26 mei 2018 om 03:00
Luister naar

Hemelen

Zou Pinksteren eigenlijk deel zijn van een rouwproces? Normaal gesproken ben ik tegen de tijd dat Pinksteren en Hemelvaart aanbreken, de hele treurnis van de veertigdagentijd en Goede Vrijdag allang weer vergeten. En ik leerde van bisschop N. T. Wright dat het ook hoog tijd was voor ten minste vijftig dagen feest na veertig dagen treurnis. Waarschijnlijk heeft hij gelijk.

En toch vertonen Hemelvaart en Pinksteren de trekken van een rouwproces om een dierbare overledene. Afgelopen zondag was er een jonge begrafenisonderneemster te gast in de PopUpKerk. Ze had jaren in de financiële sector gewerkt en wilde weleens iets zinnigs doen met haar leven, iets ondernemen. Niets ten nadele overigens van alle mensen die heel zinnige dingen doen in de financiële sector.

Ze vertelde over vier rouwtaken: realiseren dat iemand echt dood is, de pijn voelen die daar bij hoort, besluiten dat je weer verder moet met je leven en het een plek geven. Ze zei dat de sfeer van haar werk vergelijkbaar is met die van de kraamzorg. Eenzelfde intense bubbel van feromonen. Natuurlijk zijn mensen moe en soms gespannen of kortaf. Maar er is ook zo veel ruimte, zo veel liefde, vergeving, verbinding.

Onwillekeurig moest ik aan de vruchten van de Geest denken. Dat zelfzucht leidt tot vijandschap, afgunst, intriges en meer van dat soort narigheid, volgens Paulus. Maar dat de Geest leidt tot ‘liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtheid, ingeto­genheid’. Het lijkt erop dat niet alleen die specifieke Geest van God leidt tot dat soort vruchten, maar dat elke geliefde die overlijdt, wiens lichaam niet meer functioneert maar wiens geest nog rondhangt in de harten en hoofden van de omstanders, leidt tot dit soort vruchten. Natuurlijk niet altijd en overal, maar uitzonderingen bevestigen de regel.

Het feest van de Geest komt na het overlijden van de grote rabbi. Er is weliswaar een opstanding, maar daarna gaat hij hemelen. En daarna krijgt zijn geest een plek in de ziel van zijn leerlingen en van veel meer mensen. Dat gaat gepaard met euforie, maar misschien wel meer met de gevoelens van vreugde die er kunnen zijn na een begrafenis. En ook de vreugde die er ondanks alles kan heersen in een huis van rouw. Niet voor niets heeft Petrus het er tijdens de pinkstertoespraak voortdurend over dat Jezus van Nazaret is vermoord.

Christendom is onverklaarbaar zonder een lijfelijke opstanding. Maar na de opstanding gaat de rabbi wél hemelen. Om ooit weer terug te keren, zeggen ze dan. Maar tot die tijd gelden de ‘rouwtaken’. Hij is écht weg, dat kan goed eenzaam voelen, we moeten zelf verder en ‘het verdient een plek’. De Geest, zijn geest, verdient die plek in onze ziel. Opdat we iets belichamen van wie Hij is. Zo zijn rouw en Pinksteren toch een bijzonder goede combinatie. Gek genoeg.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Kan Nederland wel zonder nationaal gevoel en emotie? Nee, koester dus de schaarse nationale rituelen

Acda en De Munnik zongen het al: 'Je kunt hier nooit eens even rustig op je voetstuk staan.' Hoe gaan we om met onze helden? Is 'vaderlandse geschiedenis' belangrijk? Ja!

d

Wat doe je als (schoon)ouders je claimen? 'Voor mij gaan ze een grens over, het is ons huis'

Ze komen samen, een jong stel: ze zijn zeven jaar getrouwd en hebben een kleintje van drie. ‘We hebben het samen fijn’, zegt zij. Het probleem zit ‘m dan ook niet in hun huwelijk. Maar in hun schoonfamilie. Aan beide kanten.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Het cijfer was helaas het enige dat telde bij de lessen geschiedenis

Draait leren echt nog steeds om het behalen van een bepaalde norm? Lysanne van de Kamp vindt het jammer dat de geschiedenissenlessen op school enkel om het cijfer gingen.

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.