© CVR

Leerling die spijbelt voor betoging Vlaams Belang zwaarder gestraft dan bosbrossers: “Moeilijke kwestie voor scholen”

Wie spijbelt voor het klimaat, krijgt een alternatieve straf. Neem je aan een politieke demonstratie deel, dan loopt je een echte strafstudie op. Dat heeft een leerling van het Vrij Technisch Instituut (VTI) in Lier ervaren. De ouders van de betrokken jongen zijn er niet over te spreken. Maar Lieven Boeve, de topman van het Katholiek Onderwijs, ziet er geen graten in.

Chris Van Rompaey, Sylvia Mariën

De Lierse lagere scholen organiseerden twee donderdagen geleden een klimaatactie op de stadsvesten rond Lier. Vlaams Belang en Voorpost Kempen hielden een tegenactie en stapten rond met de slogan ‘Laat kinderen spelen, niet manifesteren’. Ook Wolf, een scholier van het VTI in Lier, liep mee.

© RR

“Voor onze zoon was de manipulatie en indoctrinatie van een aantal Lierse schooldirecties, die kleuters en kinderen van de lagere scholen uit de klaslokalen haalden om ze verplicht te laten manifesteren om een linkse politieke agenda door te drukken, meer dan een brug te ver”, zeggen Stuie Bollansée en Katja Schoenmakers.

Gunstmaatregel

“Onze zoon, die in tegenstelling tot kleuters en kinderen uit de lagere school wél in staat is een eigen mening hierover te hebben, wilde die donderdag ook zijn stem, zijn mening hierover duidelijk maken en spijbelde om mee te stappen met Vlaams Belang Lier en Voorpost Kempen. Voor dat spijbelen kreeg onze zoon in eerste instantie een straf opgelegd om gedurende twee dagen de speelplaats op te kuisen na het laatste schooluur.”

“Drie dagen later ontvingen we echter een mail dat de directie beslist had dat onze zoon geen gebruik kon maken van de ‘gunstmaatregel’ en hij er nog een strafstudie bovenop kreeg. De directie gaf mee begrip te hebben voor leerlingen die spijbelen om in Brussel te gaan betogen en dus daarom van een gunstmaatregel kunnen genieten.”

“Hiermee gaat de directie van VTI Lier haar boekje te buiten. In plaats van aan te moedigen dat jongeren zelf nadenken aan de hand van pro’s en contra’s en zo hun eigen mening vormen, predikt de directie hier dictatoriale toestanden. Een schooldirectie die sancties geeft naargelang je mening overeenkomt met die van de directie en zo het eigen denken en zoeken van jongeren de kop indrukt, staat mijlenver af van wat we in 2019 van schooldirecties mogen verwachten”, besluiten Stuie Bollansée en Katja Schoenmakers.

Gevraagd naar een reactie beperkt directeur Carine Peeters zich tot: “Wij wensen niet te reageren, maar zijn bereid om nogmaals met de ouders in gesprek te gaan om ons sanctioneringsbeleid rond spijbelen te verduidelijken.”

(Lees verder onder de foto.)

© Chris Van Rompaey

“Politieke manifestatie is anders”

Spijbelen voor het klimaat levert dus een minder zware straf op dan spijbelen om aan een actie van het Vlaams Belang deel te nemen. Lieven Boeve, directeur-generaal van het Katholiek Onderwijs, ziet daar geen graten in. “Deelnemen aan een politieke manifestatie van een politieke partij is anders dan aan een klimaatmars deelnemen. Wat ik trouwens wel een beetje betreur, is de politisering van het engagement van een aantal jongeren.”

Lieven Boeve benadrukt verder dat de nieuwsbrief van begin september aan alle katholieke scholen nog steeds geldt. Hierin staat dat leerlingen spijbelen als ze aan een klimaatmars deelnemen. Maar scholen kunnen de afwezigheid van leerlingen die klimaatspijbelen wel toestaan om persoonlijke redenen. Scholen kunnen het deelnemen aan klimaatmarsen ook beschouwen als een schoolactiviteit. Het GO! verspreidde gelijkaardige informatie.

Moeilijke kwestie voor scholen

“De klimaatacties zijn een moeilijke kwestie voor scholen”, vindt pedagoog Wilfried Luyten uit Bonheiden. “Je kunt het klimaat niet negeren, want het is iets dat veel jongeren bezighoudt. Het is zaak om hen te informeren, wat de kerntaak is van een school. Ik begrijp persoonlijk wel dat er scholen zijn die klimaatacties oogluikend toestaan - elke samenleving heeft haar portie burgerlijke ongehoorzaamheid nodig. De klimaatmarsen zijn apolitiek in de zin van partijpolitiek, en dat geloof ik. Maar ze zijn wel een politieke daad in de brede zin van het woord. Alleszins is het wel spijbelen, en als school kun je niet anders dan daar consequenties aan verbinden.”

“Níet correct vind ik dat de school in Lier de actie van die leerling wél als een partijpolitieke daad omschrijft, en dat met strafstudie sanctioneert. Jongeren voeren om allerhande redenen actie, geef ook hem een alternatieve straf rond het klimaat.”

“Hoewel ik zelf komende week ga meestappen in een klimaatactie in Mechelen”, zegt Luyten, “kan ik mij ook niet vinden in het verplichten van kleuters en kinderen tot 10 jaar om deel te nemen. Oudere kinderen laat je de keus, en scholen zouden in de klas veel meer het bestaansrecht van verschillende meningen moeten bespreken.”

Pedagogische vrijheid

“Ik merk dat er bij het personeel van de school ook verschillende visies zijn”, zegt Stuie Bollansée. “Dat kan voor spanningen zorgen. Maar niet zo bij de leerlingen onderling. Zij gaan er los mee om. Voor de meesten is bosbrossen gewoon een namiddagje vrij.”

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) reageert vrij vaag: spijbelen kan niet, scholen moeten daar “verantwoord” mee omgaan. Maar ook: “Scholen beschikken over hun pedagogische vrijheid. Politieke thema’s kunnen op school aan bod komen als dat via een breed debat gebeurt met verschillende strekkingen. Wie het niet eens is met een beslissing van een school, kan altijd aankloppen bij de commissie zorgvuldig bestuur.”