Zo wil Ikea van de auto een woonkamer maken
zelfrijdende auto'sIkea zet in op autonoom rijden. Het bedrijf presenteert zeven concepten van interieurs voor onder meer zelfrijdende winkels, fitnessruimtes, kantoren, cafés en hotels.
Ikea ziet autonome shuttles met lounge-achtige interieurs als een zakelijke kans. En waarom ook niet? Auto's zonder een stuur of dashboard geven ontwerpers namelijk de vrijheid om 'out-of-the-box' te denken. En een interieur te ontwerpen met lades, een tafel en zetels kunnen ze bij de meubelgigant natuurlijk als geen ander.
Ikea heeft daarom zeven virtuele concepten onthuld die een visie schetsen voor de toekomst van het woon-werkverkeer. "Het ware potentieel van zelfrijdende auto's ligt niet in ons vermogen om te rijden zonder onze handen op het stuur te hebben", aldus een woordvoerder. "Het zit 'm in wat we kunnen doen of ervaren in zelfrijdende auto's." De concepten heten respectievelijk Office, Cafe, Healthcare, Farm, Play, Hotel en Shop.
Sommige concepten zijn in lijn met wat we al kennen van autofabrikanten, andere zijn nieuw en origineel. Cafe is bijvoorbeeld een coffeeshop op wielen die stedelingen aanmoedigt om even te stoppen met hun drukke leven en bij te komen met een café latte. Play is een kleine ruimte op wielen waarin gebruikers augmentedrealityspellen kunnen spelen en Shop vindt het concept van een pop-upwinkel opnieuw uit door het mobiel te maken Tot slot brengt Healthcare artsen naar patiënten, in plaats van andersom.
Ikea heeft een app gemaakt waarmee Apple-gebruikers de zeven concepten vanuit elke hoek kunnen bekijken en op hun iPhone of iPad kunnen ervaren. Voorlopig komt het niet tot een echte uitvoering. De kans is groot dat Ikea wacht tot een ander bedrijf begint met het bouwen van autonome shuttles. Volvo bijvoorbeeld is er druk mee bezig. Dat zou kunnen leiden tot een mooi Zweeds samenwerkingsverband, met een topmodel dat Volvo Billy Pax zou kunnen heten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
Volvo mag zelfrijdende auto's testen in Zweedse verkeer
De Zweedse autobouwer Volvo mag in Zweden zelfrijdende wagens testen in het verkeer. De verkeersautoriteiten hebben daarvoor het licht op groen gezet. -
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
De hoogdagen lijken voorbij voor Tesla. Voor het eerst sinds de coronapandemie gaan de verkoopcijfers bij de elektrische autobouwer bergaf tegenover het jaar voordien. Dit jaar speelde het bedrijf van Elon Musk al 240 miljard euro beurswaarde kwijt. Hoe komt dat? We vroegen het aan HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. -
PREMIUM
In deze Volvo kan je met gerust hart een dutje doen
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
-
Openbaar vervoer wordt overbodig, denkt Mercedes-Benz
Autofabrikant Mercedes-Benz denkt binnen een paar jaar de concurrentie aan te kunnen gaan met de bus, metro en tram in steden. Met een netwerk van zelfrijdende, elektrische voertuigen kan lokaal openbaar vervoer – dat alleen al door de loonkosten van chauffeurs vaak onrendabel is – winstgevend worden gemaakt. -
PREMIUMAD
Hét alternatief voor het vliegtuig, trein en auto? De hyperloop, 'buizenpost voor mensen'
-
Livios
Vermijd tot 20% rendementsverlies: zo reinig je je zonnepanelen (niet)
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerEmi Hergersberg
J. VAN SCHUERBEECK
Freddy De Vos
Paul van de velde
François Defosse