© RR

Politie vraagt niet naar 101 te bellen om thuisfront in te lichten over vertraging door sneeuw: “Noodnummer is geen boodschappendienst”

Het noodnummer 101 was druk bevraagd maandag, en niet alleen door mensen die in nood waren door de sneeuw. De politie doet een oproep: “Het noodnummer is uitsluitend voor ­dringende oproepen.”

Dennis Van Damme

Het is onvoorstelbaar, maar het Vlaams Verkeerscentrum zag zich maandagavond genoodzaakt om een opmerkelijke boodschap de wereld in te sturen. “Gelieve NIET naar 101 te bellen met de vraag om het thuisfront te verwittigen dat u straks later thuis zal komen door het winterweer”, tweette woordvoerder Peter Bruyninckx. De Antwerpse lokale politie had iets eerder een gelijkaardig bericht verspreid: “We krijgen ongeruste telefoontjes binnen van oproepers wiens familieleden niet thuiskomen.” Omdat ze vastzaten in de file of het openbaar vervoer, dus.

Het klinkt bijna als een grap, maar het was wel degelijk een probleem. “Hier in het Vlaams Verkeerscentrum is permanent iemand van de federale wegpolitie aanwezig en hij vroeg me om die boodschap te verspreiden”, zegt Peter Bruyninckx.

Ook bij de lokale politie was het geen vrijblijvend berichtje. “Cijfers hebben we niet, maar de commando-officier vroeg ons om het actief te communiceren”, zegt woordvoerder Wouter Bruyns.

Waarom mensen op die manier het thuisfront wilden verwittigen en niet gewoon naar huis belden, is evenmin geweten. Mogelijk omdat het nummer 101 gratis te bellen is. “Maar wij zijn geen boodschappendienst”, onderstreept Wouter Bruyns. “Het noodnummer is uitsluitend voor ­dringende oproepen. Wie in de ­file staat of later thuis zal zijn, verwittigt best zelf het thuisfront, zodat wij ook geen ongeruste telefoontjes krijgen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER