Studie onthult: mensen kopen kledij voor Instagramfoto's en brengen ze daarna terug naar de winkel

© Shutterstock

Pronken met stijlvolle kledij op sociale media kan een flinke stuiver kosten, maar daar hebben creatieve Britten de perfecte oplossing voor uitgedokterd. Een onderzoek van de Britse kredietkaartverstrekker Barclaycard heeft uitgewezen dat één op de tien Britse consumenten wel eens kleding koopt met als enige doel om ze op sociale media te posten en ze daarna meteen terug naar de winkel te brengen.

VVA

Aangezien hashtags als #outfitoftheday steeds populairder worden op sociale media voelen veel gebruikers de druk om zich elke dag opnieuw op hun paasbest te tonen. Om hieraan tegemoet te komen zonder hun bankrekening te moeten plunderen, hebben Britse consumenten een slinks plan bedacht. Ze kopen een nieuwe outfit, plaatsen een foto op Instagram en brengen de kledij terug naar de winkel.

Dit fenomeen kwam aan het licht door een onderzoek van de Britse kredietkaartverstrekker Barclaycard. Hun onderzoeksresultaten toonden aan dat één op de tien Britse shoppers dit trucje wel eens toepast. Mannen en vrouwen tussen 35 en 44 doen dit overigens het vaakst, en verrassend genoeg ligt dit percentage bij mannen het hoogst, omdat hun sociale zelfbewustzijn groter is. Zo maakt 17% van alle mannen er zich wel eens schuldig aan ten opzichte van 12% vrouwen.

"Het is interessant om zien dat sociale media de inruilcultuur voeden," benadrukte George Allardice, strategiehoofd bij Barclaycard. "Uit ons onderzoek is gebleken dat het inruilen van goederen een grote impact uitoefent op onze handelaars. Handelaars ontwikkelen voortdurend nieuwe processen om dit te vergemakkelijken, omdat ze beseffen hoe belangrijk dit is voor hedendaagse consumenten."

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer