21 augustus 2018 om 03:00
Commentaar
Sjirk Kuijper
Luister naar

Spoor komt liefde tekort

Het treinverkeer in ons land raakt aan de grenzen van z’n capaciteit. Dat signaleert zowel de beheerder van het spoorwegennet, Prorail, als de grootste treinmaatschappij, NS. De NS rapporteert deze week goede cijfers: meer treinen rijden op tijd, meer passagiers vinden zelfs in de spits een zitplaats, meer reizigers zijn tevreden – en er wordt nog winst gemaakt ook. Maar zo veel succes kan het spoor ook in de problemen brengen. Als méér forenzen doorkrijgen dat de trein vaak een relaxed en bedrijfszeker alternatief is voor de auto, wordt het alsnog dringen in de coupés. Nog meer treinen laten rijden op de bestaande tracés, dat zit er volgens Prorail niet in; er moet een veilige marge zitten tussen twee treinen. En voor extra rails is lang niet overal ruimte, zegt de spoorbeheerder.

Die waarschuwingen van NS en ProRail illustreren de ongelijke strijd tussen openbaar en particulier vervoer. Want geen automobilist die door files een halfuur te laat bij een afspraak verschijnt, is genegen zichzelf daarvan de schuld te geven. Niemand zegt: ‘Foei toch, die auto reed niet volgens dienstregeling’; ‘Slechte service, ik heb de hele weg stilgestaan en kon niet eens een krant lezen’; ‘Beroerde planning weer: een kwartier vertraging doordat een colonne vrachtauto’s vóór me de baan bezet hield’.

Als je met de auto vertraging hebt, leg je de schuld niet bij de vervoerder (jijzelf), het materieel (jouw trotse bezit) of de dienstregeling (je eigen planning). De remedie lijkt simpel (méér asfalt!), evenals het adres waar je je eisen kunt adresseren (de overheid, de politiek). Wie daarentegen met de trein te laat komt, geeft de NS de schuld – en die kan vaak weer naar ProRail wijzen. De vervoerder en de spoorweg­beheerder leven beide onder de knoet van prestatieafspraken met de overheid. En die prestaties (zoals punctualiteit, zitplaatsen, tevredenheid) zijn alleen te garanderen als we niet ál te enthousiast, en niet allemaal tegelijk van de trein gebruik gaan maken.

Kan de trein echt niet méér Nederlanders vervoeren? Waarom zijn de groei van Schiphol en Lelystad dictaten die ‘we’ onszelf opleggen, omdat ‘we’ willen vliegen? Méér nog dan autorijden, is vliegen voor de meeste passagiers een commerciële luxe; zelfverwennerij die een grenzeloos vrijheidsgevoel geeft. De trein echter lijkt voor veel gebruikers een economische, rationele keuze; een met arbeid geassocieerde noodzakelijkheid. Komt het daardoor, dat de lobby voor het vliegverkeer zoveel effectiever is dan de lobby voor het spoor? En trouwens: wie voeren die lobby; welke rationele en economisch wijze partijen profileren zich met spoorliefde? De trein spreekt niet voor zichzelf, immers.

In het commentaar verwoorden redacteuren
de mening van het Nederlands Dagblad
Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
nd

Een gemeente die een half jaar neemt om te reageren - waar komt dan de vertraging precies vandaan?

Bezwaar maken tegen de nieuwe woonwijk om de hoek is een volksport geworden, zegt Hugo de Jonge kritisch. Terwijl we moeten inschikken. Toch zorgen niet alleen omwonenden voor de eindeloze vertragingen in de huizenbouw.

Afbeelding

Kwijtschelding voor gezinnen in de schulden: niet eerlijk, en toch een prima plan

Mensen maken schulden, door wanbeheer en slechte bestedingen, en anderen lossen het op? Ja, want het mooie van een goed functionerende samenleving is dat de deelnemers elkaar bijstaan, ook bij sores door eigen schuld.

Beeld nd

In het streven naar een veilige omgeving kunnen kerken wel van sportclubs leren

De kerk wordt wel een schaapskooi genoemd, maar in de onderlinge omgang is er soms sprake van een zwijnenstal. Het eisen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is dan ook een goed idee.

Commentaar

Geen weg terug naar normaal voor Israël en Iran, want dat normaal is de weg naar confrontatie

Voor Israël en Iran is er geen weg terug naar 'normaal', want dat normaal is de weg naar een directe confrontatie. De Iraanse Revolutionaire Gardes en hun terroristische agenda zijn daarvan de hoofdoorzaak.

nd

Eén schreeuw kan de stilte verscheuren. Gelukkig is de politie alert op verstoringen op 4 mei

Uit vrees voor ‘verstoringen’ is rondom de Nationale Herdenking op 4 mei extra beveiliging nodig. Blijkbaar willen sommige activisten die twee minuten ’heilige stilte’ zelfs niet meer ontzien.

Afbeelding

De realiteit van het staatscasino: om winst te betalen raken een heleboel mensen een smak geld kwijt

Gokken wordt door de staat verkocht als een ontspannend verzetje. Maar het is georganiseerd onrecht: met een verzameling verliezers creëer je geen winst. Niet voor de zogenaamde 'winnaars', niet voor de maatschappij.

Commentar

We hebben gefaald in het onderwijs aan onze kinderen, maar het tij is te keren

Was vroeger alles beter? Nee. Maar sommige zaken wel, is de conclusie na het zoveelste alarmerende rapport over het onderwijs. Maar het tij is te keren.

Afbeelding

Israël is door zijn bondgenoten verdedigd tegen Iran. Laat het nu ook eens naar hen luisteren

Israël heeft het grootste deel van zijn verdediging tegen de Iraanse massa-aanval te danken aan zijn bondgenoten. Laat het nu ook luisteren naar hun terechte vragen, over Gaza en over het conflict met Iran.

nd

Dit kabinet moet met miljarden blijven schuiven zolang 'verkiezingswinnaars' zich in onmacht wentelen

Het kabinet regeert niet over zijn graf, maar doet wat het doen moet zolang er niks nieuws is opgestaan. Terwijl de VVD en NSC met Wilders en BBB informeren en traineren, moeten D66, CDA en CU stug doorgaan met regeren.