Uit deze 3D-betonprinter rollen huizen en bruggen: initiatiefnemers verwachten opschudding in bouwsector
De eerste Europese productielocatie voor beton uit de 3D-printer is vanochtend officieel geopend. In de fabriek in de Nederlandse stad Eindhoven worden betonnen bouwstukken geprint die worden gebruikt voor de bouw van fietsbruggen en zelfs hele woningen.
De initiatiefnemers van de betonprintlocatie zijn bouwbedrijf Bam Infra en betonmaker Weber Beamix. Bij het initiatief zijn ook andere partijen betrokken, waaronder de Technische Universiteit Eindhoven. Samen fabriceerden zij al een geprinte fietsbrug in het dorp Gemert (Noord-Brabant), een wereldprimeur. In de nieuwe fabriek wordt gebruikgemaakt van de technologie die toen werd ontwikkeld.
3D-huizen
Op het orderboek staan nu meerdere te printen fietsbruggen. Ook worden er binnen afzienbare tijd 3D-huizen geprint die onder andere in de Eindhovense wijk Meerhoven komen. Nog dit jaar wordt daar het eerste 3D-huis neergezet.
De initiatiefnemers zijn ervan overtuigd dat de 3D-betonprinter voor opschudding gaat zorgen in de bouwsector. Met een 3D-printer kunnen eenvoudig vormen worden gemaakt die met een traditionele bouwwijze erg arbeidsintensief zijn. Bouwen gaat met de nieuwe techniek sneller en is bovendien milieuvriendelijker. Ook woningmarktdeskundigen denken dat dit een oplossing kan zijn voor de grote vraag in Nederland naar betaalbare woningen.
Vijf werknemers
In de fabriekshal in Eindhoven gaan vooralsnog vijf mensen aan het werk. “De robot werkt geheel automatisch, maar voorlopig blijven we erbij”, vertelt Pieter Bakker, die als projectleider van Bam Infra in de fabriek werkt.
Volgens directeur Henk Post van Bam Infra zijn er genoeg orders om de fabriek te laten draaien. ”Behalve de huizen en fietsbruggen die we gaan bouwen hebben we veel belangstelling van organisaties in de publieke sector. Ik verwacht daar zeker een aantal orders. Tegelijk kijken we bij ons op het bedrijf of onderdelen voor traditionele bouwwerken beter hier gemaakt kunnen worden.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMde Volkskrant
Een van de grootste 3D-printers ter wereld staat in Delft en kan kunststof voorwerpen printen ter grootte van een auto
-
PREMIUM1
Faillissement Van Hool onvermijdelijk: hoe moet het nu verder met iconische busbouwer?
Er is geen hoop meer op redding bij Van Hool. De busbouwer stevent af op een faillissement. In het beste scenario volgt er vanaf volgende week een (gedeeltelijke) doorstart met een overnemer. Maar wat zijn de plannen vervolgens met de bus- en trailerbouwer? Hoeveel van de 2.500 werknemers kunnen aan boord blijven? Voor wie moet vertrekken, betekent een faillissement bovendien een extra financiële aderlating. “Het is zelfs niet zeker of de arbeiders hun volledige loon van maart wel zullen krijgen.” -
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
Molshopen ontsieren het gazon en vormen een doorn in het oog voor menig hobbytuinier. De mol doden is echter geen goed idee, zo vertelt Dirk Criel van Natuurpunt aan Bouwsite Livios. Wat je dan beter doet? Je tuin minder aantrekkelijk maken voor mollenpootjes. -
-
HLN Shop
Eerste hulp bij verveling tijdens de paasvakantie: met deze vijf uitstappen plan je je verlofdagen vol plezier
-
VIDEO. Deze brug is gemaakt met 3D-printer
-
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
Exact een week geleden steeg de maximumprijs voor benzine 95 tot 1,784 euro per liter. Dat is meteen het hoogste niveau in vijf maanden tijd, en ondanks een lichte daling blijft de dieselprijs eveneens hoog. Daartegenover staan de sterk gedaalde stroomprijzen. Mijnenergie.be ging na wat dat betekent voor het prijsverschil tussen rijden op fossiele brandstof en rijden op elektriciteit. -
Japanse centrale bank verhoogt voor het eerst sinds 2007 de rente
-
Belgen bouwen huis met 3D-printer
-
PREMIUM98
INTERVIEW. Jambon en Vlaamse top-CEO over malaise in de Vlaamse industrie: “Ik ben niet getrouwd met die Chinese bussen”
Het zijn donkere tijden voor onze industrie, net nu Vlaanderen groots uitpakt met de eerste Vlaamse industrietop. Minister-president Jan Jambon (N-VA) en Charles Beauduin, CEO van wereldspeler Barco en Vandewiele, maken de balans op. “In China zet ik een gebouw in één jaar, opgeleverd en al. Hier duurt het twee jaar voor de vergunning alleen.” Jambon: “Maar qua regime wil je toch niet in China wonen?” -
PREMIUM45
Nu banken Van Hool niet willen redden. Is faillissement maandag een feit? En wat met de 2500 werknemers?
Het faillissement lijkt een zekerheid. Maandag is er bij Van Hool een bijzondere ondernemingsraad en de uitkomst daarvan is bijna zeker nu de banken niet bereid zijn de zwalpende busbouwer opnieuw op weg te helpen. Maar is dat het slechts denkbare scenario, een faillissement? Of net niet? Wat betekent dit voor het bedrijf én de 2.500 werknemers? “Voor wie zijn werk verliest bij een faillissemtent maakt dat financieel een serieus verschil.” Vooruitblik op D-Day.Lier -
1
40 tot 50 jaar celstraf gevraagd voor oprichter failliete cryptobeurs FTX
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer