Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Hoeveel betaalden Magali (35) en Kris (43) voor hun trouwfeest met alles erop en eraan? “We hebben nergens op bespaard”
-
Spaargids.be
Tot 240 euro terugvorderen via de belastingen? Vergeet dan deze info niet in te vullen op je aangifte
Heb je vorig jaar dividenden van aandelen ontvangen en werd daarop roerende voorheffing ingehouden? Dan kan je die voorheffing tot 240 euro terugvorderen via je belastingaangifte. Spaargids.be geeft advies. -
Livios
Wanneer kan je best je oude zonnepanelen vervangen? Ieder jaar verlies je dit rendement
Zonnepanelen gaan decennialang mee. Maar intussen leggen we ze ook al decennialang op onze daken. Bovendien brengen nieuwere panelen meer op dan oudere. Hoe weet je wanneer jouw zonnepanelen rijp zijn voor vervanging? En wat gebeurt er dan met de oude exemplaren? Bouwsite Livios maakt je wegwijs. -
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
Wereldwijde voedselprijzen stijgen derde maand op rij
De wereldwijde voedselprijzen zijn in mei voor de derde maand op rij gestegen. Hogere prijzen voor granen en zuivelproducten compenseerden de lagere prijzen voor suiker en plantaardige oliën, meldt de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO). -
Livios
“De buitenkant mag dan opvallend zijn, binnen is het interieur sober en warm”: de aanbouw van Hasan en Lut springt in het oog
Veel daglicht, een ruimtelijk gevoel en contact met de duinen: met die verbouwwensen voor hun halfopen woning in Koksijde trokken Hasan en Lut naar SILO architectuuratelier. Benieuwd naar het resultaat? Kijk mee binnen met bouwsite Livios. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
PREMIUM18
Grootschalige uitverkoop bij Bristol start vandaag: wat mag je verwachten? En waar kan je terecht?
-
PREMIUM
Koen Crucke open over zijn geld: “Jan regelt alles. Af en toe vraag ik hem ‘Hebben we nog geld genoeg?’”
Acteur en zanger Koen Crucke (72) heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij samen met zijn echtgenoot Jan (76) graag van het leven geniet. Veel geld hebben interesseert hem dan ook helemaal niet. “We werken al genoeg in ons leven, dus ik vind dat we ook af en toe mogen profiteren.” Hieraan geeft hij met plezier zijn centen uit. -
PREMIUM
Ivan en Nele bouwden zelf hoeve om tot vintage droomhuis: “We schrokken toen we offertes opvroegen”
Een weekendje weg deed Nele (43) en Ivan (44) liefst 17.000 euro besparen op de bouw van hun dressing. Dure offertes waren één van de drijfveren om hun boerderijtje in Loksbergen zelf te verbouwen. Slechts twee klussen lieten ze aan professionals over. “De renovatie gaf ons leven een wending”, onthullen de doe-het-zelvers. Het koppel bespaarde tienduizenden euro’s en creëerde een originele thuis die bulkt van de blikvangers: van een XXXL-raam tot olievaten in wandpanelen. -
Livios
Glyfosaat is tegenwoordig verboden: hoe maak je komaf met onkruid in je tuin?