Luister naar

Bouwen boven op het spoor

Nieuws
Werken én wonen boven het spoor. Het kan. Speciale voorzieningen zorgen ervoor dat de trein niet meer lawaai maakt de gemiddelde vaatwasser. Bouwruimte in het hart van grote steden is schaars. Voor wie traditioneel denkt tenminste. Wie nieuwe paden bewandelt, ziet hectaren braak liggen. Bouw over het spoor, ruimte zat bij de NS. Technisch kan het. En het is fijn voor de forens.
Peter van Ammelrooy redactie vk
zaterdag 20 april 2019 om 03:00

Sebastiaan de Wilde (42) wil ons lucht verkopen. Dure én gewilde lucht. De directeur vastgoed van NS is met de grote vier steden in gesprek over de bouw van kantoren en woningen boven het spoor. Letterlijk. Wie straks in een van de De Wildes luchtkastelen zijn hoofd uit het raam steekt, kan onder zich de trein van 8 over 12 naar Den Helder zien wegrijden.

Luchtfietserij? Nee. Grote delen van het spoornet liggen op peperdure bouwgrond. Stations in grote steden liggen in het hart van de stad. Projectontwikkelaars doen er een moord voor om daar te mogen bouwen. Maar waar kantoorflats en appartementengebouwen zouden kunnen staan, liggen nu dwarsliggers en spoorstaven, en staan seinpalen en bovenleidingen. Van de tientallen meters boven de grond wordt hooguit de onderste zes meter benut.

Dat kan anders en de tijd is er rijp voor, zegt De Wilde.

In 2006 was dat nog niet het geval. In dat jaar promoveerde De Wilde aan de TU Delft op een proefschrift over de uitdagingen van bouwen over het spoor: Rail Estate, een verwijzing naar de Engelse term voor vastgoed. ‘Ik concludeerde toen dat de haalbaarheidsstudie in Nederland voor zulke projecten ontbrak. Er was ook geen groot verschil in de verhuurprijzen van kantoren in het centrum en daarbuiten. Dus bouwden projectontwikkelaars liever aan de randen van de stad, waar de grond goedkoper was.’

Nu kunnen makelaars vanwege de toegenomen vraag naar kantoorruimte in het centrum van de stad meer geld vragen. Dus dure grond rendeert sneller. ‘De afgelopen tien jaar is er een omslag in het denken gekomen. Bedrijven willen werknemers in staat stellen met het openbaar vervoer naar hun werk te komen. Dan is bouwen bij het station aantrekkelijk. Toen de forens met de auto kwam, viel bouwen op het spoor als optie af. Je kunt geen parkeergarages bouwen onder zulke kantoren.’

Technisch zijn er geen grote belemmeringen meer. ‘We kunnen steeds beter constructies over de rails bouwen terwijl de treinen gewoon doorrijden.’ Trillingen zijn op te vangen door panden op reusachtige schokdempers te zetten.

Ook het euvel van de ‘zwerfstroom’ is verholpen. ‘Twintig jaar geleden konden woningen bij en boven het spoor daar nog weleens last van hebben. De bovenleidingen met een spanning van 1.500 volt veroorzaakten elektromagnetische velden. Dan kon je televisie storen als er een trein voorbijreed.’

De NS wil de ruimte boven de rails niet lukraak volplempen met kantoorkolossen. ‘Je moet goed nadenken over hoe je het gebied rond een station indeelt. Je wilt een prettige, leefbare stad houden. En stations groeien, ook als het aantal sporen niet uitbreidt. Maar er komen meer voorzieningen voor reizigers, zoals fietsenstallingen.’ Dat is meteen een van de bestemmingen voor het geld dat de NS verdient met de verkoop van de lucht boven de rails. ‘We steken dat geld in nog betere stations en fijnere treinen.’

