Frederik Backaert wil contractsoap achter zich laten: “Ik ging er in december niet meer van uit dat ik nu nog wielrenner zou zijn”
WielrennenHij maakte zichzelf onsterfelijk in de Tour van 2017 door zijn tomeloze aanvalsdrift, toch was hij eind 2018 bijna renner af. Na lange contractperikelen is Frederik Backaert (28) er dan toch weer bij voor Wanty Gobert. “Ik stond in december op het punt om te beginnen boeren.”
Dat je in het peloton nooit zeker bent van je plaats en dat het elk voor zich is. Het zijn huizenhoge clichés, maar ze kloppen wel in het geval van Frederik Backaert. De boerenzoon die aan de voet van de Berendries woont, zag zijn aflopende contract bij Wanty Gobert tot zijn eigen verbazing niet meteen verlengd. De besprekingen met het management werden telkens uitgesteld. Weken werden maanden onzekerheid. Uiteindelijk kon Backaert pas zijn krabbel zetten op 5 januari.
“Het was extraam laat, maar ik ben blij met mijn contract. Ook al heb ik moeten inleveren. Het kwam er na mijn aflopende verbintenis op neer dat er enkel plaats voor mij was als er een nieuwe sponsor met extra budget over de brug zou komen”, vertelt Backaert ons op de ploegstage in Alfas del Pi. “Als iets zo lang blijft aanslepen, dan begin je toch wel na te denken. Er werd mij eind oktober beloofd dat ik kon blijven, maar dat was dus afhankelijk van die sponsor. Het was op dat moment ook al te laat om eventuele, andere pistes te gaan verkennen. Op die tijd van het jaar vind je gewoon geen enkele ploeg die nog genoeg budget over heeft voor een extra renner. En voor een minimumloon wou ik ook niet gaan koersen, dan kon ik beter iets anders doen. Neen, halverwege december ging ik er niet meer van uit dat ik nog renner zou zijn na Nieuwjaar.”
Dat had logischerwijs zijn weerslag op de trainingsarbeid. De aanvaller pur sang liet de fiets meerdere dagen staan. Zich klaar makend voor het leven na de koers. “Het was mijn nonkel die op een bepaald moment vroeg hoe het nu precies met mijn situatie zat. Hij stelde voor of het niet beter was om mee te helpen in het bedrijf van mijn ouders. Ik heb dat dan ook even gedaan. Ik was dus eigenlijk al beginnen boeren. Mijn carrière als wielrenner had ik dan ingeruild voor een carrière in de boerenstiel. Zonder die late contractverlenging was het gedaan.”
Zover kwam het dus niet. Eind december volgde het nieuws dat de sponsor in kwestie zou tekenen. De wielrenner Backaert was gered. “Of ik die sponsor dankbaar moet zijn? Misschien wel, maar ik weet eigenlijk niet wie de geldschieter is. Een dochterbedrijf van Inbev, hoor ik, die actief is in de evenementensector. Ze staan in elk geval niet op het truitje van de ploeg. Het probleem was een beetje dat ik vorig jaar maar voor één seizoen had bijgetekend. Dat was mijn eigen keuze, ik hoopte weer stappen te zetten om zo een betere overeenkomst binnen te halen. Dat was misschien mijn fout. Soms loopt het op een rare manier. Nu, er is altijd open kaart gespeeld en ik denk niet dat de ploeg me dat kwalijk heeft genomen.”
Het liefst van al wil Backaert het voorval achter zich laten. Het missen van de Tour vorig jaar was een domper en door zijn contractperikelen was hij in november ook niet uitgenodigd op de eerste teambuildingactiviteit van de ploeg. Iets wat aankwam bij Backaert. De band met ploegleider Hilaire Van der Schueren is uiteindelijk wel intact gebleven. “Hilaire heeft zelfs voor mijn verlenging gepleit bij het management. Ik ben hem daar dankbaar voor. Hij en ik weten wat we aan elkaar hebben. (lacht) Als wij het na al die jaren al niet weten, dan gaan we het nooit weten.”
“Neen, ik moet vooruit. Ik moet dit seizoen weer bewijzen dat ik mijn plaats verdien en tonen dat ik opnieuw een verlenging van mijn éénjarig contract waard ben. Aan mijn ingesteldheid verandert niks. Ik zal nog altijd de sprint aantrekken als dat van doen is of werken voor de ploeg. Ik ga nu niet plots egoïstisch voor mezelf rijden. Dan zal het ook gauw voorbij zijn. Ik wil graag nog renner blijven en er van genieten. Als dit hele verhaal me iets geleerd heeft, dan wel dat koersen een mooie stiel is.”
