Direct naar artikelinhoud

De 'lelijke' wolkenkrabber Tour Montparnasse in Parijs krijgt metamorfose

Het 'lelijkste gebouw van Parijs' krijgt een nieuw jasje. De Tour Montparnasse wordt transparant, groen en zuinig.

Artist impression.Beeld Nouvelle AOM

Het gebouw volgt je door heel Parijs als een hatelijk boos oog. De massieve, donkerbruine Tour Montparnasse torent volgens de Franse krant Le Monde 'als een grafsteen' boven de monumenten uit. Over de Tour Montparnasse wordt vandaag de dag hetzelfde grapje gemaakt als in de 19de eeuw over de Eiffeltoren: 'Je hebt er het mooiste uitzicht van Parijs, want het is de enige plek waar je de toren niet ziet.'

Maar de Tour Montparnasse krijgt een nieuwe hippe jas. De bruine buitenkant, volgens Le Monde 'verouderd als een asbak na een drankovergoten feest', wordt helemaal gestript en vervangen door een frisse gevel van transparant glas. De toren wordt ook een stuk groener. Elke verdieping krijgt een loggia met planten, op de veertiende verdieping wordt een complete tuin aangelegd en op het dak komt een plantenkas.

Straks zal de 210 meter hoge kolos van 59 verdiepingen heel wat vriendelijker ogen, denkt architect Mathurin Hardel: 'De metamorfose zal compleet zijn. Nu is de toren ondoorzichtig, energievretend, vol asbest. Straks zal hij helder en zuinig zijn, met een lage uitstoot aan CO2.' De werkzaamheden beginnen in 2019. De nieuwe Tour moet uiterlijk klaar zijn in 2024, voor de Olympische Spelen.

Nu is de toren ondoorzichtig, energievretend, vol asbest. Straks zal ze helder en zuinig zijn, met een lage uitstoot aan CO2
Architect Mathurin Hardel
De huidige Tour Montparnasse in Parijs, met het logo van de Olympische Spelen van 2024.Beeld afp

Modernisering

Het concours werd gewonnen door AOM, een consortium van drie bureaus van relatief jonge Franse architecten: Franklin Azzi, Chartier Dalix en Hardel & Le Bihan. Ze versloegen bekende namen als Dominique Perrault en OMA van Rem Koolhaas.

De Tour Montparnasse is een ongelukkige herinnering aan de tijd waarin Parijs 'modern' wilde zijn. In 1959 werd de eerste schets van de 'moderne campanile' gepresenteerd aan een enthousiaste minister van Cultuur, de schrijver André Malraux. Ook op andere plaatsen in de stad werd destijds driftig gesloopt en gebouwd. Aan de Seine en aan de zuidkant van de stad verrezen hoge woontorens, alsof Parijs zijn eigen stukje Oost-Berlijn wilde importeren.

Artist impression.Beeld Nouvelle AOM

Verbod op hoogbouw

Toen de Tour Montparnasse in 1973 werd opgeleverd, schrokken de Parijzenaars zo hevig dat de gemeenteraad meteen een verbod op hoogbouw uitvaardigde. Voortaan mochten gebouwen niet hoger zijn dan 37 meter, de gemiddelde hoogte van de 'immeubles' die baron Haussmann in de 19de eeuw neerzette en Parijs zo'n klassieke, monumentale uitstraling geven. In 2008 werd de toren gekozen tot het op een na lelijkste gebouw ter wereld, na de betonnen bak van het gemeentehuis in Boston.

De rechtse burgemeesterskandidaat Nathalie Kosciusko-Morizet wilde de Tour laten slopen. Zij verloor het echter van de socialiste Anne Hidalgo, die van mening is dat Parijs geen openluchtmuseum mag worden. Volgens Hidalgo kan een hedendaagse wereldstad niet zonder hoogbouw. De opgefriste Tour Montparnasse moet bewijzen dat een wolkenkrabber niet per se vloekt met de erfenis van baron Haussmann.

Artist impression.Beeld Nouvelle AOM