Wat moet voorrang krijgen bij bouwen over het spoor: werken of wonen? ‘Qua stadsontwikkeling wil je het liefst een mix. Puur technisch gezien is het handiger om kantoren neer te zetten. Trillingen leveren dan minder hoofdbrekens op. Kantoren zijn rendabeler, omdat ze intensiever worden gebruikt: meer mensen per vierkante meter. Bij een kantoor is het belangrijker om zo dicht mogelijk op het spoor te zitten: de forens wil binnen duizend stappen én droog achter zijn bureau belanden. Mensen willen best dicht bij het station wonen. Maar niet per se boven op het spoor.’ ?

slapen boven het spoor

Bouwen over het spoor is voor Nederland niet een geheel onbekend fenomeen. Nota bene NS Vastgoed zelf, dat nu met de vier grote steden over zulke projecten praat, is gehuisvest in de Katreinetoren. Het kantoorgebouw van dertien verdiepingen werd in 1974 over spoor 5 van Utrecht CS gebouwd. Dit jaar wordt in Heerlen de laatste hand gelegd aan het Maankwartier, een wijk met kantoren, winkels en woningen aan weerszijden van het station, en met een hotel dat boven de rails zweeft. In 2004 werd het Ibis Hotel naast Amsterdam Centraal uitgebreid met een vleugel die boven vier sporen ‘hangt’.

meer ‘bouwlucht’ voor Londen

Boven de sporen van station Amsterdam Sloterdijk is zo’n twintig voetbalvelden ruimte vrij voor bebouwing, schat de NS. Bij Utrecht Centraal gaat het om zeker 9 hectare ‘grondoppervlak’, zegt wethouder Victor Everhardt (vastgoed). In Londen denken ze een maatje groter. Daar ‘ligt’ 2.500 hectare braak boven de rails, becijferde ingenieursbureau WSP. Door daar microflatgebouwen neer te zetten, zou de Britse hoofdstad 280.000 appartementen kunnen scheppen. Let wel: Londen heeft elk jaar 66.000 nieuwe woningen nodig.

volgende halte: de woonkamer

Boven het spoor wonen kan, ernaast ook en zelfs eronder. Maar in Chongqing, een stadsagglomeratie in het zuiden van China, is er een plek die dat allemaal combineert. Een monorail ‘boort’ zich daar door een appartementengebouw van negentien verdiepingen heen. De trein houdt halt bij een station dat zich over de zesde tot de achtste etage uitstrekt. ‘Onze stad is uiterst dichtbebouwd’, vertelde een woordvoerder twee jaar geleden aan de Britse krant The Daily Mirror, ‘dus ruimte vinden voor wegen en spoorwegen is een uitdaging’. Speciale voorzieningen zorgen ervoor dat de trein niet meer lawaai maakt dan de gemiddelde vaatwasser.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Vertrekkend ceo Peter Wennink krijgt applaus naar zijn toelichting op de jaarcijfers van ASML. Zijn opvolger Christophe Fouquet kijkt hem aan.

Tijd voor het verlaten van de ASML-achtbaan; techgigant neemt afscheid van topduo

ASML beleefde woensdag een historische dag. Het duo Peter Wennink en Martin van den Brink ging met pensioen. De nieuwe topman, de Fransman Christophe Fouquet, moet grote schoenen vullen.

Consumenten doen inkopen op de markt in Rotterdam. Nieuwe Europese regels moeten ervoor zorgen dat producten eerlijk en zonder milieuvervuiling zijn gemaakt.

Shoppen zonder schuldgevoel: alsnog steun voor EU-wet tegen kinderarbeid. 'Er is hard tegen gelobbyd'

Kleeft er kinderarbeid aan mijn kleding? Een nieuwe Europese wet moet ervoor zorgen dat consumenten zich daar minder zorgen over hoeven maken. 'Een enorme mijlpaal', zegt initiatiefnemer en PvdA'er Lara Wolters.

Huiseigenaren kunnen een een verduurzamingslening afsluiten voor bijvoorbeeld het plaatsen van isolatieglas.

Nieuw huis gekocht? Dan moet je die straks verplicht energiezuinig maken, vindt DNB

Huizenkopers moeten worden verplicht tot verduurzaming van hun woning. Dat bepleit toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB). De verduurzamingsplicht zou moeten worden ingevoerd als de vergroening van Nederlandse huizen niet snel genoeg gaat.

Bob Goudzwaard.  ‘Er zitten blijkbaar krachten van heling en genezing in de schepping die we mogelijk niet eens hebben aangeboord.'

Christelijke econoom Bob Goudzwaard (1934-2024) was een profeet van een economie van het genoeg

We moeten met minder genoegen nemen. Vandaag is dat geen vreemd geluid meer, maar in zijn tijd was de zaterdag overleden christelijke econoom Bob Goudzwaard een eenling. 'Als minister zou ik niet goed zijn geweest.'

Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.