Ingestorte brug "gevolg van achterstallig onderhoud", drie kinderen onder dodelijke slachtoffers
Gisterenmiddag is het snelwegviaduct de Ponte Morandi over de Italiaanse stad Genua ingestort. Minstens 35 mensen zijn omgekomen, onder wie drie kinderen, en de balans dreigt nog zwaarder te worden. De Italiaanse minister van Vervoer Danilo Toninelli zegt dat de ramp met de niet onbesproken verkeersbrug het gevolg is van achterstallig onderhoud. De hulpdiensten vrezen dat de rest van de brug nog zal instorten.
Even voor 12 uur stortte het Morandi-viaduct op de autosnelweg A10 ten westen van het centrum van Genua in. De cruciale verkeersbrug van zo'n 90 meter hoog, met het wegdek op circa 45 meter hoogte, viel naar beneden over een afstand van 100 meter.
Het hoofd van de Italiaanse burgerbescherming Angelo Borrelli zei tegen het Italiaanse persbureau Ansa dat er zeker 30 tot 35 auto's en drie vrachtwagens over het viaduct reden. De voertuigen stortten 45 meter de diepte in. De meeste brokstukken van de ingestorte snelwegbrug in Genua zijn in de rivier Polcevera gevallen, maar enkele brokstukken zijn ook op huizen, straten en loodsen terechtgekomen.
Francesco Bermano, hoofd van de noodhulpdiensten in Genua, spreekt tegenover Italiaanse media van een drama van een gigantische omvang. De ware omvang van de ramp is volgens hem nog niet te overzien.
Slachtoffers
Bij de instorting van de brug zijn minstens 35 doden gevallen, meldt de Italiaanse minister van Binnenlandse Zaken Matteo Salvini. "Daarenboven zijn er vele zwaargewonden", klonk het op een persconferentie in Sicilië. Er zijn er minstens drie minderjarigen van 8, 12 en 13 jaar omgekomen. Vijf lichamen moeten nog geïdentificeerd worden. Alle dodelijke slachtoffers zijn inzittenden van de auto's.
Verschillende mensen zijn levend, maar gewond van onder het puin gehaald en per helikopter naar ziekenhuizen in de stad gebracht. Van de gewonden zijn er negen er zeer ernstig aan toe, zij verkeren in levensgevaar. Minstens tien betrokkenen konden met minder ernstige verwondingen de puinhopen op eigen kracht verlaten. Er zouden nog een tiental vermisten zijn. De hulpverleners werken 's nachts door.
Het dodental zal nog verder oplopen, vrezen de autoriteiten. Het is nog te vroeg om te weten of er ook Belgische slachtoffers zijn.
Reddingsoperaties
De hulpdiensten zijn massaal uitgerukt. Ook Lombardije en Piemonte bieden hun steun aan. 300 reddingswerkers proberen mensen uit hun auto's te bevrijden en zoeken volop naar slachtoffers onder het puin. Daarbij worden ook speurhonden ingezet. Alle ziekenhuizen in de omgeving staan paraat. Bij de reddingswerken dwong een gaslek de brandweerlieden om het interventiegebied te evacueren.
Technici van de snelwegbeheerder onderzoeken intussen de stabiliteit van de rest van de brug. Reddingswerkers vrezen dat de stukken hangbrug die nog overeind staan, het ook begeven. Ze hebben laten weten dat daarom panden in de omgeving van de brug worden ontruimd.
Salvini bedankte op de persconferentie vanmiddag de vele helpers. "Ik bedank de brandweerlui, de hulpdiensten en de vrijwilligers die sinds het begin aan het graven zijn en mensenlevens redden", klonk het. "Wij zullen er alles aan doen om de verantwoordelijkheid voor deze onmenselijke ramp uit te klaren."
Oorzaak
De Italiaanse minister van Vervoer Danilo Toninelli zegt dat de ramp het gevolg is van achterstallig onderhoud. Dat zei hij tegen de Italiaanse staatstelevisie. Volgens Toninelli moeten de verantwoordelijken er voor boeten.
Eerder zei minister van Binnenlandse Zaken Matteo Salvini al dat de schuldigen er voor moeten opdraaien. "Ze zullen moeten betalen, betalen voor alles, en veel betalen," zei hij.
Volgens Stefano Marigliani, regionaal directeur van snelweguitbater Autostrade per l'Italia, kwam de ineenstorting van de brug "onverwacht en onvoorspelbaar. De brug werd voortdurend gemonitord, zelfs meer dan de wet voorschrijft." Hij zei dat er "geen reden was om de brug als gevaarlijk te beschouwen". De constructie werd regelmatig onderhouden, klinkt het. Onderhoudswerkzaamheden die in 2016 begonnen zijn, waren bijna afgerond.
De snelweguitbater gebruikt naar eigen zeggen ook "de modernste middelen" om de veiligheid van de constructie te controleren. Er werden reflectometrische tests uitgevoerd om de binnenkant van het beton te controleren. "Bij de laatste testen van begin 2017 kwamen geen problemen aan het licht", zegt Marigliani.
Zeker is dat de Morandi-brug al van bij het begin een zorgenkind bleek en vaak onderwerp van debat is geweest, schrijft de Italiaanse krant 'Il Fatto Quotidiano'. Die discussies werden onder meer aangezwengeld door het vele onderhoud dat het bouwwerk jarenlang vergde.
