© Mercedes F1 team

F1 staat nog nergens op het vlak van sociale media

Uit cijfers van 2017 blijkt dat de F1 de sterkst groeiende sport op het vlak van sociale media was. Toch beseffen de bazen van de sport dat ze ondanks die groei nog altijd nergens staan in vergelijking met andere sporttakken.

F1journaal.be

Vorig jaar is het aantal volgers van de F1 op Facebook, Twitter, Instagram en YouTube gestegen met 54,9% en dit onder impuls van de nieuwe eigenaar Liberty Media. Die spectaculaire cijfers maakten dat de Formule 1 de snelst groeiende sport op de sociale media.

Die cijfers zijn uiteraard bemoedigend maar de F1-bazen maken zich geen illusies en beseffen dat er nog heel veel werk aan de winkel is.

Pat Symonds, die tegenwoordig deel uitmaakt van een groep die Ross Brawn moet helpen om de toekomst van de sport uit te stippelen, laat weten dat de goede resultaten van 2017 slechts een begin zijn van wat nog moet komen.

“Wanneer je die cijfers ziet denk je dat het goed nieuws is,” aldus Symonds op de ‘MIA Entertainment and Energy Efficient Motorsport Conference’ in Los Angeles. “Maar in werkelijkheid staan we nog nergens. We hinken nog achterop, als je op Facebook kijkt zal je zien dat Mercedes ongeveer 10 miljoen volgers heeft ten opzichte van 95,5 miljoen voor FC Barcelona.”

“Hetzelfde zien we op het vlak van de rijders. Lewis Hamilton heeft vier miljoen volgers op Facebook, Cristiano Ronaldo heeft er 11,8 miljoen. Er is nog een lange weg af te leggen maar we zijn er ons nu wel van bewust. Voor Liberty Media de sport heeft overgenomen denk ik niet dat Bernie (Ecclestone) daar ooit aan gedacht heeft.”

Voormalig F1-paus Bernie Ecclestone heeft nooit echt geloofd in de sociale media. Hij stelde ooit dat de Formule 1 helemaal geen jonger publiek nodig had en dat Twitter waarschijnlijk vroeger dan hijzelf ging dood zijn.

Die nieuwe aanpak betekende vooral een versoepeling van de strenge regels die er vroeger werden opgelegd aan de teams tijdens de raceweekends. We konden ook zien dat de F1 meer video's online zette, dat zorgde ervoor dat het aantal ‘views’ met 165% de hoogte in gingen.

Opvallend is wel dat de populairste rijder op de sociale media, Lewis Hamilton, de voorbije weken zijn accounts van Twitter en Instagram heeft leeggemaakt. Dat deed hij na een storm van kritiek toen hij een filmpje online zette op Instagram van zijn neefje die zich als prinses had verkleed. Hamilton had daar als commentaar op gezegd dat jongens zich niet als prinses horen te verkleden.

Meer F1-nieuws op F1journaal.be:

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Formule 1