© BELGAIMAGE

Deskundigen pleiten voor strengere regels: “Iedereen mag zomaar met tien kinderen in de bolderkar de straat op”

De elektrische bolderkar waarin gisteren vier kindjes omkwamen bij een ongeval in Nederland, mag in ons land door iedereen worden bestuurd, ook zonder rijbewijs. Verkeerskundigen pleiten ervoor om dat te veranderen: “Beschouw die karretjes als klasse A bromfietsen, dan is er toch een minimumleeftijd”, zegt Stef Willems.

jdg, kvo

LEES OOK. Spontaan ontstane herdenking na drama met bolderkar: “Dat is Oss. We rouwen samen.”

Om wat voor kar gaat het?

Het ziet er een beetje gek uit, de Stint. Hij lijkt op een Segway met een grote kar voor. Alleen hoef je niet naar voren te leunen, zoals bij een Segway: er is een gashendel en er is een knop om te stoppen. Als je geen gas geeft, remt het toestel automatisch af. De Stint is elektrisch, kan 17 km per uur rijden en je kunt er tien kinderen tegelijk mee vervoeren. Het is dus geen bakfiets, want die wordt aangedreven met trappers en valt onder de regels van de fietsen. In Nederland zijn er 3.500 Stints op de weg, bij ons gaat het om geen honderd stuks.

Mag iedereen ermee rijden?

Ja. Er is geen rijbewijs nodig en een minimumleeftijd is niet bepaald. Eigenlijk is er wettelijk weinig geregeld rond dat soort voertuigen. “De Stint valt onder de nieuwe categorie van het gemotoriseerde voortbewegingstoestel”, zegt Stef Willems van het Vlaams Instituut voor Verkeerskunde VIAS. “In die categorie zitten ook elektrische steps en hoverboards.”

“Eigenlijk is dat voor zo’n bolderkar niet de beste keuze”, zegt Willems. “Een kar waarin je tien kinderen vervoert op de openbare weg, is toch van een andere orde. Als straks duidelijk wordt wat er precies gebeurd is in Nederland, moeten we misschien overwegen om de Stint onder te brengen bij de bromfietsen klasse A, waar wel een minimumleeftijd van 16 jaar geldt en je bijvoorbeeld een helm moet dragen.”

Hoe veilig is het?

Hoewel er naast het ongeval in Nederland nog geen grote incidenten gemeld zijn, stelt Werner Dedobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde zich wel vragen over hoe het voertuig in het verkeer komt. “Het is een grote kar, van een meter breed. Als je stapvoets rijdt, moet je op de stoep. Maar daar is vaak geen ruimte genoeg. Rijd je sneller, dan moet je op het fietspad. Daar kom je in het verkeer met voertuigen die vaak een nog hogere snelheid hebben.”

De kar kreeg ook al kritiek van Veilig Verkeer Nederland. Bestuurders zouden er te weinig controle over hebben. Over de grens zijn er trouwens wél een minimumleeftijd – 16 jaar – en een korte cursus voorzien.

Wie ermee rijdt, is over het algemeen lovend: “Er kan weinig fout gaan. Het is makkelijk te bedienen”, zegt een bestuurder die dagelijks kinderen vervoert. “Ik kan me wel voorstellen dat het gashendel is blijven hangen. Dat is mij ook eens overkomen toen de veer kapot ging. Ik kon het handmatig terugdraaien, maar als dat dan niet gebeurt...”

Voldoet het voertuig aan strenge normen?

Stint moet de karretjes in Nederland laten keuren, maar in België is zo’n homologatie niet verplicht. “Als een nieuwe auto op de markt komt, gebeurt er eerst een typekeuring, waarin alles grondig gecheckt wordt. Voor de Stint is dat niet nodig”, zegt Werner Dedobbeleer nog.

Zal er nu meteen iets veranderen?

In Nederland hebben heel wat kinderdagverblijven de Stint aan de ketting gelegd, tot er meer duidelijkheid is. Bij ons loopt het zo’n vaart niet. Kind & Gezin rekent erop dat de kinderverzorgsters de situatie juist kunnen inschatten. “We raden hen wel aan om open te communiceren naar de ouders.”

De constructeur wacht nog met maatregelen. Toen directeur Edwin Renzen gisteren hoorde van het drama, vertrok hij meteen naar Oss om daar zelf te zien wat er gebeurd is. “Dit is een ongelooflijk zware klap, de ergste nachtmerrie van iedere ouder”, liet hij weten.