Binnen afzienbare tijd zal de verkeerstoren op de luchthaven van Oostende eigenlijk niet meer nodig zijn.
Foto: Belga

Ook regionale luchthavens van Antwerpen, Kortrijk en Oostende krijgen digitale verkeerstoren

De luchtverkeersleiding voor de luchthavens van Antwerpen, Kortrijk en Oostende zal binnen enkele jaren gebeuren vanuit één digitale verkeerstoren. Luchtverkeersleider Skeyes en de Vlaamse regering hebben daarover een akkoord gesloten.

Dit jaar nog moet er een beslissing vallen over waar de digitale toren voor de Vlaamse regionale luchthavens zal komen. Er komen nog zes locaties in aanmerking: drie in West-Vlaanderen (Diksmuide, Jabbeke, Wevelgem), twee in Oost-Vlaanderen (Evergem, Gent) en een in Antwerpen (Grobbendonk).

Volgens de huidige timing zou die digitale toren in 2027 of 2028 operationeel moeten zijn. 

Bij een digitale toren zitten de luchtverkeersleiders niet meer in een fysieke verkeerstoren op de luchthaven. Masten met camera's op de luchthaven sturen beelden door naar een zaal met schermen op een andere locatie. Dankzij de camera's, die onder meer met infrarood uitgerust zijn, kunnen de luchtverkeersleiders ook 's nachts of bij mist de vliegtuigen duidelijk zien op de schermen. Er kan bij elk vliegtuig ook extra informatie geprojecteerd worden. 

De eerste digitale verkeerstoren van het land komt in Namen. Daar zullen de vliegbewegingen van en naar de luchthavens van Charleroi en Luik beheerd worden, normaal gezien in de loop van 2026. De eerste steen van het gebouw is een tiental dagen geleden gelegd.

De beelden van de camera's op de luchthaven van Luik worden nu al doorgestuurd naar het prototype in Steenokkerzeel. "Ze laten toe om het personeel op te leiden en om de installatie technologisch en ergonomisch te perfectioneren", zodat de digitale toren in Namen zodra die klaar is in gebruik kan worden genomen, zegt Johan Decuyper van Skeyes.

Meest gelezen