Chris Danckaerts (De Vlaamse Waterweg), Rob Smeets (Port of Antwerp-Bruges & Stad Antwerpen), Bart Van Camp (Lantis), Jeroen Philtjens (TM ROCO) en Lydia Peeters (Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Open VLD) gaven officieel het startschot voor de bouw van de kanaaltunnels.
Foto: Lantis

Werken aan kanaaltunnels in Antwerpen gaan officieel van start: "Zo maken we de Ring volledig rond"

In Antwerpen is aan het Amerikadok de bouw van de kanaaltunnels officieel van start gegaan. Die tunnels lopen onder het Albertkanaal en zullen het Oosterweelknooppunt in het noorden van de stad verbinden met de Antwerpse Ring.Ā Zo wordt de Ring volledig rond en zou het verkeer in de toekomst vlotter langs Antwerpen moeten rijden.

Tegen 2030 zouden de werken voor de Oosterweelverbinding overal afgerond moeten zijn en bouwheer Lantis doet er alles aan om die deadline te halen. Een maand geleden zijn de baggerwerken voor de nieuwe Scheldetunnel van start gegaan, nu is ook het officiƫle startschot gegeven voor de bouw van de kanaaltunnels.

Er komen in totaal 4 kanaaltunnels die per 2 op elkaar gestapeld worden. Ze starten in het Amerikadok en lopen onder het Albertkanaal.Ā Ter hoogte van de Noorderlaan splitsen ze op: de onderste kokers sluiten aan op de Antwerpse Ring richting Nederland (A12 en E19), terwijl de bovenste kokers je van en naar de richting van hetĀ  Sportpaleis en de E313 brengen.Ā 

30 meter onder de grond

In tegenstelling tot bij de Scheldetunnel worden de tunnelelementen voor de kanaaltunnels wel ter plaatse gemaakt. Daarvoor worden vanaf eind mei stalen damwanden in de grond getrild. Dat zorgt voor geluidshinder. De bouw van de volledige damwand duurt een jaar, eind 2024 wordt het water tussen de wanden weggepompt en kunnen daartussen de tunnels gebouwd worden.

Over 7 jaar moeten de kanaaltunnels klaar zijn.
Simulatiebeeld: Lantis

"Dit is een van de meest uitdagende stukken van heel Oosterweel", zegt Bart Van Camp, directeur omgeving van Lantis. "We gaan 30 meter onder de grond en we moeten rekening houden met de scheepvaart die hier langs moet. We hebben een hele passageplanning gemaakt zodat alle schepen zo vlot en veilig mogelijk door het versmalde stuk kunnen."

De bouw van de kanaaltunnels duurt ongeveer 7 jaar. "Eerst en vooral willen we de Scheldetunnel afwerken", aldus Van Camp. "Dat zou tegen 2026 of 2027 moeten lukken. Daarna kunnen we de kanaaltunnels aansluiten op de Scheldetunnel."

Meest gelezen