Waarom Burberry miljoenen aan handtassen, kleren en parfum verbrandt
Het prestigieuze Britse modelabel Burberry heeft vorig jaar voor 28,6 miljoen pond (zo'n 32 miljoen euro) aan niet verkochte kleding, accessoires en parfum vernietigd. Dat is nodig, klinkt het, om het merk te beschermen. Maar aan de overproductie wordt intussen niets gedaan.
Het gaat niet om een eenmalige actie. De voorbije vijf jaar moest het merk in totaal voor meer dan 90 miljoen pond aan producten vernietigen. Vorig jaar was het overschot wel uitzonderlijk groot door een nieuwe deal met de Amerikaanse firma Coty. Omdat die nieuwe voorraden zou produceren, moest Burberry voor 10 miljoen pond aan oude producten kwijt, voornamelijk parfum.
De voorbije jaren werd hard gewerkt om het merk weer exclusiever te maken
De reden waarom Burberry, maar ook andere modemerken, niet verkochte producten vernietigt, is om te voorkomen dat ze gestolen worden of dat ze verkocht worden aan lage prijzen. Burberry heeft immers een imago te beschermen, dat jaren geleden al eens schade opliep door de vele namaakproducten. De voorbije jaren werd hard gewerkt om het merk weer exclusiever te maken. Niet-verkochte producten vernietigen, maakt deel uit van dat proces.
Burberry is niet het enige bedrijf dat moet afrekenen met een overschot aan luxeproducten. Richemont, dat de merken Cartier en Montblanc bezit, moest de voorbije twee jaar voor 480 miljoen euro aan horloges terugkopen. Volgens analisten worden sommige delen daarvan gerecycleerd– maar de rest wordt weggegooid.
Milieuvriendelijk proces
Burberry verdedigt die gang van zaken. "We hebben nauwgezette processen om overschotten te voorkomen", zegt een woordvoerder van het bedrijf. "Als we toch producten moeten kwijtraken, doen we dat op een verantwoordelijke manier en we blijven zoeken naar manieren om ons afval te beperken."
Vorig jaar werden de overtollige producten verbrand, en dat gebeurde volgens het bedrijf op een milieuvriendelijke manier. De energie die bij het verbranden gegenereerd werd, werd immers opgevangen.
Geen respect voor eigen producten
'Dit is een vuil geheim van de mode-industrie. Burberry is maar het topje van de ijsberg'
Maar de verspilling van luxeproducten is vanzelfsprekend een doorn in het oog van milieuactivisten. "Ondanks hun hoge prijzen toont Burberry geen respect voor zijn eigen producten en het harde werk en de natuurlijke bronnen die gebruikt worden om ze te maken", zegt Lu Yen Roloff van Greenpeace. "De groeiende overschotten wijzen op overproductie. Maar in de plaats van hun productie af te bouwen, verbranden ze kleding en andere producten die perfect in orde zijn. Dit is een vuil geheim van de mode-industrie. Burberry is maar het topje van de ijsberg."
Volgens Tim Jackson, hoofd van de British School of Fashion aan de Glasgow Caledonian University in Londen, zal dat niet snel veranderen. Luxemerken hebben af te rekenen met een paradox, zegt hij aan de BBC. Om hun aandeelhouders tevreden te stellen, moeten ze blijven uitbreiden, ook al betekent dat dat ze overbodige voorraden moeten produceren. "Dit probleem gaan ze nooit kunnen oplossen", klinkt het.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
16
Sluiting dreigt voor luchthaven Luik na negatief advies over vergunning
De auditeur van de Raad van State heeft eind februari een negatief advies gegeven over de vergunning voor de luchthaven van Luik. Als dat advies wordt gevolgd, zou de luchthaven -cruciaal voor vracht- haar activiteiten van de ene dag op de andere moeten stopzetten, schrijft de krant L’Echo. -
Solidariteitsmoment op til bij Van Hool: “Werknemers weten niet waar ze aan toe zijn
Bij de failliete busbouwer Van Hool staat donderdag een solidariteitsmoment gepland. “Zelfs na de aankondiging van de overnemers, weten werknemers niet waar ze aan toe zijn”, klinkt het bij de organisatoren. -
-
Slechts vijf werkgevers doen mee aan pilootstudie over vierdagenwerkweek met loonbehoud
-
Christelijke vakbond dient stakingsaanzegging in bij luchthaven Charleroi
De Franstalige, christelijke vakbond CNE heeft zaterdag een stakingsaanzegging ingediend bij de luchthaven van Charleroi. Het personeel klaagt er over een gebrek aan communicatie van de directie en over gevallen van intimidatie bij de personeelsafdeling. Dat meldt de CNE zaterdagavond. -
H&M, Burberry en Nike slaan de handen in elkaar om de modewereld duurzamer te maken
Verschillende grote modebedrijven als Burberry Group plc, Gap Inc, H&M, Nike Inc, Stella McCartney en HSBC hebben opnieuw een grote stap gezet richt een duurzamere toekomst. Ze gaan er hun missie van maken om de transitie naar een circulair modesysteem te versnellen. -
105
België heeft vijfde grootste begrotingstekort van eurozone
-
8
“Historisch exploot”: Milei bejubelt Argentiniës eerste begrotingsoverschot op kwartaalbasis sinds 2008
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Aandeelhouders Tesla gaan opnieuw stemmen over miljardenbeloning Elon Musk
Aandeelhouders van Tesla gaan opnieuw stemmen over het omstreden beloningspakket voor Elon Musk. Het gaat om omgerekend meer dan 52 miljard euro. Een rechtbank in de Amerikaanse staat Delaware had de vergoeding ongeldig verklaard. -
Moederbedrijf van Facebook ziet 173 miljard euro in rook opgaan na tegenvallende cijfers
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerwalter boelen
Anoniem
Ka Ka
jorg de clerck
Edmond Dillien