Direct naar artikelinhoud
NieuwsUber

Zelfrijdende Uber zag vrouw al zes seconden voor fatale botsing

De sensors van de zelfstandig rijdende auto van Uber die in maart een overstekende voetganger doodreed, zagen de vrouw zes seconden voor de aanrijding. Dit stelt de Amerikaanse Transportation Safety Board in een rapport met voorlopige conclusies over het ongeval. 

Een zelfrijdende Uber in San Francisco, Californië.Beeld AFP

Volgens de onderzoekers vertrouwt Uber sterk op ingrijpen door menselijke bestuurders in het geval van falende systemen. Kort voor de fatale aanrijding was de menselijke bestuurder van de autonoom rijdende auto afgeleid, bleek eerder al uit beelden die waren gemaakt met een camera die in de cabine was gemonteerd. Ook blijkt uit het rapport dat de software van Uber de bestuurder niet waarschuwt als een mogelijke botsing dreigt. De systemen hiervoor die in de betreffende auto – een speciaal type Volvo – zitten, waren uitgeschakeld.

Ook duurde het volgens de onderzoekers lang voor de computers in de gaten hadden dat het ‘object’ een overstekende voetganger was voor wie geremd had moeten worden. Pas 1,3 seconde voor de aanrijding besloot de software dat een noodstop gemaakt moest worden. De menselijke bestuurder begon pas een seconde ná de botsing met remmen.

Software

De uitkomst van het onderzoek komt in grote lijnen overeen met een intern rapport dat Uber zelf had opgesteld naar aanleiding van het ongeval. Het rapport dat gisteravond verscheen, doet nog geen uitspraken over wie er schuld heeft aan de botsing. Elaine Herzberg, de vrouw die werd aangereden, droeg die avond donkere kleding en haar fiets had geen zijreflectors.

De beslissing om wel of niet te remmen heeft te maken met hoe de software van een zelfrijdende auto is ingesteld. Deze software maakt tijdens de rit constant een afweging of objecten langs en op de rijbaan mogelijk in botsing komen met de auto. Als de inschatting wordt gemaakt dat een botsing onvermijdelijk is, wordt een noodstop gemaakt en zal de auto proberen uit te wijken.

Dat de computers zo laat reageerden heeft hier mogelijk mee te maken. Als een auto te vaak een onnodige rem-ingreep doet, is dat oncomfortabel voor de passagiers. Bovendien kan dit ertoe leiden dat andere auto’s achterop de remmende auto knallen, wat ook gevaarlijk is. Maar als de software een ‘object’ ten onrechte negeert, kan een ongeluk gebeuren zoals in maart. De uitkomsten van het onderzoek lijken erop te wijzen dat het taxibedrijf bij het instellen van zijn software te veel risico heeft genomen. Uber heeft alle proeven met autonoom rijden stilgelegd.