Oud-werknemers Ford Genk houden herinneringen levend tijdens reünie: "Altijd goed gepresteerd en toch op straat gezet"
10 jaar na de sluiting van Ford Genk komt een 10-tal werknemers van de bumperhal nog steeds 1 keer per jaar samen. De arbeiders vinden het nog altijd onrechtvaardig dat de goed presterende vestiging in Genk moest sluiten, maar ze koesteren ook nog altijd warme herinneringen aan Ford en de goede sfeer op de werkvloer. Intussen wil de vzw Limburg Samen opnieuw een grote reünie organiseren voor alle Ford-werknemers.
De fabriek van autoproducent Ford in Genk werd opgestart in 1962. Ruim 50 jaar lang zouden er in totaal meer dan 14 miljoen auto's van de band rollen: van de compacte Ford Taunus tot de grotere gezinswagen Ford Galaxy. Tijdens de gloriejaren van Ford Genk telde de fabriek ongeveer 14.000 werknemers. Na jaren van herstructureringen en tijdelijke werkloosheid, werd op 24 oktober 2012 aangekondigd dat Ford Genk zou sluiten. Op 18 december 2014 werd de Ford-fabriek definitief gesloten.
De drijvende kracht achter de mini-reünie in Bilzen is Paulette Vanspauwen. "Ik zet het gewoon op Facebook. Wie komt, die komt. 1 keer per jaar spreken we nog eens af, er komt doorgaans een man of 10 op af. Door de coronacrisis was het wat verwaterd, maar nu 10 jaar na de sluiting blazen we het weer nieuw leven in", klinkt het beslist.
"Het is leuk om te horen en te zien hoe het met iedereen gaat. Vroeger hadden we nog haar en hadden we geen bril nodig", grapt een voormalige heftruckchauffeur. "De bumperhal was een aparte afdeling binnen Ford. Er kwamen niet zo veel bazen, dus de sfeer was er altijd heel ontspannen", herinnert Paulette zich nog.
"Ik ben ook altijd graag gaan werken, dus is het spijtig dat het zo moest eindigen", vult een arbeidster aan. Dat net de fabriek in Genk moest sluiten, ligt ook 10 jaar na de sluiting nog altijd gevoelig. "Wij waren de beste Europese fabriek en toch is de productie naar Spanje gegaan."
"Na de sluiting van Ford waren er in Genk en Bilzen praatcafés waar de ontslagen werknemers van Ford elkaar konden ontmoeten, maar met de bumperhal zijn we blijven samenkomen", vertelt één van de arbeiders. "Wij zijn altijd een heel hechte groep geweest", vult een voormalige kwaliteitscontroleur aan. "Wij moesten hard werken, in de zomer soms bij 37 graden, maar we hadden ook heel vaak plezier."
Tussen het gelach door, is er ook slecht nieuws te horen: "Een van onze collega's is vorig jaar overleden, dat komt toch binnen hé. Ik ben blij dat ik er wel nog bij kan zijn."
Plannen voor nieuwe grote reünie
In 2018, 4 jaar na de sluiting van Ford Genk, organiseerde de vzw Limburg Samen al eens een reünie in de Limburghal in Genk. Ruim 400 mensen kwamen daar op af.
"Voor veel mensen kwam die reünie te vroeg en was het nog te pijnlijk", vertelt Ronny Mouton, de voorzitter van Limburg Samen en voormalig vakbondsafgevaardigde. "Vandaag - 10 jaar na de sluiting - zijn de meeste wonden wel geheeld en is de tijd rijp om een nieuwe reünie te organiseren. De vzw bestaat nog, samen met de stad willen we hier werk van maken." Een datum voor de reünie is er voorlopig nog niet.