“Als ik het moet vergelijken met werken op de boerderij is dat dag en nacht verschil. Er is wel eens koud en slecht weer, maar dat duurt enkele uren. In de boerenstiel ben je dag in dag uit met je bedrijf bezig. Op familiefeesten moet je de klok in de gaten houden om te vertrekken en de koeien te gaan melken. Dat is toch nog iets anders, denk ik dan. Ik besef hoeveel geluk ik heb als coureur. (grappend) En daarbij, ik weet nu ook dat het niet altijd even makkelijk is om met mijn eigen vader samen te werken.”
Johan Cruijff zei ooit dat elk nadeel zijn voordeel heeft. Voor Backaert geldt hetzelfde. “De opgelopen trainingsachterstand in december kan eigenlijk nog in mijn voordeel zijn. Vorig jaar trainde ik te veel. Ik deed toen ritten van 220 kilometer. Tegen februari was ik niet fris meer. De klassiekers zijn daardoor een beetje tegengevallen. Nu zal dat hopelijk anders zijn. Mijn eerste doel is de Omloop en daarna komen de belangrijke wedstrijden. Ik wil er in de zomer dan vooral weer bij zijn in de Tour. Het is aan mij om de ploeg te bewijzen dat ik die plaats waard ben.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
5
Tijdens goeie revalidatie kan de blik al vooruit: Remco Evenepoel behoudt aanloop richting Tour de France
-
26
“Ik voel me zo dom”: Wiebes ontroostbaar nadat ze te vroeg juicht, Vos profiteert en wint Amstel Gold Race
Ai, Lorena Wiebes. Het hele SD Worx-ProTimeteam, wereldkampioene Lotte Kopecky incluis, reed zich voor haar uit de naad in de Amstel Gold Race. Vergat ze aan de finish toch wel de trekker over te halen van haar voornaamste wapen, zeker? “Dit was dé kans van haar leven”. -
PREMIUM4
Leo van Vliet geeft straks ‘zijn’ Amstel Gold Race af aan Flanders Classics: “Ik heb niet mijn ziel aan de duivel verkocht”
Eerst hing de fotofinish verkeerd (2021). Toen werd de verkeerde winnaar omgeroepen (2022). Dat de latere winnaarTadej Pogacar door de auto van de koersdirecteur op sleeptouw werd genomen (2023), was dan toch de druppel te veel. Want zondag krijgt Leo van Vliet (68) een andere chauffeur. Na 28 jaar is Walter Planckaert vervangen. En over twee jaar geeft Van Vliet zelf de fakkel van de Amstel Gold Race door aan Flanders Classics. Hij zal nog waken over ziel van de koers, die hij zijn kindje noemt. “Het moet geen Vlaamse leeuw worden.” -
-
38
Pidcock klopt medevluchters en schrijft Amstel Gold Race op zijn naam, Van der Poel speelt geen rol van betekenis
-
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
In hun strijd om nieuwe klanten te werven en onder druk van de markt, krikten de banken hun spaarrentes de laatste tijd weer regelmatig op. Resideert je spaargeld al enige tijd op dezelfde rekening, bestaat de kans dat je elders inmiddels een interessanter spaartarief hebt gespot. Is het dan slim om je centen meteen over te hevelen? Of zitten er addertjes onder het gras? Spaargids.be vertelt je wat je niet mag ontgaan. -
11
Hij pakte er al zijn straffe zeges mee, maar wat is het speciale witte bandje rond de arm van Mathieu van der Poel?
U merkte het misschien al op tijdens één van de solo’s van Mathieu van der Poel dit voorjaar. De wereldkampioen draagt tijdens z'n koersen een opvallend wit bandje rond z'n linkerpols. Het lijkt op een sporthorloge, maar dat is het niet. Wat is die zogenaamde ‘Whoop’ dan wél? -
PREMIUM22
Oliver Naesen was jarenlang “een zombie” door opvallende allergie: “Je kan me vermoorden met een knolselder”
-
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen
-
7
Blijft Jasper Philipsen toch bij Alpecin-Deceuninck? Sprinter en ploeg groeien naar elkaar toe
Na zijn tweede plaats in Parijs-Roubaix zit het voorjaar van Jasper Philipsen (26) er nog niet op. De Amstel Gold Race stond oorspronkelijk op zijn programma en de ploegleiding van Alpecin-Deceuninck bevestigt dat dat nog steeds het geval is. -
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
PREMIUM12
Gianni Vermeersch, geliefd bij ploegmaats, minder bij concurrenten: “Op de fiets ben ik een pitbull, naast de koers een schoothondje”
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageermarc van neerveldt