Direct naar artikelinhoud
Concertverslag

Parov Stelar in Paleis 12: de perfecte danstrip

10.000 feestgangers dansen op jazzy swing en strakke house beats van Oostenrijks collectief
Beeld rv

Ruim 10.000 verkleumde toeschouwers als één geheel aan het dansen, heupwiegen en zingen krijgen. Dat was het opzet waar Parov Stelar gisteren in slaagde. Hun aparte combinatie van swingjazz en elektro-beats, met fraaie visuals en een tijgerin van een zangeres, zorgde voor een feestelijke sfeer in Paleis 12.

Je hoort internationale acts wel vaker roepen dat wij Belgen "het beste publiek zijn dat een groep zich kan indenken". Maar zangeres Cleo Panther meende dat gisteravond echt. Het is niet voor niets dat Parov Stelar telkens weer de massa lokt op onze zomerfestivals. De groep nam op Pukkelpop zelfs een live-plaat op. Het is grote liefde tussen band en publiek, zo bleek. Paleis 12 at uit de hand van de krolse zangeres. Iedereen laafde zich aan de blazerssectie en danste tot hun gat er af viel. Nare herinneringen aan de ellenlange files richting parking en voor de drankbonnetjes werden snel weggeblazen.

Belga-meisje

Draaitafelaar en bandleider Marcus Füreder (43) stond als een stuurman hoog op zijn podium, op verschillende etages omringd door zijn muzikanten. De drie blazers hielden het welgeteld vijf minuten vol op hun verhoog achteraan. Bij 'Hit Me Like a Drum' zochten ze de rand vooraan het podium al op. De trombonist en trompettist gingen met elkaar duelleren, terwijl de saxofonist kwam dollen met Cleo Panther. 

De zangeres deed - net als die retro swingmuziek - aan een iconisch verleden denken. Met haar zwarte hoed leek ze wel het reclamemeisje van de Belga-sigaretten. Tenger en klein, maar gezegend met de stem van Liza Minnelli en tonnen charisma. Panther hoefde haar handen maar tegen elkaar te zetten, of een zee van mensen klapte mee in het toepasselijke 'Clap Your Hands'. Gitarist Michael Wittner liet zien net zo goed uitstekend te kunnen bassen, en begon in 'Josephine' te fingerslappen terwijl de trompettist alsmaar hoger ging.

PAROV STELAR ♥️

Een foto die is geplaatst door null (@sarah_desot) op

Twee belgische iconen

Parov Stelar verenigde twee Belgische iconen op het podium: Django Reinhardt en Adolphe Sax. De gitaar speelde vaak zijn zigeunerritme, en de saxofoon van Sebastian Grimus stond meermaals centraal. Er zijn weinig concerten waarbij de saxofonist een song al springend eindigt, terwijl hij met één hand het duivelsteken maakt. Het typeerde de spelvreugde gisteren. 

Parov Stelar nadert het einde van de Europese tour voor hun plaat The Burning Spider. Het ritme zat strak, de zeden los. De kostuumvesten van de bandleden vlogen al snel uit. 

'Cuba Libre' werd zacht en zoet ingezet, om dan kort aangeblazen ritmes te pompen. Cleo Panther sloeg aan het salsa-dansen met de trompettist, die olijk verder speelde. De schermen voor- en achteraan het podium gaven kleur. En dj-producer Füreder gooide nog een blokje op het dansvuur. Bij elke blastbeat gingen band en publiek een versnelling hoger.

Golf van adrenaline

Iedereen was in feeststemming. "Houden jullie ook zo van donderdagen?", grapte trompettist Marc Osterer. Om er aan toe te voegen: "Volgens mij houden jullie hier wekelijks zo'n feestje…" Die stroom aan adrenaline verpestte wel de intro van 'Mama Talking'. Gitarist Wittner speelde een indrukwekkende solo op flamenco-gitaar, maar zijn Paco de Lucia-imitatie verzoop in het gewauwel van de feestende massa. Iets wat Cleo Panther snel door had. De zangeres vroeg en kreeg de laatste mensen die nog in hun stoeltje zaten recht voor 'Grandpa’s Groove'. Knisperend ingezet met een junglebeat, waarna de hele zaal het refrein woordelijk kopieerde van de zangeres. 

In de finaleronde was Paleis 12 een zee van zwaaiende armen voor 'Mojo Radio Gang'. Waarna Parov Stelar stomend afsloot met 'All Night'. Plots leek er even Daft Punk met blazers op het podium te staan.

Plots leek er even een Daft Punk met blazers op het podium te staan

De bisronde startte instrumentaal met een scheurende basgitaar, en de blazerssectie die van het podium dook om tegen de barrières het publiek vooraan op te zoeken. De trombonist klom vervolgens hoog in de toren bij de dj, terwijl de zaal in een vurig rood licht belicht werd voor het aanstekelijke 'Booty Swing' en de al even feestelijke slotsong 'Step Two'. Missie volbracht: Parov Stelar had honderd minuten lang heel Paleis 12 aan het dansen gekregen. En doet dat deze zomer in Werchter graag nog eens over.

Op zondag 8 juli staat Parov Stelar op Rock Werchter 2018.