© BELGA

“Stop met weekendje shoppen in Barcelona en terrasje in Kopenhagen”

“Stop met de pretvluchten, naar de disco in Boedapest, shoppen in Barcelona, naar de musical in Londen of een terrasje in Kopenhagen. Die vluchten maken al bijna dertig procent van al het vliegverkeer uit.” Dat was de oproep van betogers in verschillende steden met een luchthaven. Onder meer in Maastricht en Deurne werd er geprotesteerd.

Benti Banach

Een deel van de 150 deelnemers in Maastricht droeg teksten als ‘Pretvlucht uit de lucht’ en ‘De luchtvaart die zorgen baart’ mee tijdens de manifestatie die hoofdzakelijk ‘preken voor eigen parochie was’. Want het waren de te verwachten groeperingen als Stop Awacs, Verontruste Artsen, Greenpeace, GroenLInks, Partij voor de Dieren, Boze Moeders, Klaor Loch en Stichting Geen Uitbreiding Vliegveld Beek die aanwezig waren.

Klimaatafspraken

“We zijn niet tegen vliegvelden op zich, ook niet tegen Maastricht Aachen Airport en het vliegen, wel tegen een ongebreidelde groei. Waarom blijft de luchtvaart buiten schot bij alle klimaatafspraken? Als de groei van het luchtverkeer zo doorgaat, hebben we lang voor 2030 het maximum van de CO2-uitstoot bereikt”, zegt Coen Eggen namens Stichting Geen Uitbreiding Vliegveld Beek.

© Rob Oostwegel

De actievoerders vragen de Nederlandse regering het luchtvaartbeleid in Nederland en in Europees verband aan te scherpen. Tegelijkertijd doen ze een beroep op het gezond verstand van de burgers. Eggen: “Eén vliegvakantie per jaar zou het maximum moeten zijn, andere reizen zou je op een andere manier moeten doen. En stop de pretvluchten. Ook moet de overheid vliegtickets en kerosine belasten en een vliegtaks invoeren. Planetariërs aller landen, verenigt u”, sloot Eggen activistisch af.

Transitie

“Het klopt voor geen meter”, zegt Pelle Berting van Greenpeace, “op allerlei vlakken zijn we bezig met een transitie naar meer duurzaamheid. Maar de luchtvaart mag blijven uitbreiden.” Ook hij haalde de invoering van BTW op vliegtickets en accijns op kerosine aan. ‘’Deze uitzondering moet worden aangepakt.”

De vele sprekers werden hinderlijk maar ludiek onderbroken door vliegtuiglawaai dat niet uit de lucht maar uit luidsprekers kwam. Voor de verwezenlijking van hun doelen zien ze een opening in de brief die de Nederlandse minister Cora van Nieuwenhuizen deze week naar de Tweede Kamer stuurde. Daarin schrijft de bewindsvrouw dat voor de nieuwe Luchtvaartnota en Luchtruimherziening alle aspecten worden meegewogen: de ontwikkeling van de luchtvaart moet in balans zijn met de veiligheid, duurzaamheid en leefbaarheid. Tegelijkertijd wil ze de capaciteit van het luchtruim verruimen. “Al onze argumenten worden in haar brief genoemd”, zegt Coen Eggen, “maar ze doet geen enkele toezegging.”

De minister wil dat per provincie een kerngroep wordt gevormd waarin alle aspecten van de luchtvaart breed worden besproken. Dat moet leiden tot beleidskeuzes die in de nieuwe Luchtvaartnota worden opgenomen.