© Child Focus

Antwerps bedrijf maakt campagne voor Child Focus: video’s moeten pedofielen aan het denken zetten

Child Focus pakt uit met een nieuwe campagne met video’s tegen kinderporno en pedofilie. De filmpjes moeten iedereen ertoe aanzetten om verdachte beelden op internet te melden. En pedofielen om - anoniem - hulp te zoeken.

Dirk Hendrikx

Vorig jaar deed Child Focus een eerste keer zo’n campagne met vergelijkbare filmpjes en de resultaten mogen spectaculair genoemd worden. Het aantal meldingen van mogelijke kinderporno verdubbelde, van 746 in 2017 naar al meer dan 1.800 meldingen vandaag.

Nog opvallender was het succes in het bereiken van mensen met een pedofiele aanleg.

Dark web

Hoe werkt dat? Dezelfde filmpjes worden zowel op het gewone internet verspreid als via het zogenaamde ‘dark web’. Dat is een digitale ruimte op internet waar je alleen in geraakt als je technisch heel handig bent en waar mensen elkaar vinden als ze anoniem willen blijven of versleutelde beelden of boodschappen willen uitwisselen. Het is een stuk internet waar geen regels gelden en dat vaak bezocht wordt door mensen met foute bedoelingen. Zoals pedofielen die kinderporno uitwisselen.

(Lees verder onder de video)

De filmpjes hebben suggestieve titels als ‘cute toddler likes to suck’, ‘sweet three year old girl getting wet.mkv’ of ‘seven year old blowing hard.mov.’ Maar de beelden erbij zijn onschuldig: een peuter die met een rietje drinkt, een meisje dat speelt in een regenplas en een jongen die blaast in een rietje in een glas. Wie zo’n filmpje bekijkt op het dark web, krijgt er de tekst bij: ‘Hoopte jij op andere beelden? Zoek anoniem hulp. Bij stopitnow 0800-200.50’.

Bij de versie voor het gewone internet verschijnt de tekst: ‘Niet elk kinderfilmpje is even onschuldig, meld seksueel misbruik’.

“De filmpjes op het dark web werden vorig jaar 11.000 keer gedownload”, zegt Nel Broothaerts, directeur Preventie en Ontwikkeling bij Child Focus. “In de weken na de lancering was er een duidelijke piek in de telefoontjes en mails naar stopitnow.be, waar hulpverleners mensen met pedofiele aandrang helpen. “Ze luisteren haar hun verhaal en geven adviezen over hoe de pedofielen met hun geaardheid kunnen omgaan of welke hulp of therapie ze best zoeken.”

(Lees verder onder de video)

Volgens de literatuur voelt een op de honderd mannen zich seksueel aangetrokken door kinderen jonger dan dertien. Ze moeten daarmee leren omgaan op eigen houtje of via therapie. De campagne probeert mensen met een pedofiele aanleg op die weg te krijgen en te voorkomen dat ze kinderporno downloaden, of erger. “De praktijk leert dat heel wat van deze mensen worstelen met hun aard en bereid zijn om hulp te zoeken”, zegt Nel Broothaerts.

Dertig aangiftes bij politie

Van de 1.800 meldingen die gewone internetgebruikers doen, gaan de meeste niet over hardcore kinderporno. “Er is een grote grijze zone”, zegt Nel Broothaerts. “Op YouTube bijvoorbeeld is er een populair kanaal met filmpjes over Russische jonge turnsters. De commentaren maken duidelijk dat sommigen daar niet naar kijken omdat ze geboeid zijn door gymnastiek.”

Child Focus gaat eerst zelf na of de beelden de wet overtreden en of ze nog niet bekend zijn bij de politie. “Dat kunnen we controleren via een Europese databank. Als het effectief om nieuwe beelden gaat die mogelijk fout zijn, geven we dat door aan de politiedienst van het land waar de server staat, waar het filmpje gepost werd.”

Dat gebeurt niet zo vaak. “De 1.800 meldingen hebben geleid tot dertig aangiftes bij politiediensten. Het verdere onderzoek kan dan nog lang duren, daar krijgen we geen informatie meer over.”

Wunderman Antwerp

De campagne is opnieuw gecreeerd door het gereputeerde Antwerpse communicatiebureau Wunderman Antwerp. Met de uitgave vorig jaar wonnen ze nationale en internationale prijzen. Op sociale media werden de filmpjes meer dan 500.000 keer bekeken.