Direct naar artikelinhoud
Instagram

Waarom stappen oprichters van Instagram op bij Facebook?

Medeoprichter van Instagram Kevin Systrom tijdens een persconferentie in 2013.Beeld AFP

Dankzij Instagram en zijn filters wanen meer dan 1 miljard gebruikers zich topfotograaf en celebrity tegelijkertijd. Net nu de app naar zijn hoogtepunt groeit, trekken oprichters Kevin Systrom en Mike Krieger de deur toe bij moederbedrijf Facebook. Maar waarom?

Terwijl u moeiteloos van het ene Instagram-verhaal in het andere dondert, rommelt het aan de top van Facebook, het moederbedrijf van de populairste fotodeelapp van het moment.

Kevin Systrom en Mike Krieger, de oprichters van Instagram, schreven in een officiële verklaring dat ze nood hebben aan een nieuwe uitdaging en dat ze opgetogen uitkijken hoe Facebook en Instagram zullen innoveren zonder hen.

Mike Krieger en Kevin Systrom in 2012.Beeld REUTERS
Het klinkt tegenstrijdig, maar het succes van Instagram ligt aan de basis van de vervelende scheiding

Mark Zuckerberg, de baas van Facebook, liet op zijn beurt aan Wall Street Journal verstaan dat hij veel van het duo geleerd heeft en dat ook hij benieuwd is naar wat Systrom en Krieger in de toekomst zullen bouwen.

De plichtsgetrouwe pr-berichten kunnen volgens verschillende Amerikaanse media niet verbergen dat het vertrek een gevolg is van oplopende spanningen tussen Zuckerberg en de Instagram-oprichters. Zo waren heel wat medewerkers nog niet op de hoogte toen The New York Times in de nacht van maandag op dinsdag berichtte over de exit van hun bazen.

Het klinkt tegenstrijdig, maar het succes van Instagram ligt aan de basis van de vervelende scheiding. De app groeide sinds de overname voor 750 miljoen dollar (640 miljoen euro) door Facebook in 2012 van 30 miljoen gebruikers naar meer dan 1 miljard gebruikers over heel de wereld. 

Kopieerwoede

Systrom was de visionair, Krieger het hart en de ziel. Het duo kreeg veel vrijheid om Instagram uit te bouwen tot de populaire app die ze vandaag is. Het enige waar ze rekening mee moesten houden: er zou altijd aandacht zijn voor advertenties.

Die manier van werken, wierp ook zijn vruchten af. Zo staat de introductie Instagram Stories in 2016, waarbij gebruikers foto's en korte filmpjes delen die 24 uur zichtbaar zijn, bekend als het hoogtepunt van de samenwerking tussen Zuckerberg, Systrom en Krieger.

Systrom was de visionair, Krieger het hart en de ziel

De CEO in Zuckerberg besefte hoe cruciaal het was om het format Stories, geïntroduceerd door de kleine uitdager Snapchat, te kopiëren. Zo zou Instagram niet alleen verder kunnen groeien, Snapchat zou het een stuk moeilijker krijgen om een échte uitdager van Facebook te worden.

Systrom leverde een verbeterde versie van Stories af voor Instagram. Hij beet in interviews altijd stevig van zich af over de kopieerwoede van Instagram. "Stories zijn geen nieuwe feature, maar een nieuw digitaal format zoals de tijdlijn die we van Twitter en Facebook kennen."

Lees hieronder verder

Het logo van Instagram in het hoofdkwartier van Facebook in Menlo Park.Beeld AFP

Advertentiedollars

In die periode was Instagram hoogstens een belangrijk tandwiel in de Facebook-machine. Het probleem voor Zuckerberg: de machine sputtert. Het vriendennetwerk heeft niet alleen af te rekenen met Russische trollen. In de laatste gesprekken met investeerders moest Facebook toegeven dat de groei aan advertentie-inkomsten krimpt en dat het aantal gebruikers in de belangrijke regio's terugloopt.

De onafhankelijkheid waar het Instagram-team lang van kon genieten, is zo voor altijd verleden tijd

Die misgelopen advertentiedollars moeten elders gezocht worden. Eerder dit jaar stapten de oprichters van WhatsApp op bij Facebook omdat ze het niet eens waren met de manier waarop Facebook met gebruikersdata omgaat om geld te slaan uit de berichtenapp.

Anonieme bronnen vertellen aan Wall Street Journal en Bloomberg dat Zuckerberg zich sinds enkele maanden meer laat gelden in de dagelijkse beslommeringen binnen Instagram. Hij zette enkele maanden geleden ook vertrouweling Adam Mosseri aan het hoofd van productontwikkeling van de app. Mosseri is de man die sinds 2012 alle belangrijke beslissingen over de tijdlijn van Facebook nam. 

De onafhankelijkheid waar het Instagram-team lang van kon genieten, is zo voor altijd verleden tijd. Wat die evolutie voor de miljoenen gebruikers zal betekenen, is nog niet duidelijk.

Eerder opgestapt bij Facebook

• Palmer Luckey, oprichter van virtualrealitybedrijf Oculus (overgenomen in 2014), moest in maart 2017 opstappen nadat bekend raakte dat hij de pro-Trump-groep Nimble America had gesteund.

• Jan Koum, medeoprichter van berichtendienst WhatsApp, kondigde in april aan dat hij Facebook zou verlaten. Hij botste met Zuckerberg over reclame-, data- en encryptiebeleid.