“Uit een uitgebreide bevraging bij onze leerlingen van het zesde jaar bleek de bereidheid om een zevende jaar te volgen sterk afgenomen. In de afgelopen twintig jaar stroomde gemiddeld 80% van de leerlingen door naar een zevende jaar”, weet Gunter Hertogs, directeur bovenbouw bij Gitok. “Onlangs gaf recent nog slechts 24% of bijna één op vier van de huidige zesdejaars aan hier nog interesse in te hebben.”
“De belangrijkste reden hiervoor is dat een zevende jaar geen diplomaverhoging meer biedt, maar alleen aanvullende beroepskwalificaties”, meent Hertogs. “Daardoor zullen er in de toekomst steeds meer leerlingen de voorkeur geven aan een onmiddellijke instroom op de arbeidsmarkt of een graduaatsopleiding starten aan een hogeschool in plaats van nog een extra jaar secundair onderwijs te volgen.”
“Ook onderzochten we of een overstap naar een duaal systeem – waarbij leerlingen deels werken en deels op school lessen volgen – een haalbare oplossing zou zijn om een zevende jaar te vervangen”, gaat Gunter Hertogs verder. “Uit gesprekken met RTC Antwerpen en bedrijven in de regio bleek dat de implementatie van dergelijke trajecten zeer arbeidsintensief is en veel vraagt van zowel de school, de leerlingen en de bedrijven. Daarnaast zijn bedrijven eerder terughoudend om personeel op te leiden voor de begeleiding van duale leerlingen, wat de haalbaarheid verder beperkt.”
Daarnaast tonen volgens de directeur gesprekken met andere STEM-scholen (Science, Technology, Engineering, Mathematics) aan dat ook zij de zevende jaren afbouwen of zich alleen nog focussen op zeer specifieke opleidingen. De algemene trend binnen het onderwijslandschap lijkt er volgens hem op te wijzen dat de zevende jaren geleidelijk aan overal zullen verdwijnen.
“Dit slechte nieuws brengt ook wel een opportuniteit met zich mee. Heel wat richtingen in de tweede graad moeten we de laatste jaren volzet verklaren omdat er te weinig plaats is op school om deze klassen te laten groeien. We vinden het jammer om leerlingen tijdens hun opleiding in hun secundair onderwijs te moeten weigeren. Doordat we de zevende jaren niet meer opstarten, ontstaat er weer meer ruimte en willen we inzetten op een grotere tweede graad”, zegt de directeur.
“De focus zal ook liggen op het versterken van het bestaande studieaanbod in de tweede en derde graad, zodat leerlingen beter voorbereid zijn op de arbeidsmarkt of verdere studies. Gitok blijft zich engageren om kwalitatief en toekomstgericht onderwijs te bieden dat aansluit bij de noden van zowel de leerlingen als de arbeidsmarkt”, besluit directeur Gunter Hertogs.