Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
PREMIUM352
Horecazaken doen suggestie als je met de kaart betaalt: 10, 15 of zelfs 20% extra? “Bijna niemand heeft nog cash op zak”
Digitaal afrekenen is in België de norm tegenwoordig, maar daardoor lopen obers in cafés en restaurants steeds vaker een fooi mis. In sommige horecazaken lossen ze dat zo op: wanneer je betaalt met de kaart, kan je op de terminal kiezen voor 10, 15 of 20% fooi, ‘een ander bedrag’ of ‘geen fooi’. Sommige klanten voelen zich daardoor voor het blok gezet, maar wat is een correcte fooi in Vlaanderen? En hoe zit dat met de wetgeving: worden fooien belast? -
PREMIUM
“Je koopt een instapklaar appartement, mét parkeerplaats”: Armand en Rosette kunnen Spaanse flat met 40% winst verkopen volgens makelaar
“Wie dit appartement bezoekt, zal sowieso gecharmeerd geraken”, zegt makelaar Steve Belis van Lavanda Real Estate over de flat die Armand en Rosette in Orihuela Costa willen verkopen. Naast de tuin van 130 vierkante meter is ook de oriëntatie een extra troef. Maar de grootste opsteker is allicht de veertig procent winst die het duo bij een verkoop kan maken. “Even dachten we eraan om het appartement te verhuren, maar we hoorden dat je dan nooit helemaal zorgeloos bent.” -
-
PREMIUM125
Hoe een kleine elektrozaak uit de Kempen meer dan 1.500 gedupeerden maakt: “Die 328 euro voor mijn dampkap ga ik nooit meer terugzien”
-
“Eenjarige staatsbon was geen product voor de rijken”
De eenjarige staatsbon waarmee ons land vorig jaar bijna 22 miljard euro heeft opgehaald, is wel degelijk ook een product voor de kleine spaarder gebleken. Dat zegt topman Jean Deboutte van het Agentschap van de Schuld. Zo schreven meer dan 76.000 mensen in voor minder dan 5.000 euro. “Het was geen product voor de rijken”, aldus Deboutte. Na twee dagen inschrijvingen op de nieuwe staatsbon is al voor 103 miljoen euro ingeschreven. -
Livios
Moet je tuinproducten over datum weggooien? “Hoeveel de kiemkracht afneemt, verschilt van plant tot plant”
Overschotjes graszaad, bloembollen of een restje sproeistof: in het tuinhuis raken veel dingen verloren en vergeten. Kan je die tuinproducten nog gebruiken eenmaal ze hun houdbaarheidsdatum overschreven hebben? Bouwsite Livios ging te rade bij Jo Degens van Horta Zonhoven. -
PREMIUM13
Deze bezoekers van de Belastingmarathon spaarden bijna 10.000 euro uit: “Alsof ik de lotto gewonnen heb”
-
PREMIUM
Extra kosten voor handbagage? Testaankoop klaagt vliegmaatschappijen aan. Maar hoe groot en zwaar mag je gratis koffer zijn?
-
Jobat
Dit zijn de vijf bestbetaalde arbeidersjobs én hun gemiddelde uurloon
Goed nieuws voor wie graag een actieve en technische job uitoefent én bovengemiddeld wil verdienen: de hoge nood aan bepaalde arbeidersjobs heeft een positieve impact op de verloning ervan. Wat zijn de vijf bestbetaalde arbeidersfuncties? Hoeveel verdien je er? En hoe ziet een doorsnee werkdag eruit in zo’n job? Jobat.be vroeg het aan verloningsexpert Virginie Verschooris van hr-specialist SD Worx. -
16
Na één dag al 42,5 miljoen euro opgehaald met nieuwe staatsbon
Na één dag is zo’n 42,5 miljoen euro opgehaald met de nieuwe staatsbon, zo maakte het Agentschap van de Schuld maandag bekend. De inschrijvingen (via de banken) lopen nog tot en met 3 juni. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd