Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM352
Horecazaken doen suggestie als je met de kaart betaalt: 10, 15 of zelfs 20% extra? “Bijna niemand heeft nog cash op zak”
-
PREMIUM7
Nu al goedkoper bellen en internet: zorgt deze prijsbreker straks voor prijzenoorlog?
Dit lijkt op de start van een prijzenslag. Na Base eerder deze week lanceert nu ook ‘Hey!’ - een merk van Orange - nieuwe, goedkopere tarieven voor mobiele telefonie. Wat houdt dat aanbod juist in? Wordt jouw abonnement nu ook goedkoper? En wat mogen we nog verwachten? -
PREMIUM
IN KAART. Vlaamse vastgoedcrisis nabij? Zelfs inkomen van tweeverdieners wordt opgeslorpt door woonkost
Komt er een wooncrisis aan? De voortekenen zijn alleszins ongunstig. Dat blijkt uit de Vlaamse Woonbalans, een nieuwe tool van bouwfederatie Embuild. HLN-woonexpert Björn Cocquyt kon het onderzoek als eerste inkijken en stelt vast dat 37 procent van het inkomen van tweeverdieners ondertussen al naar de lasten van hun woning gaat. “Bij alleenstaande huurders is dat zelfs 52 procent, terwijl je vanaf 30 procent al betaalbaarheidsrisico’s loopt.” Ontdek hier hoe het in jouw gemeente zit en wat de verwachtingen zijn voor de toekomst. -
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
Een sneetje brood eten of al een koekje uit de verpakking nemen tijdens het winkelen: mag dat?
Het is elke ouder wel eens overkomen: winkelen met een hongerig kind dat niet kan wachten tot thuis om een boterham te verorberen. Dan kan je je kleine telg een sneetje geven van het brood dat in je winkelkar ligt. Maar mag dat wel? Of gaat het dan om diefstal? We vroegen aan enkele supermarkten welk beleid ze hanteren en gingen na wat de wet zegt over eten en drinken in de supermarkt. -
Independer
Vanaf september schakelt Telenet 3G uit: wat betekent dat voor jou?
Aandachtige gebruikers zullen al gemerkt hebben dat er af en toe nog eens ‘3G’ verschijnt bovenaan het scherm van je smartphone. Voor klanten van Telenet en BASE zal dat vanaf september minder en minder het geval zijn: hun operator zal het 3G-netwerk vanaf dan uitfaseren en dat is niet altijd zonder gevolgen. Independer.be legt uit waar je op moet letten. -
Jobat
Tijd voor vakantiegeld: welk bedrag krijg jij uitbetaald?
-
PREMIUM60
Prijs van voeding steeg afgelopen vijf jaar harder dan andere producten: maar waarom zakken de prijzen nooit?
-
PREMIUM
Extra kosten voor handbagage? Testaankoop klaagt vliegmaatschappijen aan. Maar hoe groot en zwaar mag je gratis koffer zijn?
Als je een vliegreis boekt, betaal je tegenwoordig dikwijls extra kosten voor je handbagage, tot wel 75 euro per stuk. Consumentenorganisatie Testaankoop wil de wildgroei aan zulke supplementen aan banden leggen en heeft daarom bij de Economische Inspectie een klacht ingediend tegen verschillende luchtvaartmaatschappijen. Twijfel je zelf wat voor koffer je al dan niet mag meenemen, en of handbagage al dan niet is in begrepen in de prijs? Onze reisexpert Johan Lambrechts zet de regels bij verschillende maatschappijen op een rij én deelt een handige hack. -
PREMIUM
“Haastig kopen kan nadelig zijn”: geldexpert Paul D’Hoore legt uit hoe je een goed koopmoment herkent op de beurs
Vorige week kon je aandelen van Wereldhave Belgium met 42 procent korting kopen. Aantrekkelijk, “maar als belegger mag je je dan niet haasten”, zegt onze geldexpert Paul D’Hoore. “Je vermijdt zo dat je, door de bokkensprongen van de beurs, plots toch 15 procent méér betaalt dan nodig.” Hij verheldert hoe je slim inspeelt op de koers van een aandeel en een voordelig koopmoment prikt. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd