Europa verliest 20 ton goud per jaar via afgedankte autowrakken
Europa verliest grote hoeveelheden kostbare materialen via afgedankte voertuigen, waaronder 20 ton goud per jaar, omdat er bijna niets wordt gerecycleerd. En het aandeel van die kostbare stoffen in auto’s stijgt voortdurend, blijkt uit Zweeds onderzoek.
Metalen zoals goud, kobalt en lithium zijn een onmisbaar onderdeel van onze batterijen, smartphones en elektronische gadgets, maar ook steeds meer van onze auto’s. Europa is ervoor afhankelijk van invoer, en springt dus maar beter zuinig om met de schaarse materialen.
"Die metalen zijn onmisbaar voor de transitie naar groenere technologie zoals elektrische auto’s, zonnecellen, led-verlichting en windenergie, en dus zijn problemen bij de aanvoer ervan een strategisch en economisch probleem voor de EU", zegt Maria Ljunggren Söderman, onderzoeker aan de Technische Universiteit Chalmers in Göteborg. "Bovendien zijn het schaarse bronnen die op een duurzame manier benut moeten worden."
Steeds meer
Ljunggren Söderman werkt mee aan het Europese onderzoeksproject Prosum, dat nu een database heeft gecreëerd om het probleem aan te pakken. 'The Urban Mine Platform' lijst materialen op die al in circulatie zijn en die gerecycleerd kunnen worden uit voertuigen en elektronisch gereedschap.
Daaruit blijkt onder meer dat er steeds meer schaarse materialen gebruikt worden in de voertuigen. "Dat komt voornamelijk omdat we voertuigen maken die steeds meer geavanceerd zijn, met heel wat elektronica, lichte materialen en katalysatoren", zegt ze. "Het groeiende aandeel elektrische voertuigen draagt daar ook toe bij, ook al vormen ze voorlopig nog een beperkt deel van de vloot."
Een van die metalen is neodymium. Tegen 2020 zal er naar schatting 18.000 ton van het materiaal in omloop zijn in de actieve vloot voertuigen, negen keer meer dan in 2000.
Goud
Maar de onderzoekers waren vooral verrast door de enorme hoeveelheden goud in onze auto’s. In 2015 bevatten de Europese voertuigen samen zo’n 400 ton goud. Maar vooral: de afgedankte voertuigen dat jaar bevatten samen 20 ton goud – dat niet werd gerecycleerd. Dat betekent dus dat er jaarlijks voor honderden miljoenen goud verloren gaat.
"Uit onze berekeningen blijkt dat de hoeveelheid goud in afgedankte auto’s nu van dezelfde grootteorde is als die in afgedankte elektronica", zegt Ljunggren Söderman. "Dat is een groei die niet genegeerd mag worden."
Over het algemeen wordt maar een heel klein aandeel van de schaarse metalen in voertuigen gerecycleerd. Het grootste probleem is dat ze erg verspreid zitten in erg kleine hoeveelheden. In een doorsnee auto bijvoorbeeld zit een gram of twee goud verdeeld over tientallen componenten.
Hoewel de EU richtlijnen heeft voor de recyclage van waardevolle materialen in elektronica, bestaan er geen voor auto’s.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
-
Belgische zuivelcoöperatie Milcobel wil 130 banen schrappen
De Belgische zuivelcoöperatie Milcobel wil zijn organisatie hervormen en daarbij 130 van de 1.500 banen in België schrappen. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Er start overleg over de herstructurering met de vakbonden. -
PREMIUM
Eerste ‘energie-eiland’ ter wereld komt voor de Belgische kust: hoeveel miljoen gezinnen zal het van stroom voorzien?
In het Nederlandse Vlissingen is gestart met de bouw van het Prinses Elisabeth Eiland. Dat energie-eiland - het eerste ter wereld - moet over twee jaar voor de Belgische kust opdoemen. Het project zal meer dan twee miljard euro kosten. Zullen wij via onze factuur meebetalen voor het eiland? En hoe zal het ons van energie voorzien? -
-
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
-
5
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
PREMIUM24
PORTRET. Ook Marc Van Hool wilde bedrijf van zijn opa overnemen: zelfs Tom Waes en Marc Coucke vertrouwen hem hun centen toe
Marc Van Hool wilde graag een deel van de failliete firma Van Hool overnemen. En ja, dat klinkt zoals het is: ook hij is een lid van de compleet versplinterde familie. Deze telg is geen groentje in het vak, want hij wist al eerder noodlijdende bedrijven - zoals Veritas - uit het slop te trekken. Maar Marc is toch vooral de kleinzoon van Bernard, de oprichter van de busbouwer, en zoon van Paul die zich - met nog twee broers - in 1999 liet uitkopen in het familiebedrijf. Hoe zit dat nu precies? -
Franse supermarkten gaan klanten vanaf juli wijzen op krimpflatie
-
Colruyt neemt minder winkels van Match en Smatch over
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Kwart arbeidsongevallen gebeurt bij nieuwe medewerkers
Een kwart van de ongelukken op de werkvloer gebeurt bij medewerkers die minder dan 1 jaar in dienst zijn. Dat blijkt uit cijfers van AXA Belgium. -
PREMIUM39
Dit is het ‘geheime’ plan van de oliesjeiks om ons minder voor diesel en benzine te laten betalen
33 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageergustaaf carpels
Gerd Van nieuwenhove
Stefanie van Dijk
ivo torfs
Roger Duyssens