19 december 2018 om 03:00
Luister naar

Commentaar: Een polderdebacle

De wegen van Brussel zijn soms onnavolgbaar. Een paar weken geleden gaf de Europese Commissie groen licht voor de fusie van T-Mobile en Tele2 in Nederland. Het is een risico dat hierdoor minder concurrentie ontstaat, maar ‘Brussel’ denkt dat dit meevalt.

Diezelfde Europese Commissie doet echter ontiegelijk moeilijk over de opening van een vliegveld bij Lelystad, dat moet gaan dienen als ‘overloop’ van Schiphol. Het kabinet had een ‘verkeersverdelingsmaatregel’ bedacht. Alleen maatschappijen die een plekje achterlaten op Schiphol, zouden op Lelystad mogen neerstrijken. En op Schiphol zou die plek dan moeten worden ingevuld door ‘hoogwaardig netwerkverkeer’, in plaats van door de zoveelste (goedkope) vakantievlucht. Deze regeling was al een afzwakking van een versie waarin maatschappijen werden gedwongen te ‘verhuizen’.

Maar ook over de afgezwakte regeling hebben enkele luchtvaartmaatschappijen geklaagd bij de Europese Commissie. Welke precies is niet bekend. Maar zij slagen erin de regels over mededinging tot in de finesses uit te spelen, waardoor zij hopen straks volop ruimte te krijgen in Lelystad én op Schiphol.

Die Europese mededingingsregels zijn te rigide, en leiden inmiddels tot ergernis in Den Haag. Zelfs bij Europafans. Want, klaagt D66-fractievoorzitter Rob Jetten, de Europese Commissie focust wel heel erg op die ene landingsbaan in de polder. En inderdaad: niemand kan volhouden dat de vrije markt wordt verstoord als Lelystad vluchten overneemt van Schiphol. Want Schiphol, Eindhoven, Groningen, Rotterdam, Maastricht én buitenlandse vliegvelden bestaan echt, en de concurrentie op de luchtvaartmarkt is moordend.

Dat zelfs Europalievende partijen zich storen aan Brussel, en tweespalt in de coalitie zich begint af te tekenen, maakt duidelijk dat ‘Lelystad’ zich ook politiek dreigt te wreken. D66 en ChristenUnie waren altijd al tegen ‘losse’ groei van Lelystad. Zondag sloot tot hun verrassing het CDA zich volmondig bij hen aan.

Alleen de VVD biedt nog ruimte voor wat ‘een beetje autonome groei’ heet. VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) broedt op een regeling waarin Lelystad dient als ‘overloop’ van Schiphol, maar er ook ‘vrije toegang’ is. Maar daar willen dus intussen drie van de vier coalitiepartijen niets van weten.

Zo ontwikkelt Lelystad zich met een behoorlijke snelheid tot een heus polderdebacle. Want behalve de strijd met Europa, is ook de discussie over geluidsoverlast en vliegroutes nog lang niet beslecht. Het wordt tijd voor echte oplossingen, en anders moet de stekker er maar uit. Ook al staat een splinternieuwe, reeds opgeleverde vertrekhal te blinken in de polder.

In het commentaar verwoorden redacteuren
de mening van het Nederlands Dagblad
Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

De realiteit van het staatscasino: om winst te betalen raken een heleboel mensen een smak geld kwijt

Gokken wordt door de staat verkocht als een ontspannend verzetje. Maar het is georganiseerd onrecht: met een verzameling verliezers creëer je geen winst. Niet voor de zogenaamde 'winnaars', niet voor de maatschappij.

Commentar

We hebben gefaald in het onderwijs aan onze kinderen, maar het tij is te keren

Was vroeger alles beter? Nee. Maar sommige zaken wel, is de conclusie na het zoveelste alarmerende rapport over het onderwijs. Maar het tij is te keren.

Afbeelding

Israël is door zijn bondgenoten verdedigd tegen Iran. Laat het nu ook eens naar hen luisteren

Israël heeft het grootste deel van zijn verdediging tegen de Iraanse massa-aanval te danken aan zijn bondgenoten. Laat het nu ook luisteren naar hun terechte vragen, over Gaza en over het conflict met Iran.

nd

Dit kabinet moet met miljarden blijven schuiven zolang 'verkiezingswinnaars' zich in onmacht wentelen

Het kabinet regeert niet over zijn graf, maar doet wat het doen moet zolang er niks nieuws is opgestaan. Terwijl de VVD en NSC met Wilders en BBB informeren en traineren, moeten D66, CDA en CU stug doorgaan met regeren.

nd

Het SUV-drama: trend naar zware, brede en hoge auto's doet vooruitgang van elektrisch rijden teniet

Nieuwe auto’s worden elk jaar zwaarder, breder en hoger. De SUV is populair, ook bij elektrische rijders. Die schaduwzijde van de 'vergroening' maakt dat de belastingvrijstelling voor elektrisch rijden achterhaald is.

beeld nd

Laat iedereen met een scherpe mening over transgenderzorg eens een tijdje zwijgen

Brits onderzoek naar de zorg voor jongeren met genderproblematiek is een verademing en verdient Nederlandse navolging. Goede transgenderzorg heeft grondig onderzoek nodig, maar kan heel goed zonder gepolariseerd debat.

Commentaar

Johan had een Surinamer kunnen zijn. Hoe afkomst nooit iets te maken heeft met nationaliteit

De racistische koffietafeltheorie van Derksen dat kleur bepaalt of je een Nederlander bent, krijgt veel kritiek uit de maatschappij. Hopelijk is dit een verandering in het denken over kleur en nationaliteit.

Afbeelding

Juist omdat het veel kiezers niet interesseert, is een wet nodig die politieke partijen controleert

Een politieke partij verbieden, dat kan onder de huidige wetgeving - het is al eens gebeurd. Maar er zijn meer redenen om een wet te maken speciaal voor politieke partijen. Vooral omdat de kiezer niet zo kieskeurig is.

Afbeelding

'Klarnaschulden' zeggen veel over hoe (te) jonge consumenten online worden verleid

Betaaldiensten als Klarna en Riverty hebben maar één doel: consumenten verleiden een aankoop te doen door het lastige betaalmoment weg te masseren. Jongeren moeten hier beter tegen worden beschermd.