21 augustus 2018 om 03:00
Luister naar

Madeleine van Toorenburg: Filmpje van ongeluk maken is verwerpelijk; maar strafbaar?

Er was eens een man die naar Jericho ging en door rovers werd overvallen. Ze beroofden hem, sloegen hem en lieten hem halfdood liggen. Een priester en een Leviet kwamen langs, maar zij gingen er met een boog voorbij. Een Samaritaan kwam ook langs. Hij ging naar hem toe, verzorgde zijn wonden en verbond ze. Toen zette hij hem op zijn ezel en bracht hem naar een herberg waar hij voor hem zorgde.

Dit verhaal van de barmhartige Samaritaan boeide mij altijd zeer. Ik schreef er mijn eindscriptie over. Het interesseerde mij omdat ons Wetboek van Strafrecht hierover een bepaling heeft opgenomen: Je bent strafbaar wanneer je iemand die echt hulp nodig heeft niet helpt, terwijl je dat gemakkelijk had kunnen doen zonder zelf in gevaar te komen (art. 450 Sr). In Engeland daarentegen heeft men hier bewust niet voor gekozen. Daar vond men dat je niet verplicht kunt worden een ander te helpen. Alleen bij een ‘duty of care’ (bijvoorbeeld een ouder-kindrelatie) kan de plicht zijn ontstaan iemand te redden. Toevallige passanten vallen daar niet ­onder.

Onze strafbepaling werd indertijd, in 1880, niet zonder slag of stoot aangenomen. Er werd in de Kamer stevig over gedebatteerd. Een enkel voorbeeld over een kind dat levend uit het water was gehaald, maar stierf omdat daarna de deuren ervoor gesloten bleven, werd aangehaald, waarna men tot de slotsom kwam dat er bijzonder ‘onbarmhartige individuen’ bestaan. Voor hen moest er een strafbepaling worden gemaakt.

ongelukken filmen

Afgelopen zomer is terecht veel commotie ontstaan over het gedrag van sommige mensen bij ernstige auto-ongelukken. Volgens de politie loopt het de spuigaten uit. Mensen rijden langs, stoppen zelfs, pakken hun mobiele telefoon en filmen de meest afschuwelijke ongelukken. Ze zijn er nauwelijks op aanspreekbaar. Erger nog, ze plaatsen de beelden zelfs op internet en krijgen een kick van de hoeveelheid ‘likes’. Het is echt te ziek voor woorden, en niet voor niets klinken er geluiden dat dergelijk gedrag strafbaar zou moeten zijn. Ook aan mij is die vraag gesteld.

Allereerst de praktische kant. Filmend autorijden is te beboeten. Een strafverzwaring behoort dan tot de mogelijk­heden. Maar wat te doen met filmende wandelaars? Voor hen gelden andere regels. Daar komt bij dat de politie soms juist blij is met beeldmateriaal. Dus wanneer is filmen nou dienstbaar en wanneer niet? En hoe bewijs je dat het beelden van een telefoon zijn (wat dan niet zou mogen) of van een ‘dashcam’, waarmee auto’s steeds vaker zijn uitgerust? Een moeras van praktische bezwaren.

principiële vraag

De principiële vraag is ook niet gemakkelijk te beantwoorden. Ik moest terugdenken aan het debat destijds in de Kamer over artikel 450 Sr., waarmee ik deze column begon. Donner (familie van …) zei: “Gesteld, dat men zoo hardvochtig ware, dan nog zou ik zeggen, dat dit artikel dien hardvochtige, dien onmensch niet kan bereiken.” Laten we “zulk een onmensch liever overlaten aan de straf van het greintje menselijk dat in hem was overgebleven en aan de verontwaardiging van het publiek”.

Het is een dilemma. Ook nu weer. Het liefst zie ik een stevige strafbepaling waarmee zieke geesten om de oren kunnen worden geslagen. Al is het maar om een daad te stellen tegen het leed dat slachtoffers en hun nabestaanden wordt aangedaan. Die strafbaarstelling zou wat mij betreft in elk geval moeten gelden wanneer de beelden door de maker zelf op internet worden geplaatst. Dat dient immers geen enkel ander doel dan sensatie. Je zult toch maar via internet te horen krijgen dat jouw dierbare is omgekomen …

Tegelijkertijd denk ik dat niet ieder gedrag, hoe onwenselijk ook, strafbaar zou moeten zijn. Het voert misschien te ver om alle mensen die ‘slechts’ een foto of filmpje maken van een ongeval voor de rechter te brengen. Hoe verwerpelijk ook, Donner had een punt. Hen moeten we misschien inderdaad maar overlaten aan hun eigen geweten en de verontwaardiging van het publiek.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.

Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.

Nienke Hofsink

De Bijbel leert dat slaven geen slaven blijven. Wat kunnen wij daarmee?

Je bent dus zondig? Gebruik dat niet als excuus om niet te veranderen, schrijft Nienke Hofsink. 'Er is een ander leven mogelijk, van gerechtigheid, vrede en vreugde.'

nd

We mogen meer opkomen voor medeburgers die als trans- of non-binaire personen door het leven gaan

Columnist Sahar Noor bespeurde de afgelopen maanden op diverse plekken transfobie. Ze vraagt zich af waarom er zo veel weerstand is tegen transpersonen.