Direct naar artikelinhoud

Transportbedrijf Reining rijdt voortaan niet meer naar Groot-Britannië - overlast van vluchtelingen werd te groot

Voor het eerst houdt een Nederlands transportbedrijf de oversteek van het Kanaal voor gezien. De overlast van vluchtelingen die als verstekeling meereizen werd te groot, volgens de directeur van de firma Reining.

Migranten klimmen in Calais in een truck. Chauffeurs van de Groningse vervoerder Reining zouden door 'inklimmers' zijn bedreigd met stokken en met stenen zijn bekogeldBeeld afp

Het Groningse transportbedrijf Reining stopt met vrachtvervoer naar Groot-Brittannië. De onderneming wil haar chauffeurs niet langer blootstellen aan het agressieve gedrag van migranten die Het Kanaal proberen over te komen. Volgens Reining worden truckers niet alleen belaagd in en rond de Franse stad Calais, waar de vluchtelingenstroom richting Engeland zich al jarenlang concentreert, maar ook in België en zelfs in Nederland.

Voor Reining betekent het weigeren van opdrachten naar Engeland een flinke aderlating. Het bedrijf bracht veertig tot vijftig vrachten per week Het Kanaal over. Die leverden 5- tot 6 miljoen euro per jaar op, zo'n 10 procent van de omzet van 55 miljoen euro.

Tegenover die inkomsten stond een schadepost van 3 ton. Chauffeurs krijgen 900 euro boete als er verstekelingen in hun vrachtwagen worden gevonden. Ook ontstaat schade doordat 'inklimmers' hun behoefte doen in de laadbak. Reining vervoerde veel verpakkingsmateriaal voor voedingswaren naar Engeland. Dat werd afgekeurd als de lading was verontreinigd of vernield door verstekelingen. De eigenaar van het verpakkingsmateriaal verhaalde de schade dan op de vervoerder, die op zijn beurt zijn verzekering aansprak. Maar door al die schademeldingen moest het bedrijf uit Kolham een steeds hogere premie betalen, klaagde directeur Gerrit Hes maandag in De Telegraaf. Hij wilde de Volkskrant gisteren niet te woord staan.

Volgens branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) is Reining 'de eerste en enige' transporteur die besluit het bijltje erbij neer te gooien. 'We hebben geen signalen dat er meer leden van plan zijn het Verenigd Koninkrijk te mijden', aldus een woordvoerder. Bij TLN zijn meer dan vijfduizend transportbedrijven aangesloten. 'Onze leden hebben zoveel maatregelen getroffen dat ze tegen de situatie zijn opgewassen.' Zo kiezen transporteurs soms andere routes naar Engeland, 'hoewel Calais nog altijd de snelste en goedkoopste verbinding is'.

Volgens Reining worden truckers niet alleen belaagd in en rond de Franse stad Calais, waar de vluchtelingenstroom richting Engeland zich al jarenlang concentreert, maar ook in België en zelfs in Nederland

Volgens TLN zijn er geen aanwijzingen 'dat de acute situatie van twee jaar geleden terug is'. Toen waren er bij Calais dagelijks incidenten met migranten die vrachtwagens probeerden in te klimmen, soms met geweld. 'Onze chauffeurs werden bedreigd met stokken, de stenen vlogen door de voor- en zijruiten en de rijders moesten echt alles op alles zetten om niet belaagd te worden', vertelde Hes in De Telegraaf.

De Franse autoriteiten ontruimden vorig jaar oktober een illegaal vluchtelingenkamp bij Calais met naar schatting 6.500 bewoners. Het probleem heeft zich sindsdien deels verplaatst, zegt TLN. 'Inklimmers laten zich nu soms al insluiten op de plek waar de lading wordt ingeslagen, ook in Nederland.' Dat leidt af en toe tot vergissingen: dan komen migranten er op de plaats van bestemming achter dat ze midden in Frankrijk zijn beland.

Tegenover het Dagblad van het Noorden zegt directeur Hes van Reining dat het besluit niet meer op Groot-Brittannië te rijden al in januari werd genomen. Maar pas deze maand heeft de transporteur alle lopende contracten voor transporten naar het Verenigd Koninkrijk afgewikkeld. Het vertrek van de Britten uit de Europese Unie heeft ook een rol gespeeld bij de beslissing. De Groningers voorzien administratieve rompslomp na de Brexit. 'De export naar Engeland is altijd al lastig geweest. Als daar ook nog eens oponthoud door de papierwinkel bij komt, neem je zo'n beslissing sneller.'