Deze robot deelt verkeersboetes uit (en beschermt zo agenten én burgers)
techHoe maak je verkeerscontroles veiliger voor zowel agenten als verdachten? Dat was het uitgangspunt voor de GoBetween, een robot die agenten naar de wagen van een aan de kant gezette bestuurder kunnen sturen.
De man achter de uitvinding is Reuben Brewer van de non-profitorganisatie RSI International uit het Californische Menlo Park. Hij las al jaren berichten over politiecontroles die waren uitgemond in geweld, en vroeg zich af hoe dat kwam. De kern van het probleem is volgens hem de schrik die een hyperalerte agent kan overmannen, of die ertoe kan leiden dat een bestuurder zich schijnbaar verdacht gedraagt, met een gevaarlijk incident tot gevolg.
Brewer besefte dat hij geen wapens kon afnemen van mensen die er geen zouden mogen hebben, en ook dat hij geen slecht opgeleide agenten van de straat kon halen. Hij werkte daarom 16 maanden aan de GoBetween, een robot die de spanning tussen agent en bestuurder moet wegnemen.
Werking
De robot hangt vast aan de politiewagen en kan bij een controle uitschuiven tot naast het portier van de verdachte. Via een camera, een microfoon en een scherm kan de agent dan praten met de verdachte zonder uit zijn auto te komen. Een camera laat de agent de papieren van de bestuurder controleren, een aanraakscherm kan een handtekening inlezen en een printer drukt boetes af.
Om te verhinderen dat een verdachte wegrijdt, kan de robot een arm met een spijkermat onder de wielen schuiven. Toekomstige versies krijgen ook een alcoholsensor aan boord.
“Mensen zijn gevaarlijker wanneer ze bang zijn”
Geen wapens
De robot zelf beschikt niet over wapens, zodat de verdachte zeker is dat hij geen risico loopt. “Als de bestuurder de robot beschadigt, is alleen geld nodig om hem te vervangen”, legt Brewer uit aan de Washington Post. “Mensen zijn gevaarlijker wanneer ze bang zijn, dus het doel is de mogelijkheid weg te nemen om fysiek pijn gedaan te worden, zodat ze minder schrik hebben en minder gevaarlijk zijn”, zegt hij.
In de Verenigde Staten zetten agenten dagelijks meer dan 50.000 mensen aan de kant, volgens The Stanford Open Policing Project. In 2017 werden 5.108 agenten aangevallen tijdens verkeerscontroles en -achtervolgingen, een gemiddelde van 14 agenten per dag. Dat blijkt uit het Uniform Crime Reporting-rapport van het FBI. Geregeld komen ook bodycambeelden aan het licht van agenten die bestuurders neerschieten zonder dat die een bedreiging vormen.
Feedback
Halverwege mei had Brewer zijn uitvinding aan vier politieafdelingen getoond, wat leidde tot gemengde reacties. Enkele agenten waren voorstander, maar anderen hadden schrik dat de robot snel beschadigd zou raken of bestuurders de kans zou geven te vluchten terwijl hij naar hun raam rolde. Sommige agenten wilden ook dat de robot in andere delen van de auto zou kunnen zoeken naar wapens of alcohol, een snufje dat Brewer nog wil toevoegen.
Hij geeft nog mee dat hij toekomstige prototypes duurzamer wil maken, maar zegt dat de huidige versie acht maanden aan zijn eigen wagen doorstond zonder problemen. Hij wil de robot ook naar de voorkant van het politievoertuig verplaatsen, waar hij achter de bullbar moet passen. Hij hoopt dat een politiedienst zijn prototype zou willen testen in echte situaties om te leren wat de beperkingen zijn. “Het is klaar voor gebruik, al wat we nodig hebben, is een partner om het uit te testen!”