Verschillende Italiaanse media voeren in dat verband een ingenieur op die in 2016 waarschuwde voor de beruchte brug met de uit de pan swingende onderhoudskosten. "Die brug is een vergissing, vroeg of laat moet ze afgebroken worden", zei professor Antonio Brencich toen. Hij wees op constructiefouten en zei dat architect Riccardo Morandi verkeerd had ingeschat wat na verloop van tijd met de structuur van gewapend beton zou gebeuren. Er zou sprake zijn van betonrot. Sterker: volgens Brencich werd überhaupt de verkeerde betonsoort gebruikt. "Er wordt oplapwerk verricht, maar structureel verandert er niets", waarschuwde hij.
De brug zou zijn ingestort ten gevolge van een structurele verzakking. Media maken ook gewag van een hevig onweer op het moment van de ramp en een mogelijke blikseminslag. In de regio Ligurië regende het in ieder geval al uren onophoudelijk, de civiele bescherming had code oranje afgekondigd. Op de brug waren net ook werken aan de gang.
Duizenden andere bruggen nood aan renovatie
De Ponte Morandi is niet de enige brug die zijn houdbaarheidsdatum overschreed. De Nationale Onderzoeksraad van Italië (CNR) pleit voor een rigoureuze operatie om tienduizenden Italiaanse bruggen te renoveren en te vervangen. Veel van deze bouwwerken werden opgeleverd in de jaren 1950 en 1960 en zijn niet meer veilig genoeg.
Belangrijk verkeersknooppunt
De Ponte Morandi is een vierbaansviaduct dat ook als het Polcevera-viaduct wordt aangeduid. De brug is één van de belangrijke verkeersknooppunten in de Ligurische hoofdstad.
Het viaduct werd ontworpen door Riccardo Morandi en werd tussen 1963 en 1967 gebouwd. Het is 1.182 meter lang, 90 meter hoog en de langste overspanning is 210 meter. Het wegdek is 45 meter boven de grond. De tuibrug had drie pylonen van gewapend beton.
De brug werd ook wel de 'Brooklyn Bridge' genoemd door sommigen, wegens de verre gelijkenis met de beroemde Amerikaanse brug in New York. Het viaduct is bij ons min of meer te vergelijken met dat in Vilvoorde.
OPROEP: Ben jij (op vakantie) in Genua? Neem contact op met onze journalist ter plaatse via ken.standaert@persgroep.be.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM32
Trump beslist te zwijgen op “proces-Stormy Daniels”. Waarom?
-
‘Formateur’ moet binnen vijf weken Nederlandse regeringsploeg samenstellen
Nu de Tweede Kamer, de Nederlandse evenknie van de Kamer van volksvertegenwoordigers, woensdag heeft ingestemd met de aanstelling van Richard van Zwol als formateur, kan hij donderdag starten met de zoektocht naar een nieuwe Nederlandse regering. De oud-topambtenaar moet de regeringsploeg gaan samenstellen die het hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB gaat uitwerken. PVV-leider Geert Wilders had hem voor die rol voorgedragen. -
Dode bij explosie in Colombiaanse vuurwerkfabriek
Bij een explosie in een vuurwerkfabriek in Colombia is minstens één dode gevallen. Drieëndertig anderen zijn gewond geraakt. Dat zeggen de lokale Colombiaanse autoriteiten. -
-
TERUGLEZEN GAZA. Beelden tonen vermeende ontvoering 5 vrouwelijke Israëlische soldaten door Hamas
-
Livios
“We bewaakten streng ons budget”: Sally en Dirk geven oude bouwmaterialen nieuw leven in fossielvrije kaswoning
Van de isolatie van het dak en de muren tot constructiehout: diverse oude bouwmaterialen kregen een nieuw leven in de unieke kaswoning van Dirk en Sally. Ze kozen voor gezonde materialen en een creatief interieur met veel kleur. Kijk mee binnen met Ecobouwers en bouwsite Livios. -
video
VIDEO. Het moment waarop het viaduct in Genua instort
-
Independer
Bijna geen cabrio’s meer onder de 35.000 euro: 4 zaken om rekening mee te houden als je er één koopt
-
“Jij bent zo mooi”: nieuwe beelden tonen hoe vrouwelijke soldaten ontvoerd werden door Hamas
-
LIVE Ongeval
HERLEES. Ingestorte brug kost leven aan tientallen mensen, zo ontwikkelde drama zich
De 'Ponte Morandi', een viaduct van de A10-snelweg in het Italiaanse Genua, is even voor de middag ingestort. De beelden zijn hallucinant. Voorlopig telden de Italiaanse autoriteiten minstens dertig doden. Er zouden zo'n 30 à 35 wagens in de diepte gestort zijn dus allicht loopt de dodentol nog op. Of er Belgen tussen de slachtoffers zitten, is nog niet bekend. Hieronder leest u hoe de ramp zich ontwikkelde en wat de droevige gevolgen zijn. -
Update
Geoffrey (73) overlijdt na zware turbulentie op vlucht naar Singapore, zeven inzittenden kritiek
Tijdens een vlucht van Londen naar Singapore is zware turbulentie ontstaan. Daarbij is een 73-jarige Britse theatermaker om het leven gekomen. Mogelijk werd een hartaanval hem fataal, stelt de directeur van de luchthaven van Bangkok. Dertig anderen raakten gewond, zeven onder hen zouden in kritieke toestand verkeren. Heel wat slachtoffers liepen hoofdletsels op. “Wie geen gordel droeg, vloog met zijn hoofd tegen het plafond”, vertelt een van de inzittenden. Het onderstaande filmpje toont de ravage nadat alle reizigers uit het vliegtuig gehaald waren. -
Livios
“Nu vraagt meer dan 50% van onze klanten hiernaar”: ken jij al dé nieuwe trend bij zwembaden in de tuin?
63 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEric Grosemans
eddy bollaert
Jean-Claude Van Meirhaeghe
eduard janssens
Herbert Verbeeck