Direct naar artikelinhoud

Rijkswaterstaat zit verkeersaso's op de huid: dit jaar al ruim 1.000 boetes wegens wangedrag

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat schrijven steeds meer bekeuringen uit aan automobilisten die een rood kruis boven de rijbaan negeren of ongeoorloofd stilstaan op de vluchtstrook. Sinds 2015 zijn ze daartoe bevoegd en dit jaar komt de teller al uit op meer dan duizend processen-verbaal wegens wangedrag in het verkeer.

De weginspecteurs van Rijkswaterstaat zijn ook boa's.Beeld anp

Wie als 'verkeersaso' denkt dat hij op de snelweg alleen alert moet zijn op een politiewagen, heeft het mis: ook tientallen weginspecteurs in hun gele pickup van Rijkswaterstaat mogen bekeuringen uitdelen. Op dit moment zijn 30 van de 300 weginspecteurs bevoegd als bijzondere opsporingsambtenaar (boa) en volgend jaar zullen dat er 50 zijn.

Weginspecteurs komen vooral in actie bij incidenten in het verkeer, zoals een ongeluk of pechgeval op een gevaarlijke plek. Ze proberen zo snel mogelijk ter plekke te zijn om een vlotte berging te regelen en de doorstroming van het verkeer te bevorderen.

Rood kruis

De boa's onder de weginspecteurs, die daarvoor een speciale opleiding hebben genoten, mogen alleen verbaliseren voor twee verkeersdelicten: negeren van het rode kruis of stilstaan op de vluchtstrook. Volgens Rijkswaterstaat-woordvoerder Diederik Fleuren wordt 95 procent van de bekeuringen uitgeschreven voor het eerste vergrijp. Wie in hoge nood zijn auto parkeert op de vluchtstrook om een plasje te doen, komt er meestal nog wel met een waarschuwing vanaf. Maar 'negeren van het rode kruis is altijd fout'.

In hoge nood parkeren op de vluchtstrook voor een plasje levert meestal een waarschuwing op

Want zo'n rood kruis staat er niet voor niets: er is een ongeluk gebeurd of er staat een wagen met pech of er zijn werkzaamheden bezig. 'Ook op de spitsstrook met een rood kruis kan een auto met panne staan of een obstakel op de weg liggen', waarschuwt hij. Rijkswaterstaat signaleert dat sommige automobilisten de gevaarlijkste capriolen uithalen om files en opstoppingen te omzeilen, tot zelfs draaien op de snelweg aan toe.

Niet alleen de veiligheid van het verkeer in gevaar, maar ook de weginspecteurs zelf
Woordvoerder Diederik Fleuren

Veiligheid

'Het is allemaal ikke ikke en snel thuis', aldus Fleuren.  Daardoor komt niet alleen de veiligheid van het verkeer in gevaar, maar ook de weginspecteurs zelf. Dit jaar werden al twaalf wagens van Rijkswaterstaat aangereden, 50 procent meer dan vorig jaar. 'We zagen jarenlang een daling, maar nu weer een aanmerkelijke stijging', aldus de RWS-zegsman. 'Dat heeft ook te maken met de enorme toename van het verkeer als gevolg van de economische groei, waardoor het aantal incidenten stijgt.'

932 bonnen

In 2015 schreven weginspecteurs van RWS 399 bonnen uit, vooral in de regio Rotterdam waar de eerste boa's actief waren. Daarna werd het project landelijk uitgerold: in 2016 waren het er 733 en dit jaar staat de teller tot en met oktober op 932 - voor het hele jaar wordt een overschrijding van het duizendtal verwacht.

De boa schrijft alleen het proces-verbaal uit, waarna de officier van justitie de hoogte van de boete bepaalt. Die kan een paar honderd euro bedragen en oplopen als een verkeersovertreder voor de tweede keer of nog vaker wordt betrapt.