© Sven Dillen

Limburgse interimleraar helpt jonge collega’s aan het werk

Duizenden interimleerkrachten beginnen met een bang hartje aan het begin van de zomervakantie. De onzekerheid knaagt. Ze vragen zich af of ze volgend schooljaar nog werk hebben? Op de Facebookgroep ‘Leerkracht zoekt werk: secundair onderwijs’ worden vacatures gedeeld en prijzen de jonge leerkrachten zichzelf aan. De 24-jarige Tom Buekers uit Herk-de-Stad, zelf interimleerkracht, beheert de groep. “Onderwijs is mijn passie, het was mijn jongensdroom om leraar te worden. Ik wil nu anderen helpen om hun droom te vervullen.”

rd

De Facebookgroep ‘Leerkracht zoekt werk: secundair onderwijs’ telt bijna vijfduizend leden en bestaat al enkele jaren. “Maar in januari van dit jaar waren de oprichters op zoek naar mensen die het wilden overnemen. Omdat er maar weinig reactie kwam, heb ik gezegd dat ik de kar wel wilde trekken. Als beginnende leerkracht heb ik zelf veel steun gehad aan de groep. Het zou zonde zijn om dat te laten verdwijnen”, zegt Tom Buekers.

Onzekerheid

De 24-jarige leerkracht uit Herk-de-Stad is zelf actief in het Sint-Franciscuscollege in Heusden-Zolder. Hij geeft logistiek en boekhouding, én is stagebegeleider. “Ik hoop zoals veel van mijn leeftijdgenoten natuurlijk op een vaste benoeming. Maar in het begin van je carrière in het onderwijs weet je niet wanneer dat komt.” Volgens Buekers is die onzekerheid bij interimmers wel degelijk een thema in de lerarenkamer. “Op het einde van het schooljaar flakkert dat altijd op. Terwijl de kinderen en vast benoemde leerkrachten zich opmaken voor de zomervakantie, slaat bij hen de sollicitatiestress toe. ‘Gaan er volgend schooljaar nog wel genoeg lesuren voor mij zijn?’ of ‘Kan ik in deze school aan het werk blijven of moet ik uitwijken?’, deze vragen hoor je voortdurend. Ik merk het ook in de Facebookgroep: dagelijks sluiten tientallen nieuwe leden zich aan. Allemaal jonge leerkrachten, op zoek naar werk.”

Wisselwerking

Dagelijks is Tom Buekers anderhalf uur bezig met het beheer van de Facebookgroep. “Het is extra werk, maar ik doe het met plezier. Mijn taak bestaat erin om nieuwe leden toe te laten en erop toezien dat het reglement gerespecteerd wordt. In deze groep worden uitsluitend vacatures gedeeld voor een functie in het secundair onderwijs over heel Vlaanderen en Brussel. Ondertussen zijn er ook heel wat scholen en directeurs die via deze groep op zoek gaan naar leerkrachten, en deze gelukkig ook vinden. Een ideale wisselwerking dus. Reclame maken voor een school of het uitwisselen van lesmateriaal is niet toegelaten.”

Kantoorjob

De Herkenaar zegt dat onderwijs zijn passie is. “Het was mijn jongensdroom om leraar te worden. Ik wil nu anderen helpen om hun droom te vervullen. Als ik hoor dat jonge collega’s er na enkele jaren de brui aan geven, dan vind ik dat jammer. Ze hadden net zoals mij een passie en hebben er jaren voor gestudeerd. Het is echter zo dat het onderwijs niet de ideale job is als je als een toekomst wil opbouwen. Een huis, auto of eigen kinderen, dat kost allemaal geld. Ik heb begrip voor mensen die het zekere voor het onzekere kiezen en een kantoorjob gaan doen.”

Toch laat niet elke jonge leerkracht de moed zakken. “Op de Facebookgroep zie ik ook veel passie en creativiteit. De laatste dagen zijn er veel interimmers die zichzelf op een creatieve manier verkopen via collages of posters. Daaruit blijkt toch dat er veel zin is bij die jonge mensen om aan het werk te gaan. Ik denk dat de schooldirecteuren dat ook wel zullen appreciëren.”

Affiche

© HBVL

De Hasseltse Gaïa Sokuobak (28) is nog maar sinds kort lid van de Facebookgroep ‘Leerkracht zoekt werk: secundair onderwijs’. Ze is een van de creatievelingen die een affiche heeft gemaakt om zichzelf aan te prijzen. In haar geval als leerkracht plastische opvoeding, esthetica of fotografie. “Ik ben lid van de groep geworden omdat het eigenlijk een vlottere manier is om werk als leerkracht te vinden dan bijvoorbeeld via de website van de VDAB. Op dit platform zitten alleen leerkrachten, dus dat is gemakkelijker om te communiceren. Kunstvakken zijn niet het gemakkelijkste om te vinden. Maar ik had gereageerd op een oproep voor leerkracht Nederlands in Brussel. En via deze groep heb ik de job gevonden.”