© kurt desplenter

De suikerboon heeft afgedaan: “Huidige generatie kent de betekenis ervan niet meer”

Suikerbonen, kakkebonen of kinnekeskak. Hoe ze in uw regio ook worden genoemd, de kans dat u er krijgt wanneer u op babybezoek gaat, wordt met de dag kleiner. Veel kersverse ouders kiezen vandaag bewust een alternatief voor de suikerboon. “De huidige generatie kent de betekenis ervan niet meer.”

Annelies Roose

“We vonden het een leuk alternatief. Honing is een prachtig en gezond product van de natuur, net als ons kindje. En dat we konden samenwerken met een imker uit de streek, maakte het nog persoonlijker.” Elien De Meyere en Stefan Duyck uit Tielt werden op 24 december voor het eerst mama en papa, van hun dochtertje Flore. Familieleden, vrienden en kennissen die het meisje komen bezoeken, krijgen geen suikerbonen, maar een potje honing als geschenk.

Elien en Stefan zijn lang niet de enige kersverse ouders die iets anders cadeau doen dan de lang zo voor de hand liggende doopsuiker. Het Brusselse confiseriebedrijf Vanparys, de grootste producent van suikerbonen in ons land, stelt al een tijdje een daling van de verkoop aan Vlaamse jonge ouders vast. En ook de verkopers zien een terugval.

Romeinse traditie

“Veel heeft te maken met het feit dat de jongere generatie de betekenis van suikerbonen niet meer kent”, klinkt het bij doopsuiker Van den Brande uit Ranst. “Nog weinig jonge ouders weten dat de traditie teruggaat op de Romeinen, waarbij bonen in honing en later in chocolade werden gedrenkt. Het was bedoeld als offergave aan de goden, om geluk af te dwingen.”

“Tradities zijn op hun retour”, zegt ook Evelien Kayaert, medeoprichtster van Mama Baas, de populairste site voor ouders in Vlaanderen. “Maar veel heeft ook te maken met creativiteit. Ouders geven geboortegeschenkjes liever een persoonlijke toets. De mogelijkheden zijn eindeloos: van honing en confituur tot zelfgemaakte koekjes, van stempels, stickers en schriftjes tot zelfgebrouwen bier. En uiteraard zien de geschenkjes er heel fraai uit op foto’s, zodat het creatieve werk van mama en papa kan worden gedeeld op Instagram en Pinterest.”

Origineel uit de hoek komen was ook voor Tina Van Regenmortel (29) en Maarten Laukens (33) uit Merelbeke de reden waarom ze voor hun zoon Simon, die op 11 januari geboren is, confituur maakten en koekjes bakten. “Maar ik vind doopsuiker ook gewoon niet zo lekker”, zegt Maarten.

Zonder is gezonder

Trendwatcher Herman Konings schrijft de dalende populariteit van de suikerboon ook toe aan een toegenomen bewustzijn op het gebied van gezondheid. “Anders dan hun ouders hebben de millennials begrepen dat iets even goed kan worden gevierd zonder suiker, en bij uitbreiding zonder alcohol, vlees of zout. Ze staan veel meer stil bij de langetermijngevolgen van een bepaalde levensstijl en zijn er principiëler in. Suikerbonen verwijzen heel nadrukkelijk naar suiker.”

“Toch blijft de markt vrij stabiel”, zegt Thibaut Van Hövell, zaakvoerder van confiseriebedrijf Vanparys. “Sommige segmenten van de bevolking blijven wel vlot suikerbonen kopen. Marokkaanse en Turkse families, bijvoorbeeld, gebruiken suikerbonen traditioneel bij huwelijken. En ze lijken niet van plan daarmee te stoppen.”