Gentse gemeenteraad geeft havenfusie groen licht
De Gentse gemeenteraad heeft de fusieovereenkomst van het Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports gisterenavond groen licht gegeven. De overeenkomst werd eind september al goedgekeurd door het Gentse stadsbestuur, maar de definitieve beslissing is nu ook bekrachtigd door de gemeenteraad.
46 gemeenteraadsleden stemden unaniem voor de fusie. Gent is met de goedkeuring van het akkoord de tweede van 8 aandeelhouders die de fusie bezegelt. De gemeente Zelzate gaf vorige week donderdag als eerste haar goedkeuring.
Vlaams havendecreet
Het fusie-akkoord tussen de Haven van Gent en Zeeland Seaports (met de havens van Terneuzen, Vlissingen en Borsele) moet in totaal bekrachtigd worden door acht betrokken gemeente- en provincieraden. De aandeelhouders van Havenbedrijf Gent zijn de stad Gent, de gemeenten Evergem en Zelzate en het provinciebestuur Oost-Vlaanderen. De aandeelhouders van Zeeland Seaports zijn de gemeenten Vlissingen, Terneuzen en Borsele en de provincie Zeeland. In de lente van volgend jaar moet nog in het Vlaams Parlement gestemd worden over het Vlaamse havendecreet, dat moet worden aangepast om de fusie mogelijk te maken.
Europese vennootschap
De fusie betekent dat een Europese vennootschap wordt opgericht, een holding voor de twee huidige havenbedrijven. De twee huidige CEO's, Daan Schalck van Havenbedrijf Gent en Jan Lagasse van Zeeland Seaports, zullen samen het nieuwe bedrijf leiden. De fusiepartners stellen ook voor dat voor belangrijke beslissingen door de aandeelhouders, steeds een meerderheid van 76 procent, noodzakelijk is.
Inspraak
Gent behoudt als aandeelhouder inspraak in het beleid van de haven. Er komt een aandeelhouderscommissie met alle verkozenen van de gemeenteraden, de Nederlandse raden en staten en de provincieraden. Er komt daarnaast een toezichtsorgaan met 8 leden (4 Vlaamse en 4 Nederlandse). De fusiehaven zal de nieuwe nummer 3 in Europa zijn inzake toegevoegde waarde en de nummer 10 inzake tonnage via zeevaart. De naam van de nieuwe fusiehaven wordt op 8 december bekendgemaakt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Belgische havens vechten vennootschapsbelasting aan
-
PREMIUM335
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt vandaag in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, wakkert dat de interesse van de automobilist om elektrisch te rijden niet aan, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
Ruim 6.000 Belgen kochten vorig jaar een huis in het buitenland
Vorig jaar hebben ruim 6.000 landgenoten een eigendom in het buitenland gekocht. Zes op de tien doen dat in Frankrijk of Spanje, blijkt uit cijfers die ‘De Zondag’ opvroeg bij de FOD Financiën. -
-
Livios
Een snellere en goedkopere oplossing voor het klassieke zwembad in de tuin
-
PREMIUM143
Voor koopkracht een zegen, voor concurrentie een vloek: experts pleiten voor aanpassing van automatische loonindexering
Voor de ene een zegen, voor de ander een vloek. De automatische loonindexering zorgt ervoor dat de lonen, uitkeringen en pensioenen in ons land automatisch de inflatie volgen. Maar is dat wel zo’n goed idee? Professor en econoom Gert Peersman (UGent) pleit voor een afschaffing van het huidige systeem. Maar hoe? Wij bespreken drie alternatieven. -
PREMIUM
Zo evolueert jouw koopkracht de komende jaren: “Overheid móet besparen. En dat gaan we voelen, of onze politici dat willen of niet”
Wat politici deze verkiezingscampagne ook beweren: de koopkracht in ons land zal de komende jaren onder druk komen te staan. Loonsverhoging – bovenop de indexering – mag je vergeten. Bovendien hangen er tal van besparingsmaatregelen boven ons hoofd. Dit is hoe we die zullen voelen en wat de impact op je koopkracht wordt. -
Zakenman Guido Dumarey over nieuw bod op Van Hool: “Ik wil zeker een derde meer jobs op lange termijn overhouden”
-
Colruyt neemt minder winkels van Match en Smatch over
-
46
‘Bedrijvendokter’ Guido Dumarey haakt af als kandidaat-overnemer voor Van Hool
De West-Vlaamse ondernemer Guido Dumarey is niet langer kandidaat om busbouwer Van Hool uit Koningshooikt over te nemen. Dat bevestigen bronnen binnen het dossier aan onze redactie. De kans wordt zo erg groot dat het Nederlands-Duits duo VDL-Schmitz Cargobull de resterende onderdelen van Van Hool inlijft. “Het is voorbij.” -
Jobat
Hoe wordt jouw loon beïnvloed door je jaren ervaring?
Werkervaring en loon stijgen doorgaans hand in hand. Zo blijkt ook uit de cijfers van het recentste Salariskompas van Jobat.be. Tijdens welke werkjaren stijgt je loon het sterkst? Welke rol spelen je diploma en geslacht? En wat is de impact van de sector en regio waar je aan de slag bent? -
Halvering bitcoin voltooid