23 maart 2019 om 03:00
Luister naar

Column: Hier geen Baudet-volgers, maar eerder Klaver-theedrinkers

Op de dag dat veel Nederlanders de toekomst van hun provincie en de samenleving blind toevertrouwden aan een romantische charlatan als Baudet, had ik de hele dag een vergadering in De Veldkeuken, een theehuis op landgoed Amelisweerd. Alles wat je daar krijgt is biologisch verantwoord: de koffie, het water, het brood en het beleg. Een prachtige pleisterplaats tijdens je wandeling langs de Kromme Rijn. En het leuke is dat je daar geen Baudet-volgers tegenkomt. Eerder Klaver-theedrinkers. Op enig moment ontsnapte ik even aan de ellendige stoeltjes op de mooie zolder van het theehuis op zoek naar koffie. Daarbij passeerde ik zo’n presentatietafel waar allerlei kleine ondernemers hun waar mogen aanprijzen. Meestal zijn het folders voor tentoonstellingen en kunstgaleries. Hier niet. Bezoekers van De Veldkeuken zijn blijkbaar niet erg gelukkig. In ieder geval niet met zichzelf. Want de folders gingen over therapie, coaching en leren ontspannen met zen en yoga. In de gauwigheid pakte ik elf folders mee. Ze hebben teksten als ‘ontwikkel zelfcompassie’ en leer ‘te voelen wat je echt wilt’, ‘je meer verbonden te voelen met je zelf en de wereld om je heen’, ‘je te oefenen in het aandacht hebben voor je adem, je lichaam, voor wat er zich voordoet in je zelf, zonder daar een oordeel over te vellen’ of ‘leren er te zijn’.

je herkent jezelf niet meer

Je kunt er lacherig over doen. Maar dat is Baudetachtig en goedkoop. Bovendien, door coaching ben ik overtuigd geraakt van de waarde van het luisteren naar je lichaam en weten wat je voelt. Waar het mij om gaat, is dat al die aangeprezen zoektochten naar je diepste zelf wijzen op het feit dat veel mensen zichzelf kwijt zijn. Nieuw is dat overigens niet. In de sociologie heet het ‘vervreemding’. Het jezelf niet meer herkennen in wat je doet of zegt. Niet meer weten wie je bent. In de maatschappijkritiek van Marx was het een centraal thema. Arbeiders zouden onder invloed van techniek, arbeidsdeling en financiële uitbuiting zichzelf eerder ervaren als onderdeel van een machine dan als mens met een wil, gevoel en een doel. Vervreemding is in de sociologie nog steeds een hot item. De wereld is zo complex geworden en zo veel dingen in het dagelijks leven worden bepaald door anonieme internationale krachten, dat je het gevoel krijgt nergens meer iets van te begrijpen of ook maar ergens grip op te hebben. En opeens zie je jezelf dingen doen, kopen of zeggen die je niet zelf bedacht hebt, maar die je hebt gezien op YouTube. Wij zijn overprikkeld. Voor je het weet, stem je Baudet. De wereld als een magisch circus, dus dan ook maar een clown.

God is hier niet ver weg

In de folders van die therapeuten valt op dat ze weinig opzienbarends doen. Het volstaat om te wandelen, stil te zijn, jezelf aan te raken of aangeraakt te worden. Opvallend is het gebruik van het woord ruimte: de ruimte in jezelf ervaren en in de ruimte staan. Zo typeren zij ook hun eigen rol. Als coach bied ik je de ruimte om jezelf te hervinden. Verder valt het mystieke taalregister op: je leert je weer te verbinden met je diepste zelf, maar ook met de aarde, de wereld om je heen, het zijn.

God is hier niet ver weg. Ik realiseerde mij dat pas echt toen ik in Utrecht de boekhandel ‘De wijze kater’ binnen liep. Wierook walmde mij tegemoet toen ik de deur opendeed. Verder kasten vol met boeken over yoga, zijns-mystiek en alternatieve geneeswijzen. Niemand vaccineert hier zijn kinderen, dacht ik nog. Toen viel mijn oog op twee kasten met christelijke mystici: Thérèse van Lisieux, Eckhart en Augustinus.

