Google trekt strijd tegen desinformatie aan
Google maakt de komende drie jaar 300 miljoen dollar (244 miljoen euro) vrij voor de strijd tegen de verspreiding van desinformatie. Daarnaast wil de zoekmachine de journalistiek ondersteunen.
Het bedrijf zei dat het zijn systemen en ranglijsten heeft aangepast om mensen naar "meer gezaghebbende inhoud" te leiden op Google Zoeken en YouTube, vooral als het gaat om 'breaking' nieuws. Google zei dat malafide spelers vaak proberen onnauwkeurige inhoud naar boven te duwen op de platforms van Google.
Verkiezingen
Vorig jaar kreeg Google zware kritiek te verduren over de rol die het bedrijf speelde in de verspreiding van foute informatie tijdens de presidentsverkiezingen van 2016. De diensten van Google hebben een enorm bereik. Ongeveer 1,6 miljard mensen bekijken elke maand YouTube-video's.
"Hoewel we er alles aan doen om de meest gezaghebbende informatie te presenteren, zijn er veel gevallen waarin gebruikers informatie vinden die niet gezaghebbend is", aldus Richard Gringas, vice-president van nieuwsartikelen, verwijzend naar Google Zoeken. Gringas voegde eraan toe dat het bedrijf andere manieren probeert te vinden om mensen te helpen begrijpen dat "niet alle resultaten die ze zien betrouwbaar of accuraat zijn."
Geverifieerde gezaghebbende bronnen
Op de startpagina van YouTube is volgens Gringas al in tien landen een sectie geïntroduceerd met geverifieerde gezaghebbende bronnen, zodat gebruikers snel het nieuws van de dag krijgen. Hij zei dat YouTube van plan is de functie uit te breiden naar veel meer landen.
De techgigant zal ook een programma lanceren, Disinfo Lab, om verkeerde informatie te beteugelen. Google werkt ook samen met universiteiten en mediabedrijven om een initiatief te lanceren dat de digitale vaardigheden van jonge mensen in de Verenigde Staten moet verbeteren.
Online abonnees
Google is ook van plan nieuwsmedia te helpen online abonnees te bereiken. Een online functie die nog wordt getest, geeft uitgevers een beter idee van welke lezers geneigd zijn een nieuw abonnement te kopen. Het bedrijf zal uitgevers helpen vaststellen welke lezers meer geneigd zijn zich op nieuws te abonneren. De tool informeert ook uitgevers wanneer ze lezers moeten vragen zich te abonneren.
Volgens Google heeft de functie in een maand tijd geleid tot een verdrievoudiging van nieuwe digitale abonnementen bij de St. Louis Post-Dispatch, een van de eerste nieuwsmedia om deze online functie te testen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
7
Blauw achterlicht voor zelfrijdende auto’s: Mercedes is de eerste maar hoopt dat rest volgt
-
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
Wil je je gasten trakteren op een heerlijke paasbrunch? Of heb je deze vakantie gewoon eindelijk tijd om terug meer ‘homemade’ aan je maaltijden toe te voegen in plaats van het noodgedwongen ‘kant-en-klaar’? Een kookboek komt dan wellicht goed van pas. HLN Shop ging op koopjesjacht en kwam terug met vier smakelijke titels voor een klein(er) prijsje. -
Independer
Vertrouw niet blindelings op apps voor ouderlijk toezicht: zo leg je het gsm-gebruik van je kind aan banden
Tegenwoordig heeft bijna elk kind een eigen smartphone. Dat leidt bij ouders soms tot bezorgdheid. Hoe ben je er zeker van dat je kind zijn smartphone op een veilige manier gebruikt? Hoe hou je de schermtijd in de gaten? En hoe zorg je ervoor dat je kind geen risico loopt op bijvoorbeeld pesterijen of zich laat verleiden tot online challenges? Independer.be tipt enkele apps waarmee je al een heel eind komt. -
-
Livios
Tropische tuin van Art en Eline ligt verborgen tussen de weilanden: “De koeien waren onze eerste aankoop”
-
PREMIUM
GETEST. Apple Vision Pro is peperduur, maar wat kan je er eigenlijk mee?
Bijna elke VR-bril die de afgelopen jaren is uitgebracht, heeft HLN-techjournalist Kenneth Dée getest. Nu is het de beurt aan misschien wel de belangrijkste: de Vision Pro van Apple. Hoe bedien je deze bril? Werkt dat goed en wat zíe je juist? “Nog nooit was het beeld zo scherp”, zegt onze techexpert. Maar de prijs van het hightech snufje doet duizelen: is deze bril zijn geld waard? -
Independer
Welke betaalbare alternatieven zijn er voor de Apple Vision Pro? En wat voor internet heb je nodig voor deze technologie?
De Apple Vision Pro is de eerste mixedrealitybril van Apple die VR en AR combineert. Het toestel is nu al te koop in de VS, maar fans in België moeten nog wat langer wachten. Al zijn er interessante alternatieven, waarmee je meteen aan de slag kan. Independer.be vat samen wat je absoluut moet weten over het topic. -
22
Ingenieur van Tesla gewond nadat hij wordt “aangevallen” door defecte robot
-
2
REVIEW. Is de nieuwe MacBook Air van Apple zijn geld waard?
-
Google-medeoprichter Sergej Brin over hun AI-tool Gemini: “We hebben daar absoluut de bal misgeslagen”
Hij laat zich zelden uit in het openbaar, maar zaterdag was het nog eens prijs. Medeoprichter van Google, Sergei Brin (50), sprak voor een publiek van ondernemers in Californië over artificiële intelligentie (AI). De reden overigens waarom hij weer uit zijn pensioen komt, zei hij, “omdat het traject van AI zo opwindend is”. Brin ging ook de problemen van Google met AI niet uit de weg. -
1
“Apple verkocht zeker 160.000 exemplaren van nieuwe Vision Pro-bril tijdens lanceerweekend”
Apple zou tussen de 160.000 en 180.000 exemplaren van zijn mixedrealitybril, de zogenaamde Vision Pro, hebben verkocht tijdens het lanceerweekend. Dat beweert Apple-analist Ming-Chi Kuo. De hoogtechnologische bril is voorlopig enkel verkrijgbaar in de Verenigde Staten en heeft een prijskaartje van maar liefst 3.499 dollar (zo’n 3.240 euro). -
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFrancinne Declerque
Ferdinand Engelbeen
Gino De Neef