© BELGA

Opnieuw vertraging voor spoorinvesteringen NMBS

Het langverwachte meerjareninvesteringsplan van de NMBS heeft opnieuw vertraging opgelopen. Federaal mobiliteitsminister Bellot (MR) en zijn Vlaamse collega Weyts (N-VA) raken het maar niet eens over de besteding van de 371 miljoen euro die naar Vlaanderen vloeit.

Timmie VAN DIEPEN

Niet alleen besparen, ook geld uitgeven is soms moeilijk. Eind deze maand had er normaal gezien witte rook uit de NMBS-schouw moeten komen, maar andermaal is een beslissing over het meerjareninvesteringsplan 2018-2022 uitgesteld.

De discussie spitst zich toe op de 371 miljoen euro die de komende vijf jaar in de spoorinfrastructuur in Vlaanderen zal worden geïnvesteerd. Dat bedrag ligt vast, maar federaal mobiliteitsminister François Bellot (MR) en zijn Vlaamse tegenhanger Ben Weyts (N-VA) verschillen van mening over wat er met dat geld moet gebeuren.

Deadline

De bedoeling was om op het volgende overlegcomité, morgen, tot een vergelijk te komen. Maar eind vorige week zei Weyts in het Vlaams parlement dat die deadline is opgeschoven naar het overlegcomité van 20 december. Deze week wordt er in interkabinettenwerkgroepen verder gepraat.

Weyts houdt daarbij vast aan de door de Vlaamse regering goedgekeurde 11 Vlaamse spoorprioriteiten. De volledige 371 miljoen moet volgens hem naar deze 11 projecten gaan.

Dat is niet wat Bellot in gedachte heeft. In oktober lekte in de kranten van De Persgroep ‘plots’ zijn plan uit. Daarin viel te lezen dat hij wel degelijk enkele Vlaamse prioriteiten wil realiseren, zoals de voor Limburg belangrijke elektrificatie van de lijn Mol-Hamont en de verdubbeling en elektrificatie van de lijn Balen-Zonhoven. Samen goed voor 86 miljoen euro.

Tegelijk wil Bellot ook 84 miljoen euro investeren in de optimalisatie van het knooppunt Oude Landen in de Antwerpse haven en de voortzetting van de werken aan een derde en vierde spoor op de lijn Gent-Brugge. Dat zijn projecten die niet in de Vlaamse prioriteitenlijst staan. Net zoals de 41 miljoen die Bellot voorziet voor onthaalinfrastructuur (stations, perrons,...).

Weyts vindt dat het geld voor die projecten uit andere budgetten moet komen. “Het probleem blijft dat er Vlaamse spoorprioriteiten zijn opgenomen, maar dat zijn niet dé elf spoorprioriteiten die de Vlaamse regering heeft beslist”, zegt Weyts. Op zijn eigen lijst staat onder andere een tweede ontsluiting van de Antwerpse haven.

Leeg blad

Bellot herinnert eraan dat het zijn verdienste is dat er 1 miljard extra is voor het spoor. “Zonder mijn toedoen zou deze discussie zelfs niet gevoerd kunnen worden”, zegt de minister, die eraan toevoegt dat er wel degelijk in alle 11 Vlaamse dossiers “vorderingen” worden gemaakt. Het gaan dan om haalbaarheidsstudies, zoals voor de lijn Hasselt-Neerpelt.

Hoe langer de discussie aansleept, hoe groter in Limburg de angst wordt dat de verworvenheden die nu in het plan staan er opnieuw zullen uitvallen. Of zoals een Limburgs kopstuk het verwoordt: “Door over alles te discussiëren, riskeer je opnieuw met een leeg blad te moeten beginnen.”