De meeste koeriersbedrijven rekenen enkel aan hun zakelijke klanten een eindejaarstoeslag aan.
Foto: Freepik.com

Pakketjes versturen is vaak duurder tijdens het eindejaar: zo vermijd je extra kosten

Als je tijdens de eindejaarsperiode een pakket wil versturen, moet je daar bij sommige koerierdiensten een toeslag voor betalen. Het eindejaar is een drukke periode voor de bedrijven en dat brengt extra kosten met zich mee. Onder andere Bpost en DHL rekenen daarom een tijdelijke toeslag door aan hun klanten.

Xavier Taveirne is jouw consumentenman. Hij presenteert elke werkdag tussen 9 uur en 10 uur 'WinWin' op Radio2. Heb je een vraag, tip of probleem? Mail naar winwin@radio2.be

Voor elk pakketje dat je tussen 29 november en 25 december 2024 verstuurt met Bpost, betaal je 1 euro bovenop de normale verzendkosten. De koerierdienst rekent die eindejaarstoeslag naar eigen zeggen om twee redenen aan. "Deze periode vraagt ontzettend veel van ons en onze mensen. We zetten elke dag 1.500 extra mensen in, verhogen de capaciteit in onze sorteercentra en moeten extra transporten regelen", zegt woordvoerder Mathieu Goedefroy.

We willen dat mensen hun verzendingen spreiden. Als je een pakket via ons in november verstuurt, dan is dat goedkoper

Mathieu Goedefroy, Bpost

Anderzijds wil Bpost mensen ook ontmoedigen om alle kerstcadeaus en eindejaarsgeschenken pas in december online te bestellen. "We willen mensen graag ook twee keer doen nadenken over de timing van hun aankopen en hen aanmoedigen om die een beetje meer te spreiden. Idealiter koop je je kerstcadeaus beter al in november."

Bpost is niet de enige die de extra kosten tijdens de eindejaarsperiode doorrekent aan zijn particuliere klanten. Bij DHL heet dat de 'demand surcharge'. Woordvoerder Lorenzo Van de Pol legt uit waarom het bedrijf die meerkosten aanrekent. "De toeslag is afhankelijk van het gewicht van het pakje en de bestemming. Tijdens de eindejaarsperiode overschrijdt het verzendvolume aanzienlijk het basisniveau van onze netwerkcapaciteit. Door in deze drukke periode een beperkte toeslag te vragen, kunnen we extra middelen en capaciteit voorzien om deze pieken op te vangen en de best mogelijke service te blijven aanbieden."

Webwinkels rekenen soms door

Al rekenen de meeste koerierbedrijven een eindejaarstoeslag enkel door aan hun zakelijke klanten. Bij PostNL of DPD bijvoorbeeld zal je als particulier niet extra moeten betalen. Althans niet aan die bedrijven zelf. Want een webwinkel kan er wel altijd voor kiezen om die extra kosten door te rekenen aan zijn klanten.

"Onze klanten zijn voornamelijk bedrijven en het is aan hen om te beslissen of ze deze kost doorrekenen aan de eindconsument. Daar hebben wij niet echt zicht op", aldus nog de woordvoerder van DHL.

Bij PostNL bedraagt de toeslag bijvoorbeeld 0,26 euro per pakket dat wordt verstuurd tussen 17 november en 31 december 2024. Het bedrijf verwerkte afgelopen Cyber Monday op 2 december zo'n 3 miljoen pakketjes in België, Nederland en Luxemburg samen. Om je een idee te geven van de omvang: op een andere gemiddelde dag zijn dat er 1,1 miljoen.

"Om die pieken op te vangen, moeten er extra mensen gezocht en opgeleid worden. Er worden ook tijdelijke ruimtes gehuurd en geopend. Al die extra maatregelen in de periode van vóór Black Friday tot na Nieuwjaar vragen grote investeringen", licht woordvoerder Lies Florentie van PostNL toe. "Door een toeslag te vragen aan zakelijke klanten willen we hen ook aanmoedigen om – waar mogelijk – pakketten op andere momenten te versturen."

Tips bij het verzenden van pakketjes tijdens het eindejaar
 
  • Als je zelf een pakket wilt versturen dat minder dringend is, probeer de verzending dan uit te stellen tot na de eindejaarsperiode. Zo vermijd je extra kosten en vertragingen.
  • Laat je niet verrassen: check vooraf of de koerierdienst of de webwinkel een eindejaarstoeslag aanrekent. 
  • Hou rekening met de eindejaarsdrukte en bestel of verstuur je pakket op tijd. Ondanks de extra inspanningen en investeringen van de koerierbedrijven, is het niet ondenkbaar dat je pakket langer onderweg zal zijn dan normaal. 
  • Laat waardevolle pakketten verzekeren. Alleen dan krijg je de waarde van de inhoud terugbetaald, als je pakket kwijt of stuk gaat.
WinWin nieuwsbrief

Mis geen enkele WinWin.

Xavier Taveirne stuurt je elke week zijn favoriete Wins. Stel je vraag, deel tips en word zo samen met hem een slimmere consument.

Meest gelezen