Onderweg naar huis realiseerde ik mij welke schatten ik in mijn opvoeding mee heb gekregen. Voor al die momenten van stil zijn voor God, voor het bezingen van zijn naam op de ademhaling van de gemeente, voor het in de ruimte gesteld worden door de cadans van het kerkelijk jaar, de liturgie en Gods leefregels.

Het maakt ook duidelijk wat wij als kerk nu moeten doen. Meewandelen, niet oordelen en brood en wijn aanreiken bij wijze van aanraking. Zoiets deed Jezus ook.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

De oorzaak van veel ellende is dat brute macht over gerechtigheid heerst en velen daarover zwijgen

'In 1964 werd ik met een spandoek voor Paleis Soestdijk gearresteerd', schrijft Aad Kamsteeg. Zestig jaar later vraagt hij opnieuw aandacht voor de Molukkers.

Let goed op als er een beroep wordt gedaan op wetenschappelijk onderzoek

Het pleit voor minister Piet Adema dat hij het stempel 'veilig' op glyfosaat wantrouwde. Een beroep op wetenschappelijk onderzoek zegt helaas lang niet alles, stelt Reina Wiskerke.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Refomeisjes zijn niet per se bang omdat ze weten van de 'schrik des Heeren'

Ik groeide op 'wetende de schrik des Heeren', maar was banger voor een krokodil onder mijn bed dan voor de hel, schrijft Annemarie van Heijningen over haar jeugd in de gereformeerde gemeente.

Corjan Matsinger is jongerenwerker en religieus trendwatcher.

Een bezoek aan Taizé laat zien dat geloof lang niet altijd hoeft aan te sluiten bij je belevingswereld

Je hoeft je echt niet in duizend bochten te wringen zodat geloof altijd aansluit op de belevingswereld van jongeren. Vaak is het juist goed dat het in eerste instantie even vreemd is, merkte Corjan Matsinger in Taizé.

Hans Werkman

Hans Werkman googelde: 'verhuizen poëzie', want tijd om te schrijven had hij niet

‘Hoeken met huisgeheimen komen bloot’, schreef Gerrit Achterberg in zijn verhuisgedicht ‘Beumer & Co.’ Columnist Hans Werkman ervaart het momenteel tijdens zijn verhuizing aan zijn lijf en ziel.

Afbeelding

Kiezen kinderen hun eigen ouders? Waarom deze opvoedgedachte me rust en vertrouwen gaf

Het is maar goed dat de opvoeding niet eenrichtingsverkeer is, bedenkt columnist Gerard ter Horst zich. Zoals ouders energie in hun kinderen steken, zo is het ook andersom. Dat biedt hoop voor een duurzame relatie.

Henk den Uijl

De druk om een kant te kiezen was nog nooit zo groot en dat is niet zonder risico's

Veel bestuurders zijn groot geworden met het idee dat er door onderling gesprek vanzelf begrip voor de ander ontstaat. Dat is niet langer zo. Bestuurders moeten kleur bekennen, schrijft Henk den Uijl. Dat is niet zonder gevaar.

Lody van de Kamp is rabbijn

Joden, trotseer gevoelens van angst en onveiligheid - zoals de helden in de Tweede Wereldoorlog

Lody van de Kamp werd recent flink toegetakeld. Toch kiest de rabbijn ervoor zich niet te laten leiden door angst. Hij roept ook anderen, vanuit geloof, op tot meer veerkracht en weerstand.

Jan Willem Wits

Kerken die vasthouden aan de onwrikbare huwelijksbelofte, laten (pastorale) kansen en taken liggen

Nog maar ruim 1 procent van de Nederlandse katholieken trouwt in de kerk. Waar ligt dat aan, vraagt Jan-Willem Wits zich af. Kan het te maken hebben met de vraag: waar is de kerk wanneer je het huwelijk niet volhoudt?