© Boumediene Belbachir

Het debat in Zonhoven: geen autovrij, wel autoluw centrum

Precies twintig jaar geleden is het centrum van Zonhoven heringericht. Toen al vroegen velen zich verbaasd af waar auto’s en fietsers precies moesten rijden. Nu is het verkeer nog veel drukker en groeit de roep om een nieuwe inrichting van de Dorps- en Heuvenstraat. De meeste partijen streven naar een autoluw centrum met meer groen en plaats voor voetgangers en fietsers. Maar een dossier is er nog niet. Dat is voor het volgende bestuur.

De problemen bij kinderopvang ’t Alvermanneke zijn ook nog niet van de baan. Coalitiepartner CD&V wil wel ingrijpen, maar grote broer Open Vld vindt de organisatie van kinderopvang geen taak van de gemeente.

Jan BEX,

Verkeer dorpskerns

1 De centrumstraten Heuven- en Dorpsstraat zijn bewust chaotisch aangelegd. Vanaf de Genkerbaan is het moeilijk links afslaan en voor voetgangers en fietsers blijft het centrum onveilig.

“Echt onveilig is het niet want er gebeuren weinig ongevallen, maar er is wel een subjectief onveiligheidsgevoel”, weet verkeersexpert Sven Lieten (Zonshoven). “Het is inderdaad niet erg duidelijk waar de fietsers moeten rijden. Al van in het begin is de vraag gesteld: ‘Zijt ge niks vergeten?’. Het ontwerp was niet goed.”

Johny De Raeve (Open Vld): “Er is inderdaad een onveiligheidsgevoel en het initiatief moet van het Vlaams Gewest komen. Zij willen de gewestwegen aan ons overdragen, maar in deze toestand zou dat een ramp zijn voor de gemeente. Daarom zijn we in onderhandeling met het Vlaams Gewest omdat zij een stuk moeten bijdragen in de investeringen.”

© Boumediene Belbachir

Lieve Vandeput (CD&V-Groen): “Als ik persoonlijk had kunnen kiezen, had ik al iets veranderd. Wat? Eenrichtingsverkeer misschien op een deel van de weg.”

© Boumediene Belbachir

Jean-Paul Briers (Vlaams Belang): “Ik ben ook voorstander van eenrichtingsverkeer met duidelijk afgelijnde fietspaden.”

De Raeve: “Zonhoven heeft een bloeiend handelscentrum dankzij de bereikbaarheid. Daarom wil ik geen autovrij, maar een autoluw centrum. Ik ben tegen eenrichtingsverkeer, want hoe rijden de auto’s dan terug? Ik ga er niet voor pleiten om de binnenwegen te belasten.”

Vandeput: “We hebben ook veel doorgaand verkeer en moeten ervoor zorgen dat alleen het verkeer dat in het centrum moet zijn door het centrum rijdt.”

Nathalie Claes (N-VA): “Ik vind het straf dat de burgemeester zegt dat er onderhandelingen zijn met het Vlaams Gewest. Ik heb naar het kabinet van de minister gebeld: er is nog helemaal geen dossier aangelegd.”

De Raeve: “Als u me de zwartepiet doorschuift, kan ik dat ook. Minister Weyts is van N-VA. Als hij met centen komt, hebben we direct een nieuwe weg.”

Claes: “De onderhandelingen moeten nog gebeuren en het initiatief daartoe moet van de gemeente komen.”

Sven Lieten is ook tegen eenrichtingsverkeer en heeft een alternatief voor het links afslaan. “De mensen van Termolen kunnen via de Herestraat rijden als ze naar het centrum willen.” Lieten ziet ook twee zaken waar de gemeente zelf al kan ingrijpen. “In de zone tussen Schoenen Timmers en het Martenshuys zijn er problemen voor de voetgangers. Het is belangrijk dat we daar investeren in vergroening. Aan de Kwint is parkeren het probleem. Dat zijn twee bevoegdheden van de gemeente.”

“Ik twijfel eraan”, reageert De Raeve. “Zelfs voor zebrapaden of borden voor de blauwe zone kregen we geen toestemming. We zijn nu bezig met de site aan de Kwint. Dat is misschien een opportuniteit om de weg te herdenken.”

Zonhoven heeft weinig schulden, maar problemen zoals een veilig centrum of overstromingen in Termolen worden niet aangepakt. Hoe erg is het probleem?

Claes: “Het is wel echt schrijnend. Ik pleit voor gesprekken met Infrax zodat er een oplossing komt.”

© Boumediene Belbachir

De Raeve: “We hebben een oplossing gevonden voor de wateroverlast in het centrum, maar Termolen is zeer ingewikkeld. Door te smalle rioleringsbuizen komt het water weer omhoog. Een 100% oplossing is een nieuwe riolering aan de Moleneindeweg, maar dat is geen prioriteit voor de Vlaamse Milieumaatschappij. Wie zegt dat er een-twee-drie een oplossing kan zijn, is de mensen iets aan het wijsmaken.”

Kinderopvang

2 Er zijn problemen bij de buitenschoolse kinderopvang ’t Alvermanneke. Moet de gemeente niet zelf de regie in handen nemen?

Lieve Vandeput: “We hebben die taak als gemeente, maar we zijn niet alleen in het schepencollege… “ (kijkt richting De Raeve)

© Boumediene Belbachir

Johny De Raeve: “Als gemeente zorgen we ervoor dat er voldoende rusthuizen, scholen en kinderopvangplaatsen zijn. Maar wij zijn niet de organisator. Als een kind wegloopt uit school of een demente bejaarde wegloopt uit het rusthuis, gaan we toch niet naar de burgemeester? We zijn alleen facilitator en geven 11.000 euro subsidies. Vlaanderen geeft 600.000 euro aan ’t Alvermanneke, daar hebben wij geen impact op. In de toekomst verandert de regelgeving en beschikken wij over die 611.000 euro.”

Sven Lieten: “Als we vragen hebben over ’t Alvermanneke heeft de bevoegde schepen gezegd dat het soms een dovemansgesprek was. Vzw ’t Alvermanneke is een moeilijke organisatie. De gemeente heeft er speeltuigen gezet. Het herstellen van de draad, is dat zo’n probleem voor de kerkfabriek?”

© Boumediene Belbachir

Jean-Paul Briers: “Mijn twee kleinkinderen gaan naar ’t Alvermanneke en dat gaat heel goed.”

Nathalie Claes: “Ik ben niet tevreden over de antwoorden. Er moet toch iets aan gedaan worden.”

Vandeput: “Als we de kans hadden gehad, hadden we de regisseur gespeeld. Sven, of het een moeilijke vzw is? Ik weet niet of dat heel juist is. Het is wel de taak van de gemeente om samen een oplossing te zoeken.”

Bekijk hier het rapport van de burgemeester van Zonhoven.

Bekijk hier de lijsttrekkers van jouw gemeente.

Bekijk om 18u30 het portret van Maaseik op TVL.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer