Direct naar artikelinhoud
Cassette

De cassette: terug van weggeweest?

Cassettespelers verkopen als zoete broodjes, maar nieuwe uitgaves blijven voorlopig uit
Beeld Graziano Quaglia

Wordt 2018 het jaar waarin de cassette opnieuw doorbreekt? Grote winkelketens hebben opnieuw cassettespelers in hun aanbod, maar het muziekbandje blijft een nicheproduct.

Net zoals de Ketnet-shows een onweerstaanbare drang naar het verleden hebben losgeweekt bij wie opgroeide in de jaren 90, heeft de generatie daarvoor een speciale band met de cassette. In de eighties bracht de legendarische Walkman van Sony een revolutie teweeg. Voor het eerst was je eigen muziekkeuze draagbaar, zelf opgenomen of uit de winkelrekken geplukt. Tot de cassette een stille dood stierf door de komst van de helder klinkende cd.

Die cd ligt nu ook al even op zijn sterfbed, en opvallend genoeg ligt de cassette klaar om wraak te nemen. Verschillende winkels zoals Aldi, Blokker en Mediamarkt brachten opnieuw cassettespelers in het aanbod en die lijken als zoete broodjes te verkopen. Cassettes zelf verkopen ze ondanks het succes bij Blokker niet. "Klanten hebben aangegeven dat ze naar hun eigen cassettebandjes willen luisteren."

'We zetten daar echt niet op in, of het zou om een speciale actie moeten gaan. Het blijft voorlopig volle bak vinyl'
Willem Stassen, Warner Music Benelux

Maar grote namen als Metallica en Justin Bieber brachten recent wel hun albums op cassette uit. En wie de cadeaulijstjes dit jaar bekijkt ziet af en toe een cassette tussen de tips staan. De populaire Netflix-serie 13 Reasons Why kreeg bijvoorbeeld een soundtrack, met popster Selena Gomez, op cassette. Komen de jaren 80 straks weer tot leven onder de kerstboom?

Volle bak vinyl

De vergelijking met vinyl is niet ver te zoeken. Ook die drager kent een onwaarschijnlijke boom in de verkoop en speelt gretig in op nostalgie. Alleen ontbreekt het kwaliteitsargument: terwijl vinyl geroemd wordt om zijn warme klanken, was de grote populariteit van de cassette vooral verbonden aan het praktische voordeel. Nu bijna iedereen een smartphone heeft met de Spotify-app, lijkt de cassette haar bestaansreden kwijt.

Volgens de grote labels is het niet meer dan een gimmick die inspeelt op ons hunkeren naar het verleden. "Zelf zetten we daar eigenlijk niet op in, het blijft voorlopig volle bak vinyl", zegt Willem Stassen van Warner Music Benelux. "Of het zou om een beperkt aanbod moeten gaan dat we koppelen aan een speciale actie, zoals we dat recentelijk bij Green Day eens deden."

Sony lanceerde de eerste Walkman in 1979 en dat zorgde voor een revolutie in het muzieklandschap. Komt er straks ook een comeback van die iconische cassettespeler?Beeld REUTERS

Diezelfde boodschap weerklinkt bij het Belgische filiaal van Universal. "Als promotietool misschien, maar op dit moment hebben we enkel cassettes uitgebracht met de soundtrack van Guardians of the Galaxy." Wat steek houdt, aangezien het hoofdpersonage in de populaire film, Peter Quill (Starlord), en zijn walkman onafscheidelijk zijn.

Tussen de lijnen door hoor je dat er bij de grote labels vooral weinig geloof is in een revival van de cassette. Dat er in tegenstelling tot vinyl geen enkele vraag naar is vanuit de retail, zoals Blokker ook bevestigt. Dat het niet eens niche is, maar 'zeer niche'. En dat het eigenlijk ook maar een crappy  drager is, niet kwaliteitsvol en ook niet echt handig. Al voegen ze daar meteen aan toe: "Dat is een persoonlijke mening natuurlijk."

Cassette Store Day

Die mening is niet iedereen toegedaan. Gentenaar Dimitri Cauveren verkoopt in zijn Wool E-shop een groot aanbod cassettes, al is de muziek die daarop staat ook weer niche te noemen: minimal wave, horrorpunk, industrial... "Ik ben uitgegaan van wat ik graag hoor en binnen die waaier aan undergroundgenres leent de muziek zich ertoe om op cassette te beluisteren. Die ruis, het niet perfecte, dat geeft een extra touch."

'Binnen de waaier aan undergroundgenres leent veel muziek zich ertoe om op cassette te beluisteren'
Dimitri Cauveren, Wool E-shop

In 2013 zette Cauveren zijn schouders onder Cassette Store Day – als tegenhanger voor de Record Store Day, die vinyl promoot – en richtte ook een eigen cassettelabel op. "Cassette heeft ook iets nostalgisch, een ziel zeg maar." Het gaat dan wel telkens om een oplage van hoogstens 150 stuks.

Vandaar dat Cauveren ook zelf niet lijkt te geloven in een echte revival. "Misschien een hele kleine dan", grijnst hij. "Je kan het niet vergelijken met de VS, waar de cassette in feite nooit is weggeweest. In Europa wel, en dat zal wellicht zo blijven."