Bieke verwijderde de stickers intussen van haar wagen en kreeg een groene kaart. © Jan Van der Perre

Autokeuring geeft onterecht een rode kaart door oude wegenvignetten

Een rode kaart bij de autokeuring alleen omdat er wegenvignetten aan de ruit hangen: dat was het resultaat van Biekes bezoek aan de keuring in Geel. Er werd haar verteld dat er een nieuwe wet is die zegt dat oude vignetten niet meer aan de ruit mogen hangen. Volgens GOCA gaat het om een inschattingsfout, want een nieuwe regel is er niet.

Britt Peeters

Op tijd en stond moet iedere autobestuurder een bezoekje brengen aan de autokeuring. Meestal is dat niet de leukste tijdsbesteding, en zeker niet als je op het einde van de rit een rode kaart krijgt. Het is helemaal vervelend, als je niet begrijpt wat de reden voor die rode kaart is.

Bieke Spillemaeckers kan erover meespreken, toen ze begin januari haar auto liet keuren bij het keuringsstation in Geel. Aan haar voorruit, in de linkeronderhoek, hingen vier Zwitserse wegenvignetten, van 2015 tot 2018.

“Het eerste wat ze zeiden was dat ik die stickers moest verwijderen. Er zou een ‘nieuwe wet’ zijn die zegt dat de stickers verboden zijn, kreeg ik te horen. Ik begreep er niets van, want die stickers hangen er al jaren”, zegt ze.

“Bovendien vertelde de medewerker mij dat die wet in december zelfs verschenen was in het Staatsblad. Maar hoe moet ik zoiets weten? Ik lees het Staatsblad niet”, klinkt het.

Bieke bleef verbouwereerd achter, maar kreeg van de stationschef toch de kans om de stickers er ter plaatse af te halen zodat ze een groene kaart zou kunnen krijgen.

“Maar krijg zo’n stickers er maar eens af. Ik heb zelfs aan de poetsvrouw die er rondliep gevraagd of er geen product was dat ik zou kunnen gebruiken. Ik heb een hele tijd geprobeerd en getrokken, maar het was onmogelijk. De stationschef excuseerde zich en vond het duidelijk ook vervelend. Het resultaat: een rode kaart. De auto mocht nog twee weken op de rijbaan.”

Waarschuwing

Biekes vader dacht er iets van te hebben gevonden in het Staatsblad. “Er zou gestaan hebben dat voordien niets in het veegvlak van de ruitenwissers mocht hangen, want dat belemmert het zicht. Maar vanaf nu zou er ook niets meer buiten dat veegvlak mogen hangen. Het nut van die regel, begreep ik niet. Bovendien vraag ik me af hoe de regelgeving dan is voor mensen die veel in het buitenland moeten rijden? Maar ik had wel die groene kaart nodig. Met een speciaal product heb ik de stickers eraf gekregen en een paar dagen later ben ik naar Geel teruggekeerd. Dit keer kreeg ik wel een groene kaart.”

Om de auto te laten herkeuren moest Bieke nog eens 13 euro betalen. “Het gaat me helemaal niet om dat geld, maar ik heb er wel opnieuw al die tijd in moeten steken. Ze hadden me ook een nota of waarschuwing kunnen geven. In plaats van die rode kaart.”

Wat mag, wat mag niet?

Philippe De Meyer van GOCA vzw, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs, legt uit dat wettelijke wegenvignetten die aan de voorruit hangen nooit worden beschouwd als een onnodig obstakel. Ook gps-systemen, een tweede binnenspiegel, een dashcam of een on board unit voor tolheffingsystemen, staan onder andere op datzelfde lijstje.

“Tenzij die zaken binnen het schoonmaakgebied van de ruitenwissers hangen. In dat geval belemmeren ze altijd het gezichtsveld.”

Er is geen regel die zegt hoeveel vignetten er aan de ruit geplakt mogen zijn. “Zolang ze niet in het schoonmaakgebied hangen, is er eigenlijk geen probleem. Maar daar kan over gediscussieerd worden. Als je ze blijft opstapelen, en er hangen er bijvoorbeeld tien op een rij, zouden ze het zicht natuurlijk kunnen belemmeren. Dat zou eventueel het geval geweest kunnen zijn bij de controle in Geel.”

Want een andere reden waarom Bieke een rode kaart heeft gekregen, weet De Meyer ook niet. “Ik kan moeilijk oordelen over de specifieke situatie, maar het zou kunnen dat een rode kaart niet nodig geweest was.”

De Meyer benadrukt dat er in principe geen nieuwe regelgeving rond de autokeuring gepubliceerd werd, maar het is wel zo dat er in mei 2018 bepaalde elementen in de regelgeving gewijzigd werden. “Er werden meer details aan toegevoegd zodat ze gealigneerd zijn met de Europese regelgeving. Maar de regels rond obstakels die het zicht zouden kunnen belemmeren, bleven ongewijzigd.”