21 juli 2018 om 03:00
Luister naar

Kruimeldief: Een getallenspreuk

Wijsheid van Jezus Sirach 26, vers 5 en 6: Voor drie dingen ben ik bang, en voor een vierde ben ik zeer beducht: laster in de stad, een massa die te hoop loopt, valse aanklachten – alle zijn erger dan de dood. Maar tot een gekweld ?hart? en groot verdriet, leidt een vrouw die jaloers is op een andere vrouw, en die roddelt met de gesel van haar tong.

In een zomerserie over getallen in de Bijbel mogen de getallenspreuken niet ontbreken. Ieder die een beetje thuis is in de Bijbel kent ze. Maar hoe bekend is bekend? De boom in de bocht op de weg naar huis, de boom die je iedere dag passeert, is het een es of een esdoorn? De een weet het, de ander heeft er nooit op gelet, de derde kent het verschil niet.

Wat is de bedoeling van een getallenspreuk? De stijlfiguur komt het vaakst voor in Spreuken 30. Twee voorbeelden: drie dingen worden nooit verzadigd, vier dingen zeggen nooit ‘Het is genoeg’: het dodenrijk, een onvruchtbare schoot, een uitgedroogd stuk land en het vuur, dat ook nooit zegt ‘Het is genoeg.’ Drie dingen zijn te wonderlijk voor mij, vier dingen kan ik niet bevatten: de vlucht van een arend hoog aan de hemel, het glijden van een slang over de rots, de vaart van een schip op volle zee, de weg van een man naar een meisje. Van een iets ander type: Zesmaal zal Hij je redden in gevaar, ook de zevende maal zal je niets overkomen, Job 5 vers 19. Zo zegt de Here: om drie overtredingen van Damascus, ja om vier, zal Ik het niet herroepen, Amos 1 vers 3.

De constructie is consequent stijgend. Je zult geen getallenspreuk vinden van – ik verzin maar wat – dit type: vier zaken vermoeien mij, ja, drie matten mij af, of: vier keer heb ik geroepen, drie keer mijn stem verheven. Het eerste getal functioneert als opstap naar het tweede. Er wordt een lijn getrokken naar, ja, naar wat? Zijn er werkelijk maar vier zaken die te wonderlijk waren voor Agur? En redt de Here niet meer dan zeven keer? Deze vragen zijn in de getallenspreuk niet aan de orde. De lezer kan vrij aanvullen: aan de vier zaken die voor Agur te wonderlijk waren, kan gerust de aan het plafond hangende gekko of de kiemkracht van een gerstekorrel worden toegevoegd. En Damascus had ongetwijfeld meer dan vier strepen op haar kerfstok. Vier staat bij Amos voor een volheid aan overtredingen en Agur verwonderde zich over alle wonderen van Gods schepping.

Een mooi voorbeeld van het feit dat de getallen in deze spreuken boven de eigen waarde uit wijzen, vormt Spreuken 6 vers 16: Zes dingen haat de HEER, zeven dingen zijn Hem een gruwel. Zes is hier per saldo betekenisloos, en zeven hier niet specifiek het getal der volheid. Er zijn meer dan zeven zaken te vinden in de Bijbel die de Here een gruwel zijn. Het tweede getal symboliseert, hoe concreet ook, een onbepaalde totaliteit.

Was u daar één, twee, drie opgekomen?

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Jan-Willem Wits

Er zijn nauwelijks theologen die kunnen tippen aan Augustinus

De boeken en preken van Augustinus zijn nog steeds modern, vindt Jan-Willem Wits. ‘Met het lezen van Augustinus kun je een leven lang volstaan.’

beeld nd

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot. Vraag jezelf af: voor welk stukje aarde wil ik zorgen?

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot, realiseert Alexander Bosma zich. Maar je kunt wel voor een stukje aarde zorgen. Bedenk eens: welk stukje zou dat kunnen zijn?

Afbeelding

Kan Nederland wel zonder nationaal gevoel en emotie? Nee, koester dus de schaarse nationale rituelen

Acda en De Munnik zongen het al: 'Je kunt hier nooit eens even rustig op je voetstuk staan.' Hoe gaan we om met onze helden? Is 'vaderlandse geschiedenis' belangrijk? Ja!

d

Wat doe je als (schoon)ouders je claimen? 'Voor mij gaan ze een grens over, het is ons huis'

Ze komen samen, een jong stel: ze zijn zeven jaar getrouwd en hebben een kleintje van drie. ‘We hebben het samen fijn’, zegt zij. Het probleem zit ‘m dan ook niet in hun huwelijk. Maar in hun schoonfamilie. Aan beide kanten.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Het cijfer was helaas het enige dat telde bij de lessen geschiedenis

Draait leren echt nog steeds om het behalen van een bepaalde norm? Lysanne van de Kamp vindt het jammer dat de geschiedenissenlessen op school enkel om het cijfer gingen.

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.