Bekijk ook: put in plaats van verkeersdrempel verovert Europa
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Amerikaanse regering spant proces aan tegen Apple wegens monopoliepraktijken bij iPhone
-
PREMIUM
GETEST. Apple Vision Pro is peperduur, maar wat kan je er eigenlijk mee?
Bijna elke VR-bril die de afgelopen jaren is uitgebracht, heeft HLN-techjournalist Kenneth Dée getest. Nu is het de beurt aan misschien wel de belangrijkste: de Vision Pro van Apple. Hoe bedien je deze bril? Werkt dat goed en wat zíe je juist? “Nog nooit was het beeld zo scherp”, zegt onze techexpert. Maar de prijs van het hightech snufje doet duizelen: is deze bril zijn geld waard? -
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?
Houders van een Maestro-bankkaart moeten afscheid nemen van hun oude kaart en krijgen een nieuwe Debit Mastercard of Visa Debit in de plaats. Wanneer is die switch gepland? Wat zijn de verschillen tussen je oude en nieuwe kaart? En wat als je met je oude Maestro een hotel reserveerde, maar ter plaatse aankomt met je nieuwe exemplaar? Drie vaak gestelde vragen, waarop Spaargids.be drie duidelijke antwoorden formuleert. -
-
KIJK. Verlamde man die als eerste hersenchip van Elon Musk kreeg, kan computer besturen met gedachten: “Heeft mijn leven veranderd”
-
Independer
Sluit het gsm-abonnement als laatste af: wat met telecomabonnementen bij een overlijden?
Vandaag heeft iedereen veel meer abonnementen en accounts dan pakweg vijftien jaar geleden. Telecomabonnementen, klanten- en streamingaccounts, sociale media enzovoort: de lijst is haast niet meer te overzien. Maar wat gebeurt er daarmee wanneer een persoon komt te overlijden? Dat zien we nog vaak over het hoofd en plaatst nabestaanden zo voor verrassingen. Independer.be geeft tips om overbodige miserie te vermijden. -
Nothing Phone (2a) review: uniek ontwerp voor 329 euro
Voor zo’n 300 euro kan je al een degelijke smartphone krijgen bij grote spelers als Motorola en Oppo. Kan een klein bedrijf uit Groot-Brittannië daartegen opboksen? Nothing probeert het met de Phone (2a): een telefoon met een transparant design, LED-lichtjes en een prijskaartje van 329 euro. We vergelijken in dit artikel die nieuwe smartphone met de Motorola G84 en Oppo A79 om te achterhalen of het een goede deal is. -
Independer
Hoeveel krijg je van je verzekering bij een ‘perte totale’ van je auto?
-
HLN Shop
Verleng de levensduur van je e-bike: dit betaal je voor een nieuwe transmissie en een onderhoud
-
Google-medeoprichter Sergej Brin over hun AI-tool Gemini: “We hebben daar absoluut de bal misgeslagen”
Hij laat zich zelden uit in het openbaar, maar zaterdag was het nog eens prijs. Medeoprichter van Google, Sergei Brin (50), sprak voor een publiek van ondernemers in Californië over artificiële intelligentie (AI). De reden overigens waarom hij weer uit zijn pensioen komt, zei hij, “omdat het traject van AI zo opwindend is”. Brin ging ook de problemen van Google met AI niet uit de weg. -
2
REVIEW. Kobo of Kindle: welke e-reader komt als beste uit de test?
Wie van fysieke naar digitale boeken wil overstappen, moet een belangrijke keuze maken bij de aankoop van een e-reader. Kies je een Kindle van het Amerikaanse Amazon of een Kobo van het Japanse Rakuten? De verschillen tussen beide bedrijven zijn namelijk groot, ontdekten we tijdens het vergelijken van vijf e-readers. We sommen de vijf grootste verschillen op. -
Nieuwste iPads getest: het scherm is verbluffend en slimme pen voelt als echte pen
11 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPaul van de velde
Johannes Meissner
Gino Denil
Mario Van Haesendonck
johanneke li