Ryanair vreest hete zomer in de luchtvaart: "Risico op stakingen bestaat wel degelijk"
ReisnieuwsRyanair vreest voor een hete zomer in de luchtvaartsector. Marketingdirecteur Kenny Jacobs verwees in Brussel naar de pilotenstaking bij Brussels Airlines en naar de meerdaagse stakingen bij Air France-KLM. Maar ook Ryanair zelf is niet immuun voor acties, gaf hij toe. "Ik hoop dat het niet komt tot verstoringen, maar als je kijkt naar de hele industrie bestaat er wel degelijk een risico op stakingen", klonk het op een persmoment in Brussel.
Ook bij Ryanair is er al enkele maanden sociale onrust. De Ierse lowcostmaatschappij weigerde tot enkele maanden geleden vakbondsafgevaardigden te erkennen, maar lijkt nu toch bij te draaien. In Duitsland en Italië is er al een akkoord over een vakbondsvertegenwoordiging, in België komt er binnen de maand overleg met vertegenwoordigers van de piloten. De vakbond LBC-CNE, die optreedt als vertegenwoordiger voor de piloten, zegt nog geen uitnodiging te hebben ontvangen.
"Blijven ons model trouw"
De marketingdirecteur van Ryanair wilde niet ingaan op de inhoud van die gesprekken. Volgens hem zijn de eisen van Ryanair-piloten niet noodzakelijk dezelfde als bij Brussels Airlines. "We gaan in elk geval ons lowcostmodel trouw blijven", klonk het nog.
Een vijftal vakbonden, waaronder de Belgische LBC, hebben eind vorige maand een ultimatum gesteld aan Ryanair. Ze dreigen met een staking als de Ierse luchtvaartmaatschappij tegen 30 juni niet is ingegaan op hun eisen, waaronder het toepassen van de geldende nationale wetgeving. Maar dat lijkt Ryanair niet van plan. Jacobs: "We opereren in 28 verschillende landen en gaan dus niet 28 verschillende arbeidsreglementen toepassen. Dat zou niet efficiënt zijn."
"Gericht kiezen waar we uitbreiden"
Ryanair nuanceerde ook de bewering van Brussels Airport dat de Ierse lowcostmaatschappij haar activiteiten de jongste maanden heeft teruggeschroefd. "We hebben vier jaar van sterke groei gekend op Zaventem. Maar het is normaal dat er verschuivingen tussen verschillende luchthavens zijn in termen van capaciteit", aldus nog Jacobs.
Volgens hem waren er de jongste maanden nu eenmaal veel groeiopportuniteiten voor Ryanair in Duitsland en in Italië. "We moeten dus gericht kiezen waar we extra gaan uitbreiden."
"Ongekende groei"
Jacobs verzekerde dat dit niets te maken heeft met mogelijke problemen op de Belgische markt. "We hebben de jongste jaren een ongekende groei gekend in België (Charleroi en Zaventem; nvdr). We zijn de tweede grootste speler met een marktaandeel van 27 procent, na Brussels Airlines en voor TuiFly. De voorbije winter groeide Ryanair in België met 3 procent, klonk het nog.
Boetes geen effect
Maar de levering van nieuwe vliegtuigen bepaalt de groei van de capaciteit. De Ierse lowcost carrier kiest dan ook voor markten met de meeste groeikansen, zoals Duitsland en Italië. Volgens de marketingdirecteur hebben de boetes voor het overschrijden van de geluidsnorm boven het Brussels gewest niets veranderd aan hoe Ryanair vliegt op Brussels Airport.
"Terugbetaling plus 5 euro"
Om haar lowcost-karakter nog wat meer in de verf te zetten, komt de Ierse luchtvaartmaatschappij vanaf oktober met een laagsteprijsgarantie. "Als men eenzelfde vlucht -op dezelfde luchthaven, dezelfde dag en ongeveer hetzelfde tijdsbestek- vindt die goedkoper is, dan betalen we het prijsverschil terug. Plus nog eens vijf euro extra", kondigde Jacobs aan. Het ticket moet dan wel ongeveer twee weken op voorhand zijn geboekt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vlieg jij de komende dagen met Lufthansa? Luchtvaartmaatschappij verwacht duizend geschrapte vluchten tijdens nieuwe staking
-
Sloten niet veilig genoeg? Wereldberoemde Harry Potter-trein mag voorlopig niet meer rijden
De wereldberoemde Harry Potter-trein in Schotland mag voorlopig niet meer rijden. De ritten van de historische stoomtrein zijn opgeschort door een geschil over veiligheidsvoorschriften. -
HLN Shop
Dit zijn de vijf vaakst verloren voorwerpen én een slimme oplossing
Je kent het wel: die licht opkomende paniek, dat zenuwachtige gerommel in je zakken of handtas, mogelijk gevolgd door een wanhopig ondersteboven keren van je woning. Misschien noop je jezelf er wel toe in allerijl je recente pad terug af te leggen... allemaal in de hoop een kwijtgeraakt item terug te vinden. Wil je jezelf deze zenuwslopende zoektocht, een massa tijd en - in het slechtste geval - ook geld besparen? HLN Shop weet raad. -
-
PREMIUM
“De goedkoopste kamer in Disneyland? 1.018 euro per nacht, zonder ontbijt.” Hoe kan je besparen op een overnachting in een pretpark of dierentuin?
-
Morgen ultieme poging om pilotenstaking Brussels Airlines af te wenden
De directie en pilotenvakbonden van luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines zitten morgen rond de tafel. Zo proberen ze de aangekondigde staking van 27 tot en met 30 maart alsnog af te wenden. -
Driedaagse staking bij cabinepersoneel Brussels Airlines van start: vliegschema verstoord
Bij luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines start vandaag een driedaagse staking van stewards en stewardessen. Acht op de tien vluchten zouden wel nog worden uitgevoerd. -
Na meer dan 140 jaar is de Sagrada Familia in Barcelona écht bijna af: “Klaar in 2026”
-
Deze zomer negen nieuwe bestemmingen vanop Brussels Airport
-
Independer
60 euro betalen voor slechts een paar minuten surfen: zo betaal je je niet blauw aan telecom op reis
Misschien heb je zelf al eens de kapitale fout gemaakt en de mobiele data van je smartphone ingeschakeld in het verkeerde land. Binnen de EU zorgt dat niet voor problemen, maar we durven al eens vergeten dat pakweg Zwitserland niet tot de EU behoort – en dat roaming er al snel handenvol geld kost. Independer.be wapent je met tips. -
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
Exact een week geleden steeg de maximumprijs voor benzine 95 tot 1,784 euro per liter. Dat is meteen het hoogste niveau in vijf maanden tijd, en ondanks een lichte daling blijft de dieselprijs eveneens hoog. Daartegenover staan de sterk gedaalde stroomprijzen. Mijnenergie.be ging na wat dat betekent voor het prijsverschil tussen rijden op fossiele brandstof en rijden op elektriciteit. -
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpeter maas
Jan Verstrepen
Jef Denijs
Stefan Vantstraat
guy vermeulen