© re-vive

Verkoop eerste 128 woningen op site Komet gaat van start: omstreden toren afgevoerd

De verkoop van de eerste 128 woongelegenheden voor het project Komet in Mechelen gaat begin december van start. Ook het ontwerp voor de omstreden toren is helemaal aangepast. Al zevenhonderd mensen hebben hun interesse laten blijken voor de ontwikkeling tussen de vesten en de Leuvense Vaart.

Sven Van Haezendonck

Op termijn moeten er op de site van de voormalige vatenfabriek in de Koningin Astridlaan in totaal 314 woningen verrijzen: huizen vooral rond het centrale park, appartementen in een reeks geschakelde gebouwen tussen het centrale park en het kanaal Leuven-Dijle en penthouses met zicht op het water. Daarmee is het Komet-project in Mechelen meteen een van de grootste ontwikkelingen de komende jaren.

In afwachting vond de voorbije jaren ook de culinaire zomerbar Komeet een plekje. Re-Vive uit Gent hoopt tegen de zomer van volgend jaar te starten met de eerste werkzaamheden. “Nog voor de lancering van de verkoop op zaterdag 8 december in Lamot dienen we onze bouwaanvraag in”, zegt ­Steven Rosseel van Re-Vive. Ook de aanvraag om de verkaveling te vergunnen, werd ingediend.

Eerste fase

Zo’n zevenhonderd mensen hebben de voorbije maanden hun interesse getoond in het woonproject. “Nog voor het lanceringsmoment bezorgen wij klanten de plannen, lastenboeken en prijzen van Komet. Zo kunnen geïnteresseerden goed voorbereid hun keuze maken. Via onze website kunnen ze inschrijven”, stelt Rosseel. In een eerste fase realiseert Re-Vive 128 woongelegenheden op de oostelijke zijde van de site: 96 appartementen met één tot drie slaapkamers, 26 assistentieflats en zes gezinswoningen. Gezien vanaf de Koningin Astridlaan wordt eerst gebouwd in het gedeelte aan de kant van de Brusselpoort.

Van die eerste fase maakt het hoekgebouw deel uit, de poort naar de nieuwe woonwijk. Het ontwerp voor de hogere toren dat bij veel Mechelaars op protest stootte, is afgevoerd. In de plaats komt een gebouw met acht bouwlagen. “Met zeven verdiepingen ligt het in de lijn van het gebouw ernaast. Mede op onze vraag is een kwaliteitskamer opgericht om te oordelen over het ontwerp”, legt Steven Rosseel uit. Naast Binst Architecture is met Areal Architecten een tweede bureau bij het project betrokken. “We zijn uitgekomen bij een soberdere, meer aangesloten architectuur”, zegt Rosseel.

Autovrije woonwijk

Dwars door de nieuwe autovrije woonwijk vanaf de vesten en in het park loopt ook een pad voor fietsers en voetgangers. Parkeren gebeurt ondergronds in twee garages met respectievelijk een 150-tal en zo’n zestig parkeerplaatsen: de grote parking wordt ontsloten via de vesten, de kleinere via de Auwegemvaart. De ontwikkelaar hoopt op die manier de luchtkwaliteit in de woonwijk te verbeteren. Al brengt het project natuurlijk wel heel wat extra verkeer mee in de buurt. Een punt dat bij de huidige bewoners voor ongerustheid zorgt.

Buurtwinkel

In de eerste fase van het project maakt Re-Vive ook werk van handels- en kantoorruimtes. Ze zijn gemiddeld 80 tot 500 vierkante meter groot. Zowel diensten als praktijken van pakweg artsen of kinesisten kunnen er een thuis vinden. “Voor de grootste ruimte denken wij in de richting van een buurtwinkel. Daarover zijn er al gesprekken gevoerd”, zegt Steven ­Rosseel nog.

Meer info: www.komet-mechelen.be