YouTube wil gebruikers 'frustreren' zodat ze betalen voor reclamevrij muziekabonnement
YouTube voert het aantal advertenties tussen muziekvideo's op om gebruikers naar een betalend abonnement te lokken. Dat abonnement is er nu nog niet, maar YouTube-moederbedrijf Google is het wel intern aan het testen.
De reclamevrije abonnement krijgt gecureerde playlists en exclusieve video's, met bijvoorbeeld materiaal van artiesten achter de schermen. Door aan de ene kant gebruikers met advertenties te frustreren en hen aan de andere kant te verleiden met die extra functies en video's, wil YouTube veel mensen overtuigen, zegt YouTube-topman Lyor Cohen aan Bloomberg. "Je gaat niet happy zijn als je Stairway to Heaven erdoor jaagt en meteen daarna een advertentie krijgt", aldus Cohen op het SXSW-muziekfestival.
Met de dienst mikt YouTube op mensen die nu playlists van video's maken en die op de achtergrond aanzetten als muziek. Ook gaat de dienst de concurrentie aan met muziekstreamers Spotify, Deezer en Apple Music. Het grote verschil daarbij is dat YouTube naast audio ook beeld laat zien.
YouTube biedt al abonnementen aan, namelijk Red voor video en YouTube TV voor livetelevisie, maar het nieuwe abonnement focust op muziek. Google zelf heeft al langer een streamingdienst in de vorm van Play Music. Cohen heeft niet gezegd vanaf wanneer de nieuwe streamingdienst beschikbaar zal zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
1
ChatGPT overtreedt volgens Italië Europese privacywet
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Livios
Een snellere en goedkopere oplossing voor het klassieke zwembad in de tuin
Zomers genieten: dat betekent ook relaxen in en rond het zwembad. Doe je dat het liefst in alle privacy en zonder je te moeten verplaatsen? Bouwsite Livios legt uit welke stappen je nu best onderneemt om binnenkort optimaal te kunnen genieten. Ook een budgetvriendelijk(er) alternatief voor het klassieke zwembad komt aan bod. -
-
Techgiganten willen misbruik AI bij verkiezingen voorkomen
-
26
Nieuwe Europese internetregels van kracht, maar België is nog niet klaar
“Het internet wordt veiliger, eerlijker en transparanter.” Dat is de belofte van de nieuwe Europese wetgeving Digital Services Act (DSA) die sinds 17 februari van kracht is. Maar België is nog niet helemaal klaar om consumenten te helpen wanneer bijvoorbeeld hun account op een website onterecht verwijderd werd. Hoe komt dat? En wat zijn de gevolgen? -
BeReal in de problemen? Groei in aantal gebruikers zou stagneren en geld blijkt op te geraken
Tijdens de pandemie ontplofte BeReal in populariteit onder jongeren, maar die hoogdagen lijken achter de rug. Met de Franse app post je foto’s zonder ze te bewerken op gezette tijden. Maar de groei van het aantal gebruikers zou stokken en het bedrijf uit Parijs blijkt op zoek naar vers geld. -
10
Verslavend en schadelijke inhoud? Europa opent onderzoek naar TikTok
-
Aleksandr schakelt ChatGPT in om met 5.000 vrouwen op Tinder te praten en vindt zo zijn trouwpartner
-
7
Van boycots tot likeknop: 20 jaar Facebook in 7 diepte- en hoogtepunten
Op 4 februari 2004 lanceerde Mark Zuckerberg op 19-jarige leeftijd ‘TheFacebook’ vanop de campus van de universiteit van Harvard. Die website groeide de afgelopen 20 jaar uit tot Meta, een imperium van sociale media. Dat ging niet zonder horten of stoten. We zetten de twee decennia geschiedenis van Facebook op een rijtje. -
6
Wordt TikTok binnenkort verbannen in Verenigde Staten? Bedrijf gaat nieuwe wet aanvechten bij rechter
TikTok gaat een aanklacht indienen bij een Amerikaanse rechtbank tegen de wet die leidt tot een mogelijk verbod van de populaire video-app in de Verenigde Staten. “Wees gerust. We gaan nergens heen”, zei CEO Shou Zi Chew in een video nadat president Joe Biden de wet had ondertekend. Als het verbod standhoudt, zal dat grote gevolgen hebben voor 170 miljoen Amerikaanse gebruikers van de app. -
Elon Musk op de vingers getikt door eigen platform: X verwijdert video die miljardair had gedeeld
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLore Kluwer
Patrick Weyers
jorg de clerck
Kelly Verlinden
Geert Vaelen