Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
61 verkoopsites als Vinted of Airbnb gaven aan fiscus door wie veel verkocht in 2023. Riskeer je nu belastingverhoging of boete? “Geen paniek: dit doe je best”
-
PREMIUM
Vanaf oktober krijgt 1 op 6 Vlamingen kortingsbon van 250 euro voor energiezuinig huishoudtoestel: zo weet je of je erbij bent
Vorig jaar is het aantal aanvragen voor de Vlaamse kortingsbon van 250 euro op energiezuinige huishoudtoestellen bijna verdubbeld. Vandaag kan alleen wie recht heeft op het sociaal tarief de korting aanvragen, maar vanaf 1 oktober wordt de doelgroep uitgebreid. Dan krijgt één op de zes Vlamingen de korting van 250 euro automatisch toegewezen. Zo weet je of je er gebruik van kan maken en waar je die kan vinden. -
PREMIUM
“Niemand zal hierna nog op reis willen”: hoe je miljonair kan worden door je vakantiegeld slim te beleggen
Kort voor de zomervakantie krijgen veel werknemers een fijn jaarlijks extraatje: het vakantiegeld. Dat bedraagt vandaag zo’n 1.800 euro netto voor een gemiddelde Belgische bediende. Volgens HLN-geldexpert Pascal Paepen kun je daar zomaar miljonair mee worden, áls je dat geld op de juiste manier en lang genoeg aan de kant zet: “Zelfs ík was verbaasd dat het zo eenvoudig kon.” -
-
PREMIUM
“Het is een serieuze hap uit ons budget”: Nathalie betaalt wekelijks 119 euro enkel voor de bijzondere voeding van zoon Floris
-
PREMIUM112
“Ik verdien 1.900 euro per maand”: meer dan de helft van de Vlamingen praat open over hun loon, maar wat als je collega meer verdient?
Veel taboes zijn de laatste jaren al gesneuveld, en misschien gaat het ook met deze in de goede richting: ons loon. Toch volgens Acerta, dat zegt dat 6 op de 10 werknemers van elkaar weten wat ze verdienen. Experts leggen uit waarom zoveel mensen hun salaris delen en waarom dat je werkvreugde ten goede kan komen. -
5
Wanneer stort de fiscus je te veel betaalde belastingen terug?
Heb je onlangs je aanslagbiljet voor de personenbelasting ontvangen via de post of in je eBox? Dan weet je of je moet bijbetalen of dat je geld terugkrijgt van de fiscus. Maar wanneer krijg je dat geld terug? Dat is eenvoudig te achterhalen. Controleer de onderstaande punten om ervoor te zorgen dat de betaling zonder problemen op je rekening terechtkomt. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
HLN Shop
Ken jij deze vijf types barbecue al? Van oldskool met houtskool tot Japanse verfijning
-
Livios
2,5 maand na aanvragen Mijn VerbouwLening: “Dossier zit vast in nieuw e-loket”
Voor wie energetisch wil renoveren, is de Mijn VerbouwLening een interessante piste. “Al moeten wij al maandenlang wachten op een reactie”, vertellen Nele (37) en haar partner aan bouwsite Livios. Ze wachten al enkele maanden op nieuws, maar kregen enkel een mail met de vraag om voorlopig geen contact op te nemen. Livios vroeg het desbetreffende Energiehuis om een reactie. -
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
Vragen gasten bij je thuis vaak om het wifiwachtwoord? Gelukkig is het vandaag kinderspel om dat wachtwoord te delen en hoef je niet meer telkens op zoek naar het boekje van je provider – omdat niemand erin slaagt dat complexe wachtwoord te onthouden. Maar hoe makkelijker het delen van je wifinetwerk is, des te meer risico’s eraan verbonden zijn. Independer.be verklaart. -
Spaargids.be
“Kleine banken bieden grootste spaarrente”: waar zit jouw geld het best?