Airbus en Bombardier gaan samenwerken om C-Serie op de markt te brengen
De Europese vliegtuigbouwer Airbus en de Canadese vliegtuig- en treinenfabrikant Bombardier zijn een samenwerkingsovereenkomst aangegaan voor de verdere ontwikkeling van de C-Serie, het nieuwe vliegtuig van Bombardier. Airbus neemt een meerderheidsbelang van 50,1 procent in het C-Serieprogramma. Dat maakten beide bedrijven bekend.
Bombardier raakte door de nieuwe vliegtuigenreeks in de financiële problemen. De ontwikkeling bleek duurder te zijn dan voorzien en het toestel kwam later dan gepland op de markt. Bovendien voerde de Verenigde Staten drie weken geleden een invoerheffing van 220 procent en een antidumpingheffing van 80 procent in op vliegtuigen van de Canadese constructeur, na een klacht van de Amerikaanse concurrent Boeing.
Tweede productielijn
De expertise van Airbus moet nu helpen om van het geplaagde vliegtuig alsnog een succes te maken en de kosten drastisch te verlagen. Het hoofdkantoor van de C-Serie blijft in Canada. Daarnaast wordt een tweede productielijn opgezet in Alabama in de Verenigde Staten, waar Airbus een fabriek heeft.
De nieuwe toestellen met 100 à 150 zetels zijn gemaakt voor middellange afstandsvluchten. Bombardier houdt 31 procent in handen, terwijl de provincie Quebec, een investeerder in de C Series, 19 procent zal bezitten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Schipbreukelingen gered van onbewoond eiland dankzij boodschap als in film
-
Finnair past nummer 'ongeluksvlucht' 666 naar HEL(sinki) aan
Luchtvaartmaatschappij Finnair verandert op verzoek van bijgelovige passagiers het vluchtnummer van een toestel dat regelmatig, en ook vandaag (vrijdag de 13de), vliegt tussen de Deense hoofdstad Kopenhagen en de Finse hoofdstad Helsinki. Het gaat om vluchtnummer AY666 met de bestemming HEL (Helsinki). Volgens een zegsman associëren reizigers 666 met het getal van de duivel en HEL met het vagevuur. -
Reizen als een god door Frankrijk: jongeren kunnen deze zomer voor 49 euro onbeperkt treinen in ‘la douce France’
In Frankrijk zullen jongeren onder de 27 jaar deze zomer voor 49 euro per maand onbeperkt kunnen treinen. Daarover hebben de staat en de regio’s in extremis een akkoord bereikt, zo heeft staatssecretaris voor Transport Patrice Vergriete woensdag aangekondigd. -
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
PREMIUM
Alleen op reis? Toerisme-expert en touroperatoren geven tips om je vakantie zo goedkoop mogelijk te houden
Soloreizen zijn populairder dan ooit. Op het sociale mediaplatform TikTok vind je dan ook honderdduizenden video’s van mensen die op zoek zijn naar advies om er alleen op uit te trekken, én van doorgewinterde soloreizigers die ervaringen delen. Is alleen reizen de nieuwste trend binnen het toerisme? Waar gaan de meesten heen? En is het wel betaalbaar? “Verblijf is vaak de boosdoener.” -
Pairi Daiza biedt 21 nieuwe ‘farmhouse lodges’ aan, met direct contact met boerderijdieren
-
Update
Dagjestoeristen in Venetië moeten vanaf vandaag toegangskaartje tonen op drukste dagen
-
Verschillende stakingsacties gepland op Heathrow
Op de Londense luchthaven Heathrow, de drukste van Europa, zijn vanaf 29 april verschillende stakingsacties gepland. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Met de auto naar Zuid-Frankrijk? Waarom dat misschien niet het beste idee is