© kps

Met de waterbus in half uur van Wijnegem naar Havenhuis

Dit jaar nog zal je vanuit Wijnegem, Schoten en Merksem ook twee keer per uur de waterbus kunnen nemen om naar en van Antwerpen te pendelen. Maar de schepen die voor personenvervoer op het Albertkanaal worden ingezet, zullen veel minder snel varen dan die op de Schelde.

Jan Auman

Eind vorig jaar verwelkomde afscheidnemend Havenschepen Marc Van Peel (CD&V) de honderdduizendste passagier van de waterbus op de kade in Antwerpen. Een mooi aantal, wetende dat Havenbedrijf Antwerpen pas op 1 juli 2017 de trossen losgooide van de Aqua Diamond. Die vaart sindsdien permanent tussen het Steenplein en Hemiksem, met een tussenstop in Kruibeke.

Luc Monsieurs (Durf!) en Erik Block (CD&V), mobiliteitsschepenen van respectievelijk Wijnegem en Schoten, stonden al bij de eerste afvaart van de waterbus te juichen en te zwaaien op de kade. Ze gaven te kennen dat die waterbus zijn diensten gerust ook kon bewijzen op het Albertkanaal om hun inwoners, ondanks alle wegwerkzaamheden, toch vlot op hun werkplaats te krijgen zonder zelf bijkomende files te veroorzaken.

Pendelaars

“Er gaan vanuit onze gemeenten dagelijks heel veel mensen werken in de haven”, citeert Erik Block uit officiële statistieken. “Voor Schoten alleen al gaat het om 1802 werknemers. Daar komt bij dat 83% van de beroepsbevolking onze gemeente elke dag verlaat om elders te gaan werken, onder meer in Antwerpen. De vele pendelende studenten reken ik dan niet eens bij.”

Nieuwe haltes

De smeekbeden uit Wijnegem en Schoten wordt nu verhoord. Nog dit jaar, wellicht tegen de winter, zal de waterbus ook varen op het Albertkanaal. De voorbije maanden werd in het Havenhuis geregeld overlegd en het traject ligt zo goed als vast.

In Wijnegem zal je kunnen inschepen aan de kade onder de boogbrug van de Houtlaan (N12), waar Kanaaldijk en Oude Sluisstraat elkaar kruisen.

In Schoten komt de halte aan de Hoogmolendijk, waar het bedrijfsgebouw van De Vlaamse Waterweg staat. “Later verhuist de opstapplaats naar waar nu nog de Hoogmolenbrug staat”, aldus Erik Block. “Wanneer die volgend jaar afgebroken wordt, zal het gemeentebestuur daar een evenementenparking aanleggen. Daar kunnen ook de passagiers van de waterbus gebruik van maken.”

In Deurne en Merksem voelden ze zich aanvankelijk buitenspel gezet, maar ook zij krijgen een gemeenschappelijke op- en afstapplaats, wellicht ter hoogte van de nieuwe fietsersbrug aan de IJzerlaan. In een latere fase zal die halte opschuiven richting Sportpaleis, wanneer daar de Theunisbrug vervangen is.

15 km per uur

Op de Schelde haalt de waterbus 40 km per uur. Dat zal op het Albertkanaal sowieso een pak trager moeten. Kanaalbeheerder De Vlaamse Waterweg zal ook voor de waterbus geen uitzondering toestaan op haar maximaal toegelaten snelheid van 15 km per uur. Anders ondervindt het andere scheepvaartverkeer te veel hinder en worden de oevers beschadigd. Maar alle betrokkenen trachten de maximale duurtijd van het volledige traject Wijnegem-Havenhuis te beperken tot een half uur.

De waterbus op het Albertkanaal zal twee keer per uur passeren en dezelfde tarieven hanteren als de reeds bestaande op de Schelde: 3 euro voor een enkele vaart, 5 euro voor wie ook terug wil. Aan de eindhalte aan het Havenhuis zal de varende pendelaar kunnen overstappen op tram of Velo, of inschepen op die andere nieuwe waterbus, verder noordwaarts in de haven.

Havenbedrijf Antwerpen is bereid om gedurende de eerste twee jaar de exploitatiekosten van de nieuwe waterbus te dragen. Daarna kijken alle betrokkenen naar de Vlaamse overheid en De Lijn om zich te engageren.