Op reis met de autocar: hipper dan ooit
Reizen met de autocar blijven erg in trek. In 2015 stapten ruim 13 miljoen Belgen in een toerbus. Dat waren er 7 procent meer dan het jaar voordien. En steeds meer jongere reizigers ontdekken de autocar. Dat meldt vrtnws.
De meeste busreizen in 2015 waren daguitstappen. Toch gingen nog meer dan 1 miljoen Belgen op meerdaagse reis met de bus. Vooral middellange trajecten genoten bijval. Het is precies op deze trajecten dat de bus de concurrentie aangaat met de goedkope vliegreizen.
Nog een voordeel: door de bussen zo schoon en zuinig mogelijk te maken, kan de kost per reiziger laag worden gehouden. Zo verbruiken autocars tijdens lange ritten op de snelweg maar 20 liter per 100 kilometer, met een lage brandstofkost als gevolg.
De sector zet daarnaast hoog in op comfort. In moderne bussen vind je bijvoorbeeld snoepautomaten, koffiezetapparaten, koelkasten en microgolfovens. Vaak is er ook wifi aan boord. "Het is belangrijk dat we het verschil maken met het vliegtuig", zegt Raf Vervoort van busbouwer Van Hool. "We bouwen tafels en stopcontacten in om met een laptop te kunnen werken en voorzien connectiviteit via wifi."
Meer ruimte dan in vliegtuig
Ander pluspunt van de autocar is dat er vaak geen bagagebeperkingen zijn. En dan is er nog de ruimte. "In tegenstelling tot wat veel mensen denken, heb je in een businessconfiguratie in een autocar meer plaats dan in businessclass in een vliegtuig", zegt Filip Van Hool, van de gelijknamige busbouwer. De reizigers worden soms ook thuis opgehaald. Zo kunnen ze de verplaatsing naar de luchthaven vermijden en vallen ook de lange wachttijden daar weg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM33
Hoteluitbater Robin (58) vertelt hoe hackers op één uur 180 van zijn klanten oplichtten: “Het regent annuleringen en ik sta machteloos”
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
Naar Griekenland op vakantie? Dat wordt vechten voor een ligstoel
Lekker luieren op een strandbedje met ijskoffie of cocktail in de hand? Dan moet je er deze zomer mogelijk vroeg bij zijn in Griekenland. De regering stelt namelijk paal en perk aan het aantal ligbedjes. -
-
Van Hool bouwt eerste volledig elektrische autocar voor Amerikaanse markt
-
Reizen als een god door Frankrijk: jongeren kunnen deze zomer voor 49 euro onbeperkt treinen in ‘la douce France’
In Frankrijk zullen jongeren onder de 27 jaar deze zomer voor 49 euro per maand onbeperkt kunnen treinen. Daarover hebben de staat en de regio’s in extremis een akkoord bereikt, zo heeft staatssecretaris voor Transport Patrice Vergriete woensdag aangekondigd. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Schipbreukelingen gered van onbewoond eiland dankzij boodschap als in film
-
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
-
Opgelet: Venetië voert eind april toegangsticket in voor dagjestoeristen op drukste dagen
Vanaf 25 april moeten dagjestoeristen in Venetië op de 29 drukste dagen 5 euro betalen om de immens populaire stad te bezoeken. Venetië hoopt zo het massatoerisme te beperken. -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
KIJK. Spectaculaire beelden van gestrande rotsklimmers die van loodrechte klif worden